Gå til innhold

SOPA-dommen faller tidlig neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt litt på spissen, men om internett som vi kjenner det i dag går til helvette, og det ikke kommer noen god erstatning så vet jeg ikke om jeg har så veldig lyst til og leve på denne kloden lenger. Da kommer jeg i en posisjon der 70% av all fritiden min (internett) må byttes ut med noe annet, og det vet jeg ikke helt om jeg er klar for. :cry:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Satt litt på spissen, men om internett som vi kjenner det i dag går til helvette, og det ikke kommer noen god erstatning så vet jeg ikke om jeg har så veldig lyst til og leve på denne kloden lenger. Da kommer jeg i en posisjon der 70% av all fritiden min (internett) må byttes ut med noe annet, og det vet jeg ikke helt om jeg er klar for. :cry:

Idiotene kommer til å forstå at hvis de blokkerer internett kommer verden til å gå på hodet. Hvis vi ikke har internett kommer verden til å gå 100 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Dette komme forhåpentligvis ikke til å påvirke p2p drevet og brukt av folk som veit hva de driver med.

 

Er mer redd for at sider som er på kanten skal blacklistes av de store DNSene enn at Lise på 14 år ikke får lastet ned siste Bieber-albumet fra TPB. Håper at mange av de nøytrale leverandørene rundt i Europa jobber mot å droppe DNS-gjennomkjøring igjennom USA ved mindre det er nødvendig.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Satt litt på spissen, men om internett som vi kjenner det i dag går til helvette, og det ikke kommer noen god erstatning så vet jeg ikke om jeg har så veldig lyst til og leve på denne kloden lenger. Da kommer jeg i en posisjon der 70% av all fritiden min (internett) må byttes ut med noe annet, og det vet jeg ikke helt om jeg er klar for. :cry:

 

yup bestille bøker nå mens man fortsatt kan velge fritt.

Lenke til kommentar

Håper Lamar Smith blir drept i en trafikkulykke jeg da.. Enkeltmennesker som vil ta beslutninger som går utover 7 milliarder andre mennesker, og "vet" de har fullstendig rett i det de gjør, gjør meg personlig spysjuk..

 

*vente på trafikkulykken*....

 

Edit: Litt som med de 10-20 sjefene før finanskrisen som gjorde seg selv til milliardærer i bonuser før aksjemarkedet og resten av verden nesten gikk til helvete..

Endret av daniel_984
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meste parten av verdens globale DNS servere står i statene. USA styrer også ICANN (bak lukkede dører). Flesteparten av tjenestene vi bruker på nette som Facebook, google, youtube , reddit osv er også lokalisert der. Med SOPA vil amerikanske selskaper få kontroll over Internett for oss alle, en ikke ønskelig situasjon!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Satt litt på spissen, men om internett som vi kjenner det i dag går til helvette, og det ikke kommer noen god erstatning så vet jeg ikke om jeg har så veldig lyst til og leve på denne kloden lenger. Da kommer jeg i en posisjon der 70% av all fritiden min (internett) må byttes ut med noe annet, og det vet jeg ikke helt om jeg er klar for. :cry:

 

Like greitt om nettet går ned. Da kan vi slå av maskinen, gå utenfor døra, og gjøre noe nevenyttig for en gangs skyld. F.eks gå og snakke med andre mennesker istedenfor å chatte.

Lenke til kommentar

Problemet er at lovverket blir alt for bredt, og private aktører gis for mange virkemidler UTEN at noen dom eller rettsordre trengs. Slik ordlyden i regelverket settes opp kan man tolke det slik at man kunne DNS blokkert diskusjon.no om én bruker linket til TPB eller en tilsvarende side, og også blokkere all reklame og banktransaksjoner med siden fra amerikanske aktører.

Plate og filmbransjen har demonstrert nok ganger at de ikke nøler med å begå overtramp på folks rettigheter på nett uten å ha noe grunnlag for det, og har sendt "take-down requests" på masse videoer på youtube som de ikke eier rettighetene til og som er fullstendig lovlige...

SOPA begrenser seg ikke kun til multimedia, men det er hovedsaklig "MAFIAA" som pusher det.

Lenke til kommentar

Hva blir egentlig konsekvensene om dette går gjennom?

Slik jeg forstår det vil denne loven gi USA retten til å fjerne hvem som helst fra DNS-systemet, altså systemet som gjør at når du skriver www.diskusjon.no får pcen din vite at du egentlig skal til 89.250.123.197 (diskusjon.no sin IP).

 

Det som vil skje under SOPA, er at dersom musikk-industrien skulle finne noen tegn til "piratvirksomhet", har de lov til å fjerne disse sidene fra DNS systemet, og fra søkemotorer. Faktisk trengs ikke mer enn en link til en side som bryter med opphavsretten til for å ha loven på plateindustriens side.

 

Dersom jeg har forstått det vil det fortsatt være mulig å komme seg inn på sidene, dersom du manuelt skriver inn IP-adressen.

 

Grunnen til at folk er så sterkt mot den er at det kreves lite bevis, og at SOPA (en amerikansk lov) blir en lov hele verden er nødt til å følge.

Lenke til kommentar

Hva faen, CBS som eier CNET og Downloads.com er en av hoved ''pusherene'' for Sopa. Downloads.com har gitt mange torrenter og ulovelig softvare som limewire i 10 år. De får folk til og gjøre ulovelige ting, for og så andmelde de,rett og slett. Dette må ut til massen,samme kan vi stoppe dette. http://www.filmon.com/cbsyousuck/ Oppfordrer alle som bryr seg om internette som det er idag til og se videoene på denne siden. http://www.filmon.com/cbsyousuck/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir egentlig konsekvensene om dette går gjennom?

 

Slik jeg forstår det vil denne loven gi USA retten til å fjerne hvem som helst fra DNS-systemet, altså systemet som gjør at når du skriver www.diskusjon.no får pcen din vite at du egentlig skal til 89.250.123.197 (diskusjon.no sin IP).

 

Det som vil skje under SOPA, er at dersom musikk-industrien skulle finne noen tegn til "piratvirksomhet", har de lov til å fjerne disse sidene fra DNS systemet, og fra søkemotorer. Faktisk trengs ikke mer enn en link til en side som bryter med opphavsretten til for å ha loven på plateindustriens side.

 

Dersom jeg har forstått det vil det fortsatt være mulig å komme seg inn på sidene, dersom du manuelt skriver inn IP-adressen.

 

Grunnen til at folk er så sterkt mot den er at det kreves lite bevis, og at SOPA (en amerikansk lov) blir en lov hele verden er nødt til å følge.

 

 

Takk for et informativt svar :) Det er jo ganske urovekkende at ett land, eller et par bransjer skal få så mye makt.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...