Gå til innhold

AMD «Trinity» viser styrke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som kunne være interessant å vite, er om trinity blir navnet disse bærbare PC'ene kommer til å drasse med seg, eller om det er et annet kjennetegn man skal lete etter?

 

Eksempelvis så hadde jo Intel noe de kalte for Centrino.

 

Centrino var vel samlenavnet på den bærbare teknologien til Intel (altså brikkesett + CPU + det trådløse nettverkskortet) , ikke bare CPUen. Regner med CPUen får et navn samme type som A4/A6/A8-serien har.

Lenke til kommentar
Trinity er imidlertid bygget på lagt tøffere grunnlag. Selve prosessorbiten er bygget på kjerner fra Bulldozer-prosessoren, mens grafikkbiten er hentet fra kjernen til de nye HD 7000-skjermkortene.

Dette stemmer ikke...

 

Trinity kommer til å bruke VLIW4 arkitekturen fra Radeon 6900.

At AMD bruker 7000-navnet betyr ikke at brikken kommer til å bruke GCN. 7000-serien kommer til å være full av en god blanding av VLIW5 (Radeon 5000), VLIW4 (Radeon 6900) og GCN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1326389207' post='18826436']
Trinity er imidlertid bygget på lagt tøffere grunnlag. Selve prosessorbiten er bygget på kjerner fra Bulldozer-prosessoren, mens grafikkbiten er hentet fra kjernen til de nye HD 7000-skjermkortene.

Dette stemmer ikke...

 

Trinity kommer til å bruke VLIW4 arkitekturen fra Radeon 6900.

At AMD bruker 7000-navnet betyr ikke at brikken kommer til å bruke GCN. 7000-serien kommer til å være full av en god blanding av VLIW5 (Radeon 5000), VLIW4 (Radeon 6900) og GCN.

 

Steike, du har helt rett. AMD- mannen jeg snakket med så Cayman-grafikk, og i farten har jeg da skrevet HD7000 fremfor HD 6900 av en eller annen grunn.

 

Takk for rettelsen, jeg skal fikse det så fort jeg er tilbake på hotellet(telefonnettet i Vegas er søppel)

Lenke til kommentar

Vær OBS på denne da : "En mer energieffektiv variant vil også komme på markedet, med samme datakraft som dagens modeller, men med en TDP-verdi på 17 watt."

Som vel betyr ? at det kommer modeller i A-serien med 17W TDP - som her sammenliknes med dagens E-serie fordi TDP er omtrent like.

A-serien har ikke mye til felles med E. De har egen sokkel (FM1) og ellers TDP opp mot 100W.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1326457532' post='18829254']

Når jeg snakket med AMD på Fusion Sumit så sa de at GCN på Fusion først kommer i 2013. Den Fusion-brikken har kodenavn Steamroller.

Tror man begynner å nærme seg noe spennende der, hvor både directcompute o.l har kommet langt nok til at mange programmer bruker det, samt at AMD kanskje har laget drivere som sender over belastning til GPU når den kan avlaste CPU. Håper ihvertfall at det går i den retningen :)

Lenke til kommentar
Trinity kommer til å bruke VLIW4 arkitekturen fra Radeon 6900.
Da bytter jeg ikke ut E-350 HTPC før GCN er på plass i en tilsvarende E serie.

 

Høres fornuftig ut....

Sitter med en Zotac med E-350 selv.

Den kjører alt jeg trenger den til en stund enda :D

Har selv Zotac boksen med E-350 og en av de flotte tingene med denne er at den har optisk toslink for audio så jeg kan bruke min 13 år gamle kraftige surround forsterker som fortsatt lever i beste velgående for rå 5.1 lyd i stua. De nyere E-450 og A2700 har droppet toslink noe som er trist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...