Gå til innhold

Test: Asus P9X79 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kunne godt tenkt meg dette kortet om jeg går over til socket 2011, noe jeg vurderer sterkt. Men en ting jeg synes dere burde legge vekt på i testen her er forskjellen mellom vanlig P9X79, pro versjonen og delux versjonen. Det er tross alt 550 kr som skiller standardutgaven og deluxutgaven (på dustinhome). Er dette vel anvendte penger? Slik jeg ser det ut ifra spesifikasjonene er svaret klart nei.

Lenke til kommentar

Hvorfor egentlig gidde å teste hovedkort når ytelses forskjellen mellom dem er så små.

 

Skal man ikke klokke, så er det bare å velge det hovedkortet som har tilkoplingene man trenger, siden det er de andre komponentene som står for ytelsen.

 

Det burte heller fokusere mer på hva de greier av overklokking under slike tester, da man nok kan se større forskjeller mellom dem. Ellers så holder det med en ren produktfremvisning i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg dette kortet om jeg går over til socket 2011, noe jeg vurderer sterkt. Men en ting jeg synes dere burde legge vekt på i testen her er forskjellen mellom vanlig P9X79, pro versjonen og delux versjonen. Det er tross alt 550 kr som skiller standardutgaven og deluxutgaven (på dustinhome). Er dette vel anvendte penger? Slik jeg ser det ut ifra spesifikasjonene er svaret klart nei.

 

Alle Asus P9X79-kortene er i utgangspunktet relativt like. Forskjellen er antallet faser, samt mindre småting. Jeg har satt sammen og administrerer greit mange pcer med Sandy Bridge og Phenom2, kjøpt i løpet av de siste par årene (jobb + privat renderfarm). Jeg har et Asus P9X79 Pro, og jeg kan ikke annet enn å anbefale dette hovedkortet. Intelligent plassering av kontakter osv på hovedkortet, ingen irriterende og teit BIOS-interface (slik som bla. MSI har), og generelt behagelig å ha med å gjøre. Merk at bla. WS-utgaven har første PCIe-spor noe nærmere CPU`en enn Pro. Dette kan kollidere med store CPU-kjølere.

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslagene om at man kan la være å kjøre disse ytelsestestene som egentlig ikke tester hovedkortet, som man ser da forskjellene er innenfor forventede avvik mellom tester.

Det er bedre å fokusere på layout, hvilke ekstra ting som følger med (kontroll-enheter og hvordan disse yter, og ekstra ting i esken), BIOS, og overklokking (automatisk og manuell).

Altså å se på hva som skiller hovedkortene, ikke bekrefte at de er praktisk identiske for stock ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge prisen på billigste cpu til LGA2011 er på ca 4500,- er det uaktuelt for meg å gå til innkjøp av ethvert hovedkort med den sokkelen. Da finnes det mange billigere alternativer som gir bra ytelse for pengene.

i7-3820 (firekjerners med HT) er en rimligere LGA2011 CPU, har ikke sett den i norske butikker enda.

 

Sant, men for gameren er ikke dette den mest aktuelle CPU-en. Ut ifra testen synes jeg journalisten oppsummerte det bra:

 

I see three reasons why you'd want the Core i7 3820:

 

1. You need PCIe 3.0 today and/or you need more PCIe lanes than a Core i7 2600K can provide,

 

2. You need tons of memory bandwidth for a particular application,

 

3. You want a 2600K but you need a platform that can support more memory (32GB+).

 

Dog synes jeg det er litt dårlig at ikke tek-nettverket har skrevet noe om dette (såvidt jeg har fått med meg hvertfall).

Lenke til kommentar

Kortet har fire minnekanaler, ikke åtte.

 

Kortet mangler PS/2, og jeg ser ingen medfølgende "geniale" løsninger for god respons og mange samtidige tastetrykk, som er viktig for både spillere, programmerere og andre aktive brukere av tastatur.

 

Test av hovedkort bør fokusere på stabilitet og funksjonalitet, pluss om hovedkortet har andre problemer eller flaskehalser. F.eks. hvordan skalerer SATA-kontroller-konfigurasjonen med flere disker og SSDer? Hvor stabilt er kortet under last? Hvor mye tregere blir oppstart med mange enheter tilkoblet? Og for oss som har filservere, startes disker opp samtidig eller sekvensielt? (kan bli tungt for strømforsyningen) Hvordan håndterer brikkesett-konfigurasjonen 2-3 kort i SLI og CrossFire?

Lenke til kommentar

 

Kortet mangler PS/2, og jeg ser ingen medfølgende "geniale" løsninger for god respons og mange samtidige tastetrykk, som er viktig for både spillere, programmerere og andre aktive brukere av tastatur.

