Gå til innhold

Lyssterk makrotele fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi skjønner hva som menes. ;)

 

4 ganger tilsvarer bare 2 blendertrinn, eller 2 ISO-verdier så det er ikke akkurat noen stor lovnad. Vanligvis skryter jo produsentene av stabilisering tilsvarende 3-5 trinn (8-32 ganger lengre lukkertid)

 

Raskere fokus kommer veldig godt med til insekter og andre bevegelige makroting. :thumbup:

 

Større blenderåpning er temmelig bortkastet. Makrobilder tar man vanligvis på f/8-16 på grunn av dybdeskarpheten. Brennvidden er såpass lang at den ikke fungerer godt som portrettobjektiv og prisen såpass høy at hvis man først kjøper en slik makro så har man nok også både mer portrettvennlig objektiv og et zoomobjektiv til tele-naturfoto (dyr, fugler etc).

 

Alt i alt synes jeg de tre objektivlanseringene fra Sigma er skuffende kjedelige, med unntak av HSM på denne makroen.

Lenke til kommentar

Når man er nært motivet så forandres geometrien drastisk fra den normale tilnærmingen som er uendelig avstand. Det påvirker både optikken og stabilisatoren. Så det er vanskeligere å lage en effektiv stabilisator på makroobjektiver. En del av problemene som oppstår på nært hold er teoretisk umulig å korrigere for med en mekanisk stabilisator.

Lenke til kommentar
og objektivet skal være det første 180mm objektivet med 1:1 forstørrelseratio

 

Her har noe forsvunnet i oversettelsen - både Canon, Tamron og Sigma selv har 180mm makro med 1:1 forstørrelse fra før. Det er imidlertid den første 180mm'eren med største blender på 1:2.8 som går til 1:1, ettersom Sigmas gamle 180mm 1:2.8 makro bare gikk til 1:2.

Lenke til kommentar

Jeg er en av få på denne kloden som faktisk har en 180 mm macrotele fra Sigma med lysstyrke f:5,6. En sylskarp, lett og bitteliten sak som får plass i jakkelomma.

Selv med denne elendige lysstyrken, blender jeg ned en par hakk pga dybdeskarphet. Dette er virkelig macroTELE med cropberegning til 270mm!

 

Brennvidden anbefales til insekter, bålglo og flamme, rennende vann og alt mulig som virkelig krever avstand mellom apparat og motiv.

Selv om jeg har en Tamron 90 macro og en Sony 50 macro er det 180mm som blir mest brukt.

Optisk ytelse og praktiske forhold gjør min bittelille macrotele gull verdt!

 

Ingen grunn til å oppgradere for meg, men er sikker på at objektivet omtalt i artikkelen vil gjøre mange fornøyd.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...