Gå til innhold

Kommentar: – Ett år på skolebenken holder ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell på opplæringen som gis, men jeg kan skrive under på at det trengs et år ekstra. Jeg underviser selv på IKT Servicefag ved Åssiden vgs i Drammen, der vi jobber svært aktivt for å få til et toårig løp (har allerede diskutert en hel del med Amund om dette). Det ser dessverre ut som vi ikke får det til fra høsten 2012, men krysser fingrene for høsten 2013.

 

Slik utviklingen er innen IT-bransjen trenger vi dypere fagutdannelse i vgs. Til nå har man vært på et nivå der man "klarer seg" med litt av hvert i mindre bedrifter, men jeg spår at i løpet av tre-fem år vil antallet bedrifter som har så omfattende datanettverk og maskinparker at de ikke lenger klarer seg med selvlærte systemansvarlige være enormt stort - og da er det faktisk ikke fagarbeidere til å ta unna jobbene...

 

eller de kan begynne og ta inn folk fra Data og Elektronikk som IKT lærlinger, da vi faktisk har litt peiling/får faktisk opplæring på data

"Problemet" med Data og elektronikk er at de i tillegg til data får alt for mye opplæring innenfor elektronikk og alarmsystemer, som vil være fullstendig irrelevant i en jobb som IT-konsulent. Jeg er enig i at mange dataelektronikere og elever med VG2 Data og elektronikk kan gjøre mye av jobben til en IKT servicefagmedarbeider i dag, men det er likevel ikke det næringslivet vil være best tjent med på sikt... Endret av k-ryeng
  • Liker 4
Lenke til kommentar

eller de kan begynne og ta inn folk fra Data og Elektronikk som IKT lærlinger, da vi faktisk har litt peiling/får faktisk opplæring på data

 

Synes vi får for mye IKT fag i Data og elektronikk. kunne like gjerne gått ikt, nesten.

 

Og det vi får lært av ikt skjer på maskiner fra 2001 med windows server 2003....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv fullført IKT-Servicefaget på VG2 og fikk aldri læreplass, så nå går jeg altså mitt tredje år på skolen for å kunne få fagbrev innen for IKT-Servicefaget som er ett år - vi følger læreplanen.

 

Jeg har ikke noe problemer med å prøve å bestå eller fullføret dette året selvom jeg ikke fikk læreplass, selvfølgelig vil jeg sitte igjen med mindre kunnskap en de som har faktisk har fått læreplass, men har tatt eget initiativ og driver med forskjellige systemer på fritiden.

 

Året ved VG2 besto som mye av det som er sagt, service og vedlikehold samt oppetid. Deriblant ITIL. Vi hadde noe drift der vi holdt på med Windows Server 2003, mange skoler i dag har faktisk ikke utstyr til å kunne tilby elevene sine systemer av både Linux og Windows Server 2008. Ellers gikk tiden på skolen til å holde på med service og ITIL. Vi hadde jo timer der vi pratet om rene tekniske ting som busser, hvordan komponentene fungerte i maskinen. Vi hadde også noen enkle dobbeltimer hvor vi pratet om nettverk, men jeg føler at vi ikke fikk nok kunnskap om akkurat dette temaet nettverk.

 

Nettverk er et viktig tema, hvordan det er bygget opp, DNS IPv4 og IPv6. Vi hadde noen simple d-link rutere, ikke Cisco eller lignende avanserte oppsett.

 

SOm K-ryeng sier, det er stor forskjell på opplæring fra skole til skole der penger kommunen kan tilby en skole er et problem. En vennine av meg som gikk på skole i Strømmen, der fikk de blandt annet være med å bygge egne maskiner, noe vi aldri gjorde der jeg gikk mitt år. Det er absolutt nødvenndig med to år på vidregående inne for feltet IKT der feltet er så stort og ofte læreplassene ikke har tid til å forklare den enkelte lærling hvordan ting fungerer innen hvor hvert emne.

