Gå til innhold

Intel tar livet av mer enn 25 prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel produserte 386 og 486 opp til noen år tilbake.CPUer som Boeing flittig har brukt i sine 747-400's FMCer.Er ikke sikker på om de fortsatt kjører 386'ere i 747-8i dog.

 

Hubble teleskopet bruker i dag en 486, den ble oppgradert i1998 eller 99 fra 386 fordi den ikke taklet "y2k". Hva boing gjør vet jeg ikke, men kanskje de fikk samme problem i år 2000?

Lenke til kommentar

Intel prodHubble teleskopet bruker i dag en 486, den ble oppgradert i1998 eller 99 fra 386 fordi den ikke taklet "y2k". Hva boing gjør vet jeg ikke, men kanskje de fikk samme problem i år 2000?

Vet ikke hvor du har fått dette fra, men cpu'er har ikke y2k problemer. Det er ikke noe dato på en cpu, det eneste som har med tid å gjøre på en CPU er hvilken klokkefrekvens den kjører med. Det som kan være er at de oppgraderte programvaren pga. y2k problemer og oppgradert cpu'en i samme slengen.

Lenke til kommentar
Mon tro om det slippes en billigere hexa til 1366, som tar over for den i7-gjengen som fases ut...

LGA1366 er dødt. De lanserer neppe noe mer til den sokkelen fordi de ønsker at du skal kjøpe nytt hovedkort med Intel brikkesett samtidig som du kjøper ny prosessor.

 

Joa, men de nyere CPUene har bare 4 kjerner - minus de som er i en helt annen prisklasse. i7 970 er fortsatt altfor dyr til at det er noe poeng å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Skrot 1366 nå med mindre man folder med en SR2

Det har kommet 3 nye sokets nå som yter mye bra og bruker mindre strøm.

SB er en oppgradering, så kommer IB , 1366 er museumsgjenstand for lengesiden.

 

1366 er 5 år gammel, en pc som er 3 år gammel er ofte verdiløs.

Endret av War
Lenke til kommentar

Skrot 1366 nå med mindre man folder med en SR2

Det har kommet 3 nye sokets nå som yter mye bra og bruker mindre strøm.

SB er en oppgradering, så kommer IB , 1366 er museumsgjenstand for lengesiden.

 

1366 er 5 år gammel, en pc som er 3 år gammel er ofte verdiløs.

 

Kan ikke se at det finnes noen annen utskiftingssokkel for 1366 enn 2011, og enda her er den for halvferdig og dyr til å forsvare utskiftning.

1155 mangler PCI-E lanes til å kunne hevde seg til samme formål.

Lenke til kommentar

Med mindre man har spesifike behov da, er vel spillpc de fleste med 1366/2011/1155 bruker den til idag.

Ville ha valgt min 1155 med 4,6 (150W på 100% load) + gpu fremfor min 1366 idag, iallefall om man skulle kjøpe ny.

De fleste med 1366 kjører 12GB ram på 6 slotter, mens man ofte ser 16GB på 4 slotter i dagens 1155.

 

 

Kjøpe ny 1366 i 2012 pga tripple-channel eller lanes , da er man nerd på samme line som de som spiller på en CRT pga de mener den er raskere. (egentlig har de ikke råd til ny skjerm)

Lenke til kommentar

Skrot 1366 nå med mindre man folder med en SR2

Det har kommet 3 nye sokets nå som yter mye bra og bruker mindre strøm.

SB er en oppgradering, så kommer IB , 1366 er museumsgjenstand for lengesiden.

 

1366 er 5 år gammel, en pc som er 3 år gammel er ofte verdiløs.

 

Kan ikke se at det finnes noen annen utskiftingssokkel for 1366 enn 2011, og enda her er den for halvferdig og dyr til å forsvare utskiftning.

1155 mangler PCI-E lanes til å kunne hevde seg til samme formål.

 

Det, og aldri i livet om 1155 med 4 kjerner vil gi mer PPD enn en i7 970. Det kommer ingen hexa til 1155, visstnok - så det er en håpløs oppgradering i skrivende stund.

