Gå til innhold

Guide: I morgen kan du bytte julegavene


Gjest emeritus_olemorten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville vel anbefalt å undersøke litt mer før man legger ut en sånn artikkel som dette.

Du har slettes ikke krav på å få pengene tilbake ved kjøp i butikk jo mindre butikken har utvidet returrett.

Du har kun rett å få pengene igjen ved kjøp over internet, telefon eller dørsalg ect. Men har man oppsøkt et fast utsalgssted så har du ikke disse rettighetene.

 

Bytte kan nok gjennomførest men er heller ikke en rettighet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg beklager å måtte si det, men dette var dårlig research

 

Å bytte inn julegaver skal ikke være noe problem

Det kommer helt ann på butikken. Riktignok godtar de fleste (fysiske) butikker at man bytter varer etter jul, men hver enkelt butikk står fritt til å bestemme dette selv. Man kan derfor ikke forvente at dette er greit med mindre butikken er spurt om dette på forhånd av gavekjøper, eller de reklamerer åpent med det.

 

27. desember fylles nok en gang butikkene opp av kunder. Denne gangen skal de ikke handle, men er ute etter å bytte inn gaver de har fått.

Dette er så feil som det kan få blitt. Et fåtall skal riktignok bytte inn gaver, men de aller fleste er interessert i å handle varer på romjulssalget.

 

Om varen er ubrukt skal det ikke være noe problem å få tilbake pengene.

Jeg tror det er få butikker som tilbyr pengene tilbake (og ikke har man rett på det heller), med mindre de har en slik returordning som enkelte butikker har. Å bytte i noe annet, eventuelt tilgodelapp, er det meste man bør håpe på om man har fått noe man ikke har, så kan man heller bli positivt overrasket over det om butikken tilbyr pengene tilbake.

 

For butikker med både netthandel og vanlige utsalgssteder skal det heller ikke være noe problem å bytte inn varer kjøpt i nettbutikken. Da skal du enkelt kunne gå til nærmeste fysiske forhandler og bytte varen der.

Også det kommer ann på den enkelte butikk. Tror ikke mange fysiske butikker ønsker å ta inn mengder med byttevarer fra samme kjedes nettbutikk. Er ikke alltid de opererer under samme budsjett heller. Skal man på død og liv spare noen få kroner på å kjøpe på nett, kan man ikke forvente å få den servicen man ellers betaler for om man kjøper i en fysisk butikk.

 

Det betyr at det mest praktiske er å ta med en mindre ønsket gave til en fysisk butikk som fører produktet og se om det er andre varer som er interessante der.

Ikke alle butikker som ønsker å gjøre dette heller, da man ikke vet opprinnelsen til gjenstanden som byttes inn. Er den kjøpt i utlandet, eller fra en forhandler som importerer selv (EU-modeller/gråimport), så får ikke forhandleren dekket eventuelle problemer med gjenstanden i etterkant da verksted kontrollerer serienummer opp mot de seriene som er blitt solgt i Norge. I tillegg kan det være en gjenstand det går lite av, som de ikke ønsker å ha mer av på lager, eller at de i utgangpunktet ikke fører den varen.

 

Det er ikke rart enkelte forbrukere tror de har mange flere rettigheter enn de faktisk har, når artikler skrives såpass diffust som denne, slik at man kan misforstå på flere forskjellige måter, samtidig som det ikke akkurat oser av grundig research.

 

Vi pleier å være ganske greie på disse punktene der jeg jobber, men om en kunde kommer inn og krever noe han ikke har rett på, så blir han blankt avvist.

Endret av Black Star
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville vel anbefalt å undersøke litt mer før man legger ut en sånn artikkel som dette.Du har slettes ikke krav på å få pengene tilbake ved kjøp i butikk jo mindre butikken har utvidet returrett.Du har kun rett å få pengene igjen ved kjøp over internet, telefon eller dørsalg ect. Men har man oppsøkt et fast utsalgssted så har du ikke disse rettighetene.Bytte kan nok gjennomførest men er heller ikke en rettighet.

 

Artikkelen sier ikke at man har krav, men at de fleste aktører opererer med denne praksisen. Noe annet ville nærmest vært selvmord. Makan til arroganse. Jeg synes artikkelen er informativ nok.

Lenke til kommentar

Nei, men sånn artikkelforfatter skriver det, virker det som det er åpentlyst at butikkene gjør dette, noe som tull fra ene enden til andre.

 

Vi har ti butikker i Bergen og noe bytting kommer vi nok til å forta, så lenge det ikke var salgsvarer. Men penger får ikke kunden igjen i og med at de faktisk har oppsøkt et fast utsalgssted.

