Gå til innhold

IBM ser inn i spåkulen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt dette høres vel rimelig ut at er tilgjengelig innen 5 år, emn neppe utbredt i stor skala. jeg regner med å skrive mange passord også om 5 år selv om det sikkert vil være mange gode alternativer tilgejengelig.

 

Når det gjelder spam så tror jeg de er fulle av dritt. Godt mulig spam blir viktig for meg hvis den blir veldig nøyaktig, men da ikke i den forstand at jeg vil benytte tilbudene, men heller begrense systemenes evne til å sende meg nøyaktig spam. Kanskje må jeg begynne å lese spam for å sjekke at de er på bærtur og dermed vite at de ikke makter å overvåke meg...

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Innen fem år kommer spam-e-posten til å være så spisset mot deg som person at den ikke lenger føles som spam.

Dette må være noe av det dummeste jeg noen gang har lest.

Lagt merke til at reklamen på nettet suger mindre enn før? Det samles inn så enorme mengder informasjon om surfevanene dine og hva du kjøper over nettet at man i stor grad kan rette spesifikke reklamer mot forskjellige grupper forbrukere. Hver gang du er på en side med en like-knapp, vet Facebook at du ser på den. Vi er ikke sosiale mediers kunder, vi er deres produkt.

Lenke til kommentar
Innen fem år kommer spam-e-posten til å være så spisset mot deg som person at den ikke lenger føles som spam.

Dette må være noe av det dummeste jeg noen gang har lest.

Lagt merke til at reklamen på nettet suger mindre enn før? Det samles inn så enorme mengder informasjon om surfevanene dine og hva du kjøper over nettet at man i stor grad kan rette spesifikke reklamer mot forskjellige grupper forbrukere. Hver gang du er på en side med en like-knapp, vet Facebook at du ser på den. Vi er ikke sosiale mediers kunder, vi er deres produkt.

Nå er det snakk om spam via e-post, ikke reklame på nettsteder.

Lenke til kommentar

I løpet av de neste fem årene skal jeg kunne bruke energien fra sykkelen, vannrørene og beina mine til å gi elektrisitet til huset? Bitch please. Da skal jeg nok måtte vente lenge på at potetene skal koke.

 

Syntes det er artig med spådommer. Liker spesielt godt hardware.no sine spådommer for kommende år, men akkurat disse til IBM syntes jeg var ganske kjipe. Jeg kan umulig se for meg at noe særlig av det de snakker om her vil være utbredt innen fem år. Fortell meg heller om nye bruksområder til mobiler og nettbrett. Utvikling av bedre prosessorer og hvordan vi skal få lengre batteritid.

Lenke til kommentar

Lagt merke til at reklamen på nettet suger mindre enn før? Det samles inn så enorme mengder informasjon om surfevanene dine og hva du kjøper over nettet at man i stor grad kan rette spesifikke reklamer mot forskjellige grupper forbrukere. Hver gang du er på en side med en like-knapp, vet Facebook at du ser på den. Vi er ikke sosiale mediers kunder, vi er deres produkt.

Nå er det snakk om spam via e-post, ikke reklame på nettsteder.

Og forskjellen er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk mulig, sikkert. Men disse punktene er ikke noe som vil være i vanlig bruk i løpet av 5 år. Et par av punktene gir meg en gryende følelse av paranoia...tankelesing og "bedre" spam frister egentlig lite... ;)

 

Når du sier "tankelesing" så høres det litt verre ut enn det er. Det er bare snakk om å kunne styre en prikk rundt på en skjerm etter en god del øvelse og med sensorer på ulike deler av hodet. De er ikke akkurat "inne" i hodet ditt... enda. ;)

Lenke til kommentar

Hvis vi skal tappe kinetisk energi fra vannrørene så må vannverkene innstallere større pumper for å holde trykk på vannet.

Jeg ønsker heller å nyttegjøre meg av restvarmen fra spillvannet i huset. Det er mulig i dag med passiv varmeveksler på nybygg, men jeg håper på en enklere/bedre løsning som er ettermonterbar.

Dagens løsninger med "energy harvesting" gir knapt nok energi for sensorer og småting.

Lenke til kommentar

... Jeg ønsker heller å nyttegjøre meg av restvarmen fra spillvannet i huset. ...

 

Det der har jeg også tenkt en del på. Blant annet all energien som går rett ut av huset når jeg dusjer. Vann har en enorm varmekapasitet, og det er fremdeles ganske varmt etter det har rent over kroppen min og ned i sluket. Masse energi brukt til oppvarming av vannet for at det skal renne over meg i løpet av et sekund eller to for så å gå rett i dass. Such a waste.

 

Huff, håper virkelig ikke at dette skjer.

Syns vi har det perfekt akkurat nå jeg!

 

Du får starte din egen Amish sekt og kun leve med den teknologien du har akkurat her og nå. Si at det var Gud som sa det, så får du alltids noen tullinger til å følge deg.

 

For å gi det her troverdighet kan man jo bare se på det de spådde for 5 år siden og se hvor mye av dette som ble sant.

 

Link? Visste ikke at de kom med slike spådommer hvert femte år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...