 

Hvor har du vært de siste 5 årene? :p

 

Ingen bruker PS/2 i dag. Alle bruker USB.

Lenke til kommentar

Kortet har fire minnekanaler, ikke åtte.

 

Kortet mangler PS/2, og jeg ser ingen medfølgende "geniale" løsninger for god respons og mange samtidige tastetrykk, som er viktig for både spillere, programmerere og andre aktive brukere av tastatur.

 

Test av hovedkort bør fokusere på stabilitet og funksjonalitet, pluss om hovedkortet har andre problemer eller flaskehalser. F.eks. hvordan skalerer SATA-kontroller-konfigurasjonen med flere disker og SSDer? Hvor stabilt er kortet under last? Hvor mye tregere blir oppstart med mange enheter tilkoblet? Og for oss som har filservere, startes disker opp samtidig eller sekvensielt? (kan bli tungt for strømforsyningen) Hvordan håndterer brikkesett-konfigurasjonen 2-3 kort i SLI og CrossFire?

 

Du får da USB-tastatur med mer enn nok rollover til at det aldri blir ett problem?

 

Ellers har jeg hatt mange ASUS-hovedkort, mens de siste jeg har hatt har vært i maskiner med ett par atabilitetsproblemer, kanskje tilfeldigheter, men jeg er personlig i ferd med å fase ut ASUS.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kortet har fire minnekanaler, ikke åtte.

 

Kortet mangler PS/2, og jeg ser ingen medfølgende "geniale" løsninger for god respons og mange samtidige tastetrykk, som er viktig for både spillere, programmerere og andre aktive brukere av tastatur.

 

Test av hovedkort bør fokusere på stabilitet og funksjonalitet, pluss om hovedkortet har andre problemer eller flaskehalser. F.eks. hvordan skalerer SATA-kontroller-konfigurasjonen med flere disker og SSDer? Hvor stabilt er kortet under last? Hvor mye tregere blir oppstart med mange enheter tilkoblet? Og for oss som har filservere, startes disker opp samtidig eller sekvensielt? (kan bli tungt for strømforsyningen) Hvordan håndterer brikkesett-konfigurasjonen 2-3 kort i SLI og CrossFire?

 

Du får da USB-tastatur med mer enn nok rollover til at det aldri blir ett problem?

 

Ellers har jeg hatt mange ASUS-hovedkort, mens de siste jeg har hatt har vært i maskiner med ett par atabilitetsproblemer, kanskje tilfeldigheter, men jeg er personlig i ferd med å fase ut ASUS.

 

AtW

USB hid støtter ikke det nei, men det er selvsagt mulig for produsenter å bruke en egendefinert protokoll som da krever tilhørende driver, som er kjedelig for alle oss som ikke bruker Windows 7. De fleste ordentlige tastatur leveres fremdeles med PS/2.

 

Jeg har betraktet Asus som et trygt merke i mange år, mens MSI skapte mye trøbbel på f.eks. socket A (spesielt i kombinasjon med TwinMOS-ram). Men i senere tid har jeg lurt på om kvaliteten til Asus har gått noe ned, etter mange tilfeller med stabilitetsproblemer for Asus-hovedkort (ulike brikkesett), både under drift og problemer under POST. Nå har ikke jeg testet tusenvis av kort, så jeg kan selvsagt bare ha en mistanke. Men MSI og Gigabyte har en stund prioritert kvalitetskomponenter og gjerne dobbel BIOS, mens jeg innbiller meg at Asus kanskje har spart inn litt penger der. Selvsagt overdrives forskjellen under markedsføring, men jeg synest personlig at det kan være verdt å betale en hundrelapp eller to ekstra for en vare som har mindre sannsynlighet for stabilitetsproblemer og ikke minst uten plagsom during/støy, dette etter en rekke plagsomme problemer som selv har gitt en ingeniør hodebry.

Lenke til kommentar

i7-3820 (firekjerners med HT) er en rimligere LGA2011 CPU, har ikke sett den i norske butikker enda.

 

Nå er det mye at en 4 kjerne har 130 watt effekforbruk, i7 2700k har bare 95 watt, betydlig forskjell om man senere skal overklokke.

 

Er det noen her som vet, om dette hovedkortet støtter 8 kjerne prosssor hvis man oppdaterer bios?

 

Hovedkortprisen er jo ikke så ille, fint å kunne ha 8 rambrikker, men alikevell er prosessorutvalget dårlig og prisene er høye, hadde man hatt 8 kjerne prosessor som er dobbelt så kraftig som i7 2600k så er prosessoren verdt 4400 kr. Så per dags dato er nok sokkel 2011, kun til videoredigering hvis Xeon 8 kjerne er for dyrt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

i7 2700k/i7 2600k gir nok mere ytelse til lavere pris en hva en i7-3820 vil gi.

