Gå til innhold

Test: Synology DiskStation DS411


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ignorer:

 

Jeg synes artikler om NAS med RAID5/6 muligheter burde inneholde et avsnitt hvor det er testet med en manglende (ødelagt) disk slik at det bekreftes at dette faktisk funker.

 

Det er også informativt å vite hvordan en slik situasjon evt meldes til bruker (gis det beskjed om hvilken fysisk disk som feiler etc) og hvor smertefritt RAID'et bygges opp igjen (f.eks krav til erstattningsdisk).

 

Ting som vel få opplever, men likefullt er kritisk funksjonalitet når uhellet først har inntruffet.

 

...(jeg hadde seff. hoppet over en side når jeg leste artikkelen :blush: )

Bortsett fra denne setningen;

 

Det er også informativt å vite hvordan diskfeil evt meldes til bruker (gis det beskjed om hvilken fysisk disk som feiler etc).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Vil bare at nemne at for en 3000 klarer en å bygge seg en PC og UPS som vil vere kraftigere. Operativ system kan f.eks vere Freenas, eller noe annet. Hardisker kommer selfølgelig itilleg.

 

Skulle selv ha bygget meg en slik DIY NAS, men det krever en god del tolmodighet og ikke minst masse, masse tid. Å sette opp en linux server med funksjonaliteten til ett ferdig produkt krever unendelig mengder lesing i guider på nett og testing. Ikke alle som har mulighet til dette.

Lenke til kommentar

Det er også informativt å vite hvordan diskfeil evt meldes til bruker (gis det beskjed om hvilken fysisk disk som feiler etc).

På fremsiden av NAS-en har hver av diskene sin egen LED, så du kan se at noe er galt der. Boksen sier også fra med lydalarm (som kan skrus av). Det dukker dessuten opp varsler i administrasjonsgrensesnittet, og du kan sette den opp slik at i tillegg får en e-post når noe er galt.

 

Skal få putta dette inn i teksten, takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639
Vil bare at nemne at for en 3000 klarer en å bygge seg en PC og UPS som vil vere kraftigere. Operativ system kan f.eks vere Freenas, eller noe annet. Hardisker kommer selfølgelig itilleg.
Skulle selv ha bygget meg en slik DIY NAS, men det krever en god del tolmodighet og ikke minst masse, masse tid. Å sette opp en linux server med funksjonaliteten til ett ferdig produkt krever unendelig mengder lesing i guider på nett og testing. Ikke alle som har mulighet til dette.

 

Freenas tar deg jo bare 15 minutt å sette opp :)

Lenke til kommentar
Vil bare at nemne at for en 3000 klarer en å bygge seg en PC og UPS som vil vere kraftigere. Operativ system kan f.eks vere Freenas, eller noe annet. Hardisker kommer selfølgelig itilleg.
Skulle selv ha bygget meg en slik DIY NAS, men det krever en god del tolmodighet og ikke minst masse, masse tid. Å sette opp en linux server med funksjonaliteten til ett ferdig produkt krever unendelig mengder lesing i guider på nett og testing. Ikke alle som har mulighet til dette.

 

Freenas tar deg jo bare 15 minutt å sette opp :)

 

Joda, under ideelle forhold så kan nok det stemme, men har lagt inn nok av linux distroer til å vite at ting nesten aldri er så enkelt.

Lenke til kommentar

Vil bare at nemne at for en 3000 klarer en å bygge seg en PC og UPS som vil vere kraftigere. Operativ system kan f.eks vere Freenas, eller noe annet. Hardisker kommer selfølgelig itilleg.

 

Sier meg enig. Freenas er knall og har selv bare gode erfaringer fra det. Hadde en gammel Pentium 4 stående og gå før jeg flyttet og det fungerte supert! Tar ca 5 minutter å installere OSet og resten foregår i web-grensesnittet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639
Vil bare at nemne at for en 3000 klarer en å bygge seg en PC og UPS som vil vere kraftigere. Operativ system kan f.eks vere Freenas, eller noe annet. Hardisker kommer selfølgelig itilleg.
Skulle selv ha bygget meg en slik DIY NAS, men det krever en god del tolmodighet og ikke minst masse, masse tid. Å sette opp en linux server med funksjonaliteten til ett ferdig produkt krever unendelig mengder lesing i guider på nett og testing. Ikke alle som har mulighet til dette.

