Gå til innhold

Guide: 5 Microsoft-verktøy for viderekomne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft Network Monitor er vel også en av de gode gamle.

Den jeg har satt veldig pris på, men som kanskje er i en annen kategori, er Microsoft Mathematics.

Ikke Microsoft, men knallbra gratis program, er selvfølgelig fiddler2.

Et annet program jeg også har satt veldig pris på, er Unlocker, slik at man endelig kan se hvorfor usb-enheten er i bruk og ikke kan fjernes trygt.

 

Er selvfølgelig en del andre det går an å anbefale.

Lenke til kommentar

De fleste av disse verktøyene ble laget av Mark Russinovich fra Winternals (nå Microsoft Sysinternals) i tiden før Winternals ble kjøpt opp av Microsoft. Før de ble kjøpt opp ble verktøyene gitt ut med åpen kode. Hvis man leter litt finner man de gamle verktøyene med kode. Mye av verktøyene var i sin tid helt episke og gjorde ting ingen før hadde sett, mye grunnet at Winternals benyttet deler av win32 api'et som ikke var dokumetert av Microsoft. Noen mener også at dette hjalp til å gjøre Windows-platformen langt mer usikker ettersom verktøyene ble gitt ut med åpen kode.

Endret av aC
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et verktøy som overrasker meg veldig at dere ikke har nevnt i denne guiden er: Debugging Tools for Windows (x64).

 

Hvis man installerer dette verktøyet i sammen med symbolpakkene så kan man fint lese Windows dmp-filene, f.eks hvis man har fått en BSOD. I enkelte tilfeller så vil man komme over situasjoner hvor man ikke finner noe på google, og da er dette er kjært verktøy å kunne bruke.

 

Det har hjulpet meg i flere situasjoner og har pekt på alt fra chipset driver til grafikkdriver osv.

 

Så til de av dere som ønsker litt mer innsikt i feilsøking i Windows så kan jeg absolutt anbefale dette.

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463012

 

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...