Gå til innhold

– Harddiskkrisen har skylden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om mangel på disker lager problemer kan de sette ned prisene på sine egne, slik at vi kan kjøpe SSD isteden.De har så godt på bena at de tåler fint å tape litt småpenger frem til de andre er ferdige med å øse fabrikkene sine.

Tror SSDene er presset så lavt de kan komme, ellers hadde jo dette vært et gyllent tidspunkt å selge en 120GB SSD til 1000 kr.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke deler mangler egentlig harddiskprodusentene? Motorer fra Nidec har jeg hørt, men det må da være flere komponenter enn det?

 

robertaksland: Det kan også ha noe å gjøre med lite spennende på skjermkortfronten og ikke noe nytt Windows i år å gjøre, samt økonomiske problemer i viktige markeder som EU og USA.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke deler mangler egentlig harddiskprodusentene? Motorer fra Nidec har jeg hørt, men det må da være flere komponenter enn det?

Ikke godt å si. Mediene synes å skrive for generelt og har tydeligvis ikke gravd så dypt i materien.

 

Men, det spiller uansett ikke noen rolle. Mangler motorene så vil uansett ikke mangel på andre deler ha noe praktisk betydning. Diskene kan ikke produseres da.

Lenke til kommentar

slik jeg har oppfattet det så er det tre fabrikker og områdene rundt som er , var oversvømmet og da stoppet 70 / 80 prosent av produksjonen opp. delene er ikke så viktige her , det er mere arbeidere og spesialmaskiner som er problemet, harddisker er helt spesielle komponenter og må håndteres av spesielle maskiner. å trene opp andre arbeidere ett annet sted tar lang tid.

Lenke til kommentar
Men, det spiller uansett ikke noen rolle. Mangler motorene så vil uansett ikke mangel på andre deler ha noe praktisk betydning. Diskene kan ikke produseres da.

Jo, det har betydning. Det brukes én motor per harddisk uansett om den er 1 eller 4 TB. Det betyr at prisen på begge burde økt like mye. F.eks 500 kr på begge slik at vippepunktet for hvilken kapasitet som gir mest GB/krone økes.

 

Eksempel

1 TB før: 400 kr etter 900 kr

2 TB før: 600 kr etter 1100 kr <- mest for pengene før

3 TB før: 900 kr etter 1400 kr <- mest for pengene etter

4 TB før: 1500 kr etter 2000 kr

Lenke til kommentar
Men, det spiller uansett ikke noen rolle. Mangler motorene så vil uansett ikke mangel på andre deler ha noe praktisk betydning. Diskene kan ikke produseres da.

Jo, det har betydning. Det brukes én motor per harddisk uansett om den er 1 eller 4 TB. Det betyr at prisen på begge burde økt like mye. F.eks 500 kr på begge slik at vippepunktet for hvilken kapasitet som gir mest GB/krone økes.

 

Eksempel

1 TB før: 400 kr etter 900 kr

2 TB før: 600 kr etter 1100 kr <- mest for pengene før

3 TB før: 900 kr etter 1400 kr <- mest for pengene etter

4 TB før: 1500 kr etter 2000 kr

Riktignok er dette godt utprøvede mekaniske deler, men vil det ikke stilles høyere krav til en motor som skal drive en fire-platet "harddisk" enn en som bare driver en plate?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det. Spin-up vil bare gå litt tregere. En spindel med 4 plater krever omtrent 2-3 ganger så mye moment som en med 1 plate siden akselen og rotoren i motoren er en vesentlig del av vekta i et sånt system. Luftmotstanden øker under normal drift, men da bruker motoren uansett lite effekt. Nei, jeg tror ikke flere plater krever andre motorer.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke deler mangler egentlig harddiskprodusentene? Motorer fra Nidec har jeg hørt, men det må da være flere komponenter enn det?

Ikke godt å si. Mediene synes å skrive for generelt og har tydeligvis ikke gravd så dypt i materien.

 

Men, det spiller uansett ikke noen rolle. Mangler motorene så vil uansett ikke mangel på andre deler ha noe praktisk betydning. Diskene kan ikke produseres da.

 

Pøh! De får ta noen Amerikanske V8'ere og bolte på diskene :p

 

Uansett, har hørt det var en del småmekaniske deler som manglet også i lesehodet blant annet.

Elektronikken skal være good to go dog, siden kun HDD gutta er påvirket og ikke andre elektronikkprodusenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...