 

Og for enhelhetens skyld er det vel strengt tatt kun expert, elkjøp og lefdal som driver med å gi pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Ja, jeg beklager å måtte si det, men dette var dårlig research

Å bytte inn julegaver skal ikke være noe problem
Det kommer helt ann på butikken. Riktignok godtar de fleste (fysiske) butikker at man bytter varer etter jul, men hver enkelt butikk står fritt til å bestemme dette selv. Man kan derfor ikke forvente at dette er greit med mindre butikken er spurt om dette på forhånd av gavekjøper, eller de reklamerer åpent med det.
27. desember fylles nok en gang butikkene opp av kunder. Denne gangen skal de ikke handle, men er ute etter å bytte inn gaver de har fått.
Dette er så feil som det kan få blitt. Et fåtall skal riktignok bytte inn gaver, men de aller fleste er interessert i å handle varer på romjulssalget.
Om varen er ubrukt skal det ikke være noe problem å få tilbake pengene.
Jeg tror det er få butikker som tilbyr pengene tilbake (og ikke har man rett på det heller), med mindre de har en slik returordning som enkelte butikker har. Å bytte i noe annet, eventuelt tilgodelapp, er det meste man bør håpe på om man har fått noe man ikke har, så kan man heller bli positivt overrasket over det om butikken tilbyr pengene tilbake.
For butikker med både netthandel og vanlige utsalgssteder skal det heller ikke være noe problem å bytte inn varer kjøpt i nettbutikken. Da skal du enkelt kunne gå til nærmeste fysiske forhandler og bytte varen der.
Også det kommer ann på den enkelte butikk. Tror ikke mange fysiske butikker ønsker å ta inn mengder med byttevarer fra samme kjedes nettbutikk. Er ikke alltid de opererer under samme budsjett heller. Skal man på død og liv spare noen få kroner på å kjøpe på nett, kan man ikke forvente å få den servicen man ellers betaler for om man kjøper i en fysisk butikk.
Det betyr at det mest praktiske er å ta med en mindre ønsket gave til en fysisk butikk som fører produktet og se om det er andre varer som er interessante der.
Ikke alle butikker som ønsker å gjøre dette heller, da man ikke vet opprinnelsen til gjenstanden som byttes inn. Er den kjøpt i utlandet, eller fra en forhandler som importerer selv (EU-modeller/gråimport), så får ikke forhandleren dekket eventuelle problemer med gjenstanden i etterkant da verksted kontrollerer serienummer opp mot de seriene som er blitt solgt i Norge. I tillegg kan det være en gjenstand det går lite av, som de ikke ønsker å ha mer av på lager, eller at de i utgangpunktet ikke fører den varen.Det er ikke rart enkelte forbrukere tror de har mange flere rettigheter enn de faktisk har, når artikler skrives såpass diffust som denne, slik at man kan misforstå på flere forskjellige måter, samtidig som det ikke akkurat oser av grundig research.Vi pleier å være ganske greie på disse punktene der jeg jobber, men om en kunde kommer inn og krever noe han ikke har rett på, så blir han blankt avvist.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar

Regler kort og enkelt:

- Varer kjøpt med fjernsalg har 30 dagers returrett.

- Varer i butikk har ingen returrett, ikke i kontanter, ikke tilgodelapp og ikke andrevarer, alt utover dette er ren bonus.

 

Feil. Vare kjøpt ved fjernsalg har 14 dagers angrefrist (ikke returrett). Dette er regulert gjennom Angrerettloven. Returrett er det intet som heter, dog vil de rettigheter som nettbutikken etc har i sine avtaler være gjeldende om disse gir bedre vilkår enn angrerettloven. Komplett har f.eks noe som heter 45 dages åpent kjøp, som reelt gir 45 dagers angrefrist på en lang rekke varer.

 

Det er korrekt at fysiske butikker ikke har noen lovpålagt angrefrist (angrerett). Heller her er det ikke noe som heter returrett eller mangel på sådann. Men det er faktisk sedvane i svært mange bransjer med bytterett. Sedvane er på mange måter å betrakte som rettsregler som ikke er omtalt i lover/regler men har oppstått fordi handlingsmønsteret har blitt brukt over lang tid - og således oppfattes som rettslig bindende av partene (sedvanerett). Forbrukerrådet har ellers en god gjennomgang av bytterett. I og med at bytteretten har så lang tradisjon for de fleste varer, kan vi klart si at dette er en rett regulert i sedvaneretten. Så også her blir den konklusjon du gir alt for enkel og direkte feil juridisk.

 

Har butikken/kjeden uttrykte regler som må oppfattes som del av kjøpsavtalen, f.eks Elkjøp sitt åpent kjøp tilbud er disse gjeldende over sedvane eller andre lover så lenge de ikke begrenser noen av disse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...