 

Uansett kommer nok Core i7 3770K om noen måneder, da vil nok det bli meningsløst å kjøpe i7-3820 siden den prosessoren gir lite for pengene.

 

Så kjøper man i7-3820 da, er det på grunn av hovedkortet.

Lenke til kommentar

Hvor har du det ifra at i7-2700K vil slå i7-3820? Jeg er ganske sikker på at i7-3820 vil være marginalt bedre med høyere klokkefrekvens og mer cache, og i7-3770K vil yte som i7-2700K med unntak av spesielle tilfeller men ha lavere effektforbruk.

 

Det handler rett og slett om hva som gir mest for pengene, og dette stemmer ikke alltid overens med hva som gir mest ytelse. Det er ingen tvil om at i5-2500 gir mest for pengene til spilling, og forskjellen fra denne opp til i7-2700K er egentlig også ubetydelig for spilling, og for en spiller vil det garantert gi bedre spillytelse å legge de 1000-1500 kr som spares i skjermkortet. Sandy-Bridge-E er en entusiastplattform som er godt egnet til kraftige arbeidsmaskiner, straks kommer også Xeon-modellene med blant annet ECC-støtte, som gjør den attraktiv til arbeidsstasjoner og servere. Mange PCIe-kanaler kan også være relevant for de med mange skjermkort. Husk også at mange ikke driver bare med spilling, men kanskje videoredigering, modellering eller andre krevende oppgaver som gjør en slik plattform attraktiv. Sandy-Bridge-E tillater også mer minne, eventuelt billigere minne siden du kan bruke flere moduler. Så du skal være forsiktig med å kalle disse prosessorene meningsløse når du ikke vet hva de er ment for!

 

Og forresten, den testen har i hovedsak spill i latterlig lave oppløsninger som gjør resultatet urealistisk.

Lenke til kommentar

i7 2700k/i7 2600k gir nok mere ytelse til lavere pris en hva en i7-3820 vil gi.

 

Uansett kommer nok Core i7 3770K om noen måneder, da vil nok det bli meningsløst å kjøpe i7-3820 siden den prosessoren gir lite for pengene.

Her kan man forhåndsbestille i7-3820 til en lavere pris enn 2600K og 2700K, $312 mot $323 ($326 boxed) og $348 ($354 boxed). Prisforskjellen spises uansett opp av dyrere hovedkort og at det ikke følger med kjøler til boxed-utgaven av i7-3820.

Så kjøper man i7-3820 da, er det på grunn av hovedkortet.

Helt enig, man har jo også muligheten til å oppgradere til 6 og 8-kjerners CPUer. I tillegg til har man fler PCIe-lanes og muligheten for mer eller billigere minne om man skal ha mer enn 16GB (det er ca. 700kr forskjell på 8x 4GB og 4x 8GB-sett) som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Nå er ikke det at jeg trenger sokkel 2011, (over 24 GB ram) siden jeg har 1366 sokkelen med maks minne. Men har jo både kjøler og 8x kingston 4 GB ram = 32 GB minne, så med tiden blir det nok 2011 hovedkort.

 

Nå finner jeg ikke i7-3820 http://ark.intel.com/products/family/59136/2nd-Generation-Intel-Core-i7-Processors/desktop så jeg vet ikke om 4 channel støttes på 4 kjerne prosessorene.

 

Eller om det er forskjeller med ram støtte med slik oppsett.

Prosessoren er nok grei den hvis det ikke kommer bedre modeller, hadde vært digg om man klarer å overklokke den på 1.12 volt og 3900 Ghz lett så muligens man kan slå ut i7 2700k også på omtrent samme effekforbruk.

 

Problemer er nok at i7-3820 er låst så muligens på overklokking er den neppe bedre en i7 920.

 

Hvordan tror dere 6/8 kjerner prosessorene på sokkel 2011 vil utvikles? Når bør man kjøpe 2011 hvis man vil ha det råseste, av hovedkort blir det nok Asus P9X79 Pro så sant ikke thounderbolt kommer til den platformen med det første.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

2011-sokkelen beholdes nok for Ivy-Bridge-E, som kommer om et års tid, men personlig ser jeg liten grunn til å kjøpe en Sandy-Bridge-E-cpu nå og så bytte den ut om et år, utbytting av cpu er langt mindre vanlig enn f.eks. bytte av skjermkort, så for de fleste er levetiden på sokkelen ganske irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...