Lenke til kommentar

Nå betaler jeg ikke strøm på et års tid til, men trodde faktisk forskjellen var større på disse CPUene. Da spøker det kanskje for at selv 970 skal greie de nye big. Kan vel nesten lønne seg å bytte da, siden man får mer for en i7 970 enn det koster for en brukt 2600k på f.eks. ebay. Minuset er at HK er vanskelig å selge til en grei pris, og de som gjerne vil ha 970 vil nok det av oppgraderingsårsaker. så en bundle må evt prises så lavt at den er konkurransedyktig mot 2600k - og da forsvinner jo poenget med å bytte. Tricky, tricky.

 

Dessuten blir jeg vel uten foldingrigger et par uker ved et bytte :p

Lenke til kommentar

Flirte litt da jeg så at Celeron 450 og 430 ble nevnt, disse er jo basert på 65nm Conroe - ergo en drøyt 5 år gammel chip.Ser ingen grunn til at disse som er listet opp skal ha livets rett i år 2012.Mon tro om det slippes en billigere hexa til 1366, som tar over for den i7-gjengen som fases ut...

 

Genialt dersom entrylevel hexa kommer ned på 2k. Får 24 GiB minne til 1100 kr og vips kan man lage en arbeidshest for 5k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skrot 1366 nå med mindre man folder med en SR2

Det har kommet 3 nye sokets nå som yter mye bra og bruker mindre strøm.

SB er en oppgradering, så kommer IB , 1366 er museumsgjenstand for lengesiden.

 

1366 er 5 år gammel, en pc som er 3 år gammel er ofte verdiløs.

 

Du aner ikke hva du prater om. De som allerede har 980x/990x kan kjøre på med 48 GiB minne til ca 4000 kr og bruke 2/3 av minnet til Ramcache for 5000-7000 MB/s skriveytelse i applikasjoner.

 

Bedre å bruke 4k på nytt minne enn bruke 17k på 3960x, hovedkort og 64 GiB minne. 13 lapper for 15% ytelsesboost er ikke verd det. Med mindre det kommer noe som innfrir i løpet av dette året vil high end LGA 1366 i stor grad holde inn i 2013 for de som allerede har det. Å bruke penger på noe man allerede har er bortkastet. Å skrote en fult brukbar PC før tiden og bruke flere månedslønninger på oppgraderinger som koster mer enn de smaker er rett og slett ikke verd det.

 

Vet ikke hvordan det er for dere, men for min del smaker ikke oppgraderinger før det er snakk om minimum 66,6%, kanskje 33,3% om det er snakk om grafikkort. Da jeg først gikk for LGA 1366 fikk jeg en gedigen ytelsesboost. Ingen av oppgraderingsveiene som er tilgjengelig nå tilbyr noe som er verd det dersom man har et system fra før eller har ekstreme behov for å få opp produktiviteten.

 

Klart at den bruker mer effekt, men skal jeg kjøpe prosessor med lavere effekt slik at jeg må bruke mer effekt på oppvarmingen. Jeg liker ikke å fryse om vinteren.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Med mindre man har spesifike behov da, er vel spillpc de fleste med 1366/2011/1155 bruker den til idag.

Ville ha valgt min 1155 med 4,6 (150W på 100% load) + gpu fremfor min 1366 idag, iallefall om man skulle kjøpe ny.

De fleste med 1366 kjører 12GB ram på 6 slotter, mens man ofte ser 16GB på 4 slotter i dagens 1155.

 

 

Kjøpe ny 1366 i 2012 pga tripple-channel eller lanes , da er man nerd på samme line som de som spiller på en CRT pga de mener den er raskere. (egentlig har de ikke råd til ny skjerm)

 

De fleste 1366 kjører 6-12 GiB minne fordi de er kjøpt før prisreduksjonen på 6x4 GiB. I dag får man 6x4 GiB for 1100 kr. I starten kostet 3x2 GiB 1500 kr (man fikk sett opp til 3500 kr for 3x2 GiB). 3000 kr for 12 GiB vs 24 GiB for 1100 kr. Do the math.

 

Det har i liten grad vært solgt high end 19" CRT i Norge. Unntaket er at man kunne få sendt over noen fra sverige fra databutikken.com Jeg tviler at de som har tatt seg dette bryet med å bestille kostbare CRT-skjermer fra utlandet ikke har råd til å kjøpe ny skjerm. Det er en kraftig vrangforestillning om at en hvilkensomhelst CRT har vært egnet til spilling.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...