 

Vi har jo høyskole / universitet for videre utdanning innen for et vist emne, men de fleste vil jo ha fagbrev før de havner der. Og er klart enig med Amund at to årig IKT-Servicefag er viktig, det kan heller slå sammen noe fra Service og Samferdsel med disse to årene. Gikk selv Service og Samferdsel første året og var borti mange emner jeg ikke har behov for, med mindre jeg oppretter eget foretak.

Lenke til kommentar

Gikk selv GK/VKI/VKII elektro/elektronikk på videregående hvor jeg lærte noe programmering, deretter tok jeg høyskoleingeniør data og påbygging til siving på NTNU. Jeg er veldig fornøyd med at jeg valgte den veien isteden for å bruke 3 unyttige år på allmen med diktanalyse og bøying av verb på nynorsk. Jeg mener jeg har langt bedre teknisk forståelse enn mange som går 3 år på allmenn og rett på ntnu.

 

Jobbmarkedet er veldig bra for oss selv om det er hard konkurranse fra India. Dog er det ikke bransjen hvis du ønsker å jobbe 8-16. IT er en livstil, men du blir rikelig belønnet om du er flink og dedikert. :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CLIWLovz

Går nå VG2 data og elektronikk, der lærer vi om Windows Server 2008, og Ubuntu server 11.04.

Jeg har egentlig aldri forstått meg på forskjellen mellom data og elektronikk og IKT. På data og elektronikk har vi litt mer innen det med alarmsystemer og antenne anlegg, og komponent lære, om jeg ikke tar helt feil.

 

Men jeg føler at det er litt for lite informasjon angående elektrofagene på videregående, jeg synes at det burde vært mer informasjon og nye læreplaner som skiller de linjene litt mer fra hverandre. F.eks så lærer elenergi om antenneanlegg og om PLS'er (som er mer innenfor automasjon). Vet ikke om det varierer fra skole til skole, men slik er det hverfall på vår skole.

Lenke til kommentar

IKT-servicefag er helt ubrukelig.

Ikke bare er læreplanen den værste i historien, men 99% av elevene er en gjeng imbesiler. At det gikk fra driftsfag til servicefag er også synd.

 

Angrer veldig.

 

En annen ting er jo at matte av alle fag er valgt bort! Skulle gjerne også hatt litt fysikk.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Problemet" med Data og elektronikk er at de i tillegg til data får alt for mye opplæring innenfor elektronikk og alarmsystemer, som vil være fullstendig irrelevant i en jobb som IT-konsulent. Jeg er enig i at mange dataelektronikere og elever med VG2 Data og elektronikk kan gjøre mye av jobben til en IKT servicefagmedarbeider i dag, men det er likevel ikke det næringslivet vil være best tjent med på sikt...

 

Jeg har selv VKI/VKII utdanning innen elektronikk og vet f.eks i detalj hvordan transistorer fungerer, hvordan chipper er oppbygd osv. Jeg har ikke direkte bruk for dette i min jobb som IT-konsulent (nå siving), men jeg syns det gir meg en bedre forståelse for den digitale verden, og det gjør også at jeg vinner alle tekniske diskusjoner på julebordet når vi nerder sitter å diskuterer hvilken flatskjerm som er best :-)

Lenke til kommentar

Hvis man er datainteressert så er høyskole eller universitet tingen. Hvis man vil ha en enkel og rask vei inn i arbeidslivet som tekniskvaktmester så er IKT fag på videregående greit nok. Det finnes de som klarer å slå seg opp innen IKT uten høyere utdanning. Faktisk er en av de råeste CCIE sertifiserte personene jeg har møtt uten høyere utdanning. Det går ikke 13 på dusinet av slike, men han kunne ha blitt noe stort om han kunne f.eks statistikk/matte i tillegg.

 

Men det er sikkert greit å kunne fakturere 2 høvdinger per påbegynte time uten noen gang å ha hatt et studielån...