 

Freenas tar deg jo bare 15 minutt å sette opp :)

 

Joda, under ideelle forhold så kan nok det stemme, men har lagt inn nok av linux distroer til å vite at ting nesten aldri er så enkelt.

Freenas er BSD ;)

 

Eneste du kan med Freenas er å sette opp et lagringssystem. Alt via et veldig brukervennlig webbasert brukergrensesnitt. Anbefaler alle å laste ned siste beta og teste den i en virtuell maskin. Tror de fleste vil bli overrasket over hvor bra system en kan få for nesten ingen penger.

Lenke til kommentar

Anbefaler ingen å bruke FreeNas når Volker (som var en av hoovedutviklerne) brøt ut og har lansert OpenMediaVault. FreeNas er BSD, OMV er debian.... Alternativt kan Amahi benyttes.

OMV er definitivt den beste og enkleste løsningen jeg har brukt. Alt funker 100% med en gang. FreeNas krevde mye fikling med pakkestørrelsen for å få opp lese og skrivehastigheten. Amahi er et mareritt om man ikke vil la den overta som DNS og DHCP server, men er til gjengjeld genial om man synes det er ok.

Slik jeg ser det er derfor OMV den beste DIY løsningen. Men fordelen men freeprog er jo at nettopp du kan finne den løsningen som passer deg.

 

Vil nevne at jeg kjøpte QNAP 412 mens jeg ventet på at OMV skulle komme ut. Har ikke angret ett sekund. QNAPen tar seg av alle hovedtingene mens OMV styrer backup og VPN.

Lenke til kommentar

Folk bør være klar over at det ikke er lurt å sette "Green"-disker i NAS, siden de i noen konfigurasjoner kan spinne opp og ned hele tiden og raskt slites ut. Hvorvidt dette rammer valgte NAS i kombinasjon med disk bør derfor sjekkes ut, f.eks. firmware-oppdateringer. Jeg vil uansett anbefale "ordentlige" disker av kvalitet.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Vil bare at nemne at for en 3000 klarer en å bygge seg en PC og UPS som vil vere kraftigere. Operativ system kan f.eks vere Freenas, eller noe annet. Hardisker kommer selfølgelig itilleg.
Skulle selv ha bygget meg en slik DIY NAS, men det krever en god del tolmodighet og ikke minst masse, masse tid. Å sette opp en linux server med funksjonaliteten til ett ferdig produkt krever unendelig mengder lesing i guider på nett og testing. Ikke alle som har mulighet til dette.
Freenas tar deg jo bare 15 minutt å sette opp :)

 

Ja stemmer det, men en menneskealder å mestre...

 

Bruke Freenas på en hjemmesnekra NAS for noen år siden - alt gikk veldig bra helt til den dagen noe klikka. Jeg mistet alt jeg hadde lagret på den, og den stakkars personen som prøvde å hjelpe meg "over there" ble forbanna til slutt. Neste gang det skal en NAS i hus vil jeg seriøst vurdere en løsning som er ferdiglagret slik at jeg kan se filmene mine i stedet for å ligge med nesa dypt inne i et forum for å finne ut av saker og ting.

Lenke til kommentar

Når ytelser sammenlignes hadde det vært en fordel om fargen på stolpene betydde det samme i alle diagrammer. Her har dere plutselig byttet fra at fargen på stolpene indikerer hvilket produkt resultatet gjelder til at det indikerer hvilken test som er utført. Svært tungvint for oss lesere.

 

Selv har jeg en Synology DS410 (410j om jeg husker rett), og den fungerer bra som tjener for Squeezebox-klienter samt backupenhet for en Apple-maskin med TimeMachine (istedenfor å kjøpe TimeCapsule).

 

Jeg har ikke tatt i bruk andre moduler (e-post osv), men den har surret og gått ganske lenge, og etter strømbrudd skrur den seg på igjen og opplyser i loggen at en ikke helt ordinær nedstenging har funnet sted.

 

Hvis jeg trekker fra prisen på en Time Capsule blir ikke prisen på DS-en så verst :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...