Gå til innhold

Konkurranse: Vant du Netgear-ruteren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vinneren av helgekonkurransen er endelig trukket.

 

Konkurranse: Vant du Netgear-ruteren?

 

 

Hvorfor får jeg plutselig en haug med e-poster med emner som

 

"Cthulhu har akkurat skrevet et nytt emne med tittel "Konkurranse: Vant du Netgear-ruteren?" i kategorien "Diskuter artikler (Hardware.no)"."

 

 

6-7 om dagen, har slått av e-post varsling helt, men fortsatt får jeg disse.. hvorfor ?

Lenke til kommentar

Helt enig, her er jo strengt tatt alternativ nr2 nærmere sannheten enn alternativ nr1 med tanke på det beste denne routeren klarer opp mot en gitt maskin av gangen er 450 mbps og ikke 900 mbps.

 

Det at Netgear kjører på med salgs propaganda og regner sammen hva routeren tilbyr over 2.4 GHz sammen med hva den tilbyr over 5.0 GHz gjør det jo ikke til noe logisk eller riktig svar av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må nok komme med en korreksjon av spørsmål 1, der alternativ 2 er riktig.

 

Facepalm hardware.

 

Dere kan lese på siden til netgear dersom dere lurer på det.

 

Den har to antenner som begge støtter 450Mbit/s, men kan kune sende på en hastighet på 450Mbit/s på hver av de - det er ingen løsning som gjøre at en kan slå de sammen og komme opp i en hastighet på 900Mbit/s

 

Skjerpings: http://www.netgear.com/home/products/wirelessrouters/ultimate-performance/WNDR4500.aspx

Lenke til kommentar

Grunnen til så mange feil er enkelt og greit at det står feil i prisguiden for første svar. Det er for dårleg av HW.no!

 

Nei, teknisk sett er det IKKE feil det som står i Prisguiden (maks ytelse per bånd er faktisk 3 strømmer x 150 Mb/s). Netgear har valgt å slå sammen ytelsen for både 2.4 og 5 Ghz båndene, men dette kan være misvisende ettersom det kreves at mottakeren også støtter samtidig dual-band (*).

 

Hw.no burde nok heller valgt et spørsmål med et mer entydig svar. Det føles jo litt urettferdig for de som har svart 450 Mb/s.

 

(*) Hvis en skulle fulgt Netgears måte å oppgi ytelsen på her, så ville andre dual-band routere som f.eks. Linksys E4200 Versjon 2 også kunne skrytt av "900 Mb/s" hastighet. I realiteten stilles det også visse krav til mottakeren for best mulig ytelse, og det er ikke akkurat standard at utstyr støtter samtidig dual-band. Bærbare Mac'er og Lenovo'er har som regel flere innebygde antenner enn det som er standard, men de kan ikke motta på begge båndene samtidig, og den teoretiske hastigheten er dermed begrenset til 450 Mb/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet et korrekt formulert så vidt jeg kan se.

 

http://www.netgear.com/home/products/wirelessrouters/ultimate-performance/WNDR4500.aspx leser man:

 

Ultimate Speed ? Now up to 900 Mbps

450 + 450 ultimate WiFi speed

 

Hvor høy trådløs hastighet kan N900 klare? 450+450 (900).

 

Står ikke spørsmål om hva klienten kan klare, men hva ruteren kan klare. Ruteren klarer 900 Mbps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Routeren klarer IKKE 900 mbps til en og samme klient, ergo er ytelsen maks 450 mbps per bånd. Skal man begynne å synse med ting som det her så kan man jo si at en Gigabit switch med 5-porter har en ytelse på 5 gbps da du faktisk kan kjøre link aggregation osv osv..

 

 

Hva som verre er med dette tilfellet er jo at det finnes ikke et ensete produkt på consumer markedet som støtter en sammenslåing av 2.4 GHz og 5.0 GHz båndet, ergo vil ingen, om de så sitter på en så cutting edge og så dyr maskin som de bare vil klare å få kombinert disse og dermed ende opp med 900 mbps over det trådløse. Ergo blir jo dette her bare svada.

 

Det maksimale du får ut er 3x3 stream per bånd som gir deg maksimalt 450 mbps (3x 150 mbps), at Netgear slår sammen disse tallene for å kjøre en noe falskmarkedsføring for å sette routeren sin i et bedre lys er jo ikke noe som burde gå utover de av oss som faktisk klarer å se igjennom denne falske markedsføringen og dermed gir korrekt svar på konkurransen.

 

 

 

Alle kan gjøre feil, men her virker det som Hardware.no har bitt rett på Netgear sin markedsføring og ikke gjort noen research på forhånd? Det i seg selv er jo passe flaut og pinlig med tanke på hva Hardware.no faktisk skal stå for.

 

 

Kan ikke se at det har blitt annonsert noen trådløse kort på CES 2012 med dobbelt 3x3 stream (seks antenner?) for verken bærbart eller stasjonært som skulle muliggjøre for 900 mbps i den nærmeste fremtid heller.

 

Spørsmålet et korrekt formulert så vidt jeg kan se.

 

http://www.netgear.c...e/WNDR4500.aspx leser man:

 

Ultimate Speed ? Now up to 900 Mbps

450 + 450 ultimate WiFi speed

 

Hvor høy trådløs hastighet kan N900 klare? 450+450 (900).

 

Står ikke spørsmål om hva klienten kan klare, men hva ruteren kan klare. Ruteren klarer 900 Mbps.

 

Det er jo fremdeles veldig på kanten uansett hva Netgear påstår, støtter den ikke 900 mbps over et og samme bånd så gir den jo ikke 900 mbps ytelse over det trådløse da det går over to separate kanaler. Akkurat som en switch ikke legger sammen antall porter når de oppgir ytelsestallene sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden de bruker ordet overføringshastighet

 

Ordet betyr: angivelse av hvor fort data kan overføres over en nettverksforbindelse eller mellom sammenkoplet digitalt utstyr.

 

Altså må svaret ha to alternativer 900Mbit/s når flere enheter er sammenkoplet, men det kan også gjelde en forbindelse.

 

Altså er spørsmålet ikke korrekt stilt. Det er brukt feile ord i formuleringen av spørsmålet.

Lenke til kommentar

I mitt forrige innlegg argumenterte jeg for at 450 Mb/s også kan betraktes som et riktig svar, da dette er maks ytelse per frekvensbånd.

 

Poenget er at det kan argumenteres for at BÅDE svaralternativ 1 og 2 er korrekte (som jeg påpekte helt i starten). Allikevel er det bare alternativ 1 som anses som korrekt her.

 

Man kunne lett unngått denne problematikken ved å omformulere spørsmålet (f.eks. "Hvor høy trådløs hastighet kan N900 klare tilsammen på begge frekvensbåndene?"), eller stille et spørsmål som hadde et mer entydig svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt forrige svar var ment å være en reply til Shadowmasters innlegg (av en eller annen grunn ble ikke innlegget hans sitert), der han skrev:

 

"ShadowMaster skrev :

Spørsmålet et korrekt formulert så vidt jeg kan se. ... Hvor høy trådløs hastighet kan N900 klare? 450+450 (900). Står ikke spørsmål om hva klienten kan klare, men hva ruteren kan klare. Ruteren klarer 900 Mbps."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...