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk ut 3. året på elektrofag (altså 1ELE, 2DEL og 3DEL) nå i høst og fikk jobb innenfor IKT. Det fikk også 4 andre i klassen min, og flere kunne sikkert fått det om de hadde søkt mot det området. En av dem fikk jobb i en større bedrift i Oslo, og kom inn foran mange søkere med bakgrunn i IKT-servicefag. Så dette er absolutt et bra alternativ, men du bør jo ha litt interesse i generell elektronikk, da det er mye av det også, særlig det første året.

Endret av Mevon
Lenke til kommentar

De som går vanlig IKT utdannelse i Videregående får svært mye "Utdannings bloat" eller unødvendig søppel som dikt analyse etc etc.

Fullt mulig å fjerne litt bloat for å få inn mer matnyttig læring, men IKT er også det faget der elevene lærer opp lærerne like mye som lærerne lærer elevene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger vi virkelig en IKT-utdanning på videregående nivå i fremtiden? Som artikkelforfatteren skriver så blir jo IT-systemene stadig mer komplekse, og det kreves etterhvert helt andre evner enn bare å trekke noen kabler og installere Windows. Jeg synes IKT-servicefag faller mellom to stoler, for det har på ingen måter den teoretiske dyben innenfor programmering og matte, slik man har på høyere utdanning, samtidig som man heller ikke lærer om mer "praktiske" ting som storskala kabling o.l., som det heller er elektrikere som tar seg av. Nå kan jo dessuten en stor del av driftsoppgavene automatiseres om man er smart(og lat), men da stiller det igjen krav til å kunne programmere, og det tar universitetene og høyskolene seg av. Personlig mener jeg at det mest fornuftige er å fjerne hele utdanningen og heller la universitene og høyskolene levere flere informatikere. Hvis du er datainteressert så har du garantert mer igjen for å ta en ordentlig utdanning og virkelig lære konseptene bak datamaskiner.

Ja, selvfølgelig trenger vi IKT-utdanning fra videregående nivå. Det du sier er at vi ikke behøver personer med fagutdanning. Man behøver noen som kan drifte klientmaskiner og passe på at nettverk og skrivere fungerer. Det krever ikke kunnskap om å programmere Assemply for å passe på slikt. Selv hadde jeg ikke noen formell ballast i første møte med IT-bransjen. Det holder lenge at man er normalt oppegående og har interesse for problemløsning. (Utdannelse tok jeg senere.)

 

Men jeg er enig med deg på en måte angående dybden (eller mangel på sådan) på videregående IT-studier. IT-utdanning på videregående nivå burde løftes opp og spesialiseres mer. 3 årig teori og praksis med forbereding mot kvalifisering til høgskole om eleven ønsker å studere videre hadde vært genialt. Jeg er sikker på at de som er motiverte til å ta IT-utdanning men sliter med å motivere seg for allmennfag gjerne tar realfagene som må til om de føler at linjen holder en god kvalitet og er mer spesialrettet. (Eller tar jeg feil, dere som jobber med eller tar fagbrev?)

 

Men det er vel ikke så greit å få til spesialisering i videregående når alle utdanningene skal være tilpasset den samme formen, enten det gjelder generell allmenn eller yrkesfag.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at det mest fornuftige er å fjerne hele utdanningen og heller la universitene og høyskolene levere flere informatikere. Hvis du er datainteressert så har du garantert mer igjen for å ta en ordentlig utdanning og virkelig lære konseptene bak datamaskiner.

 

Men samtidig, om man har tatt en bachelor i informatikk (eller høyere) blir man fort for dyr til en del av arbeidsoppgavene bedriftene trenger folk til? (og vil man være interessert i å passe på servere når man kan programmere og mye annet?)

 

Det blir nok en vesentlig dyrere sak å ta inn en lærling og ta inn en med utdannelse god nok til å sikre en ganske god årslønn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...