Gå til innhold

Naughty Dog vil omdefinere spillbegrepet (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Traileren gjør jo det en trailer skal; skape nysgjerrighet.

 

Når det er sagt så spørs det om spillopplevelsen blir noe annet enn nok en generisk zombieslakteopplevelse.

 

Jeg liker virkelig traileren.

 

Jeg fikk lyst til å se denne filmen eller lese denne boken, men gameplay lar vente på seg.

 

Får holde øynene åpne for mer fra denne kanten (selv om jeg ikke har PS3 engang)

Lenke til kommentar

Må si rett ut at eit så vagt uttrykk høres ut som det er ein "film med interaktivitet" helst slik dei har formulert seg, imo. >>

 

Det er på ingen måte ein god ting med mindre dei makter å oppnå dette på ein måte der film og interaktivitet overlapper nesten komplett, ellers har du spill ala Metal Gear Solid 4: Guns of Liberty, der gameplay fra mitt perspektiv virket som ein ettertanke.

Lenke til kommentar

Kva med å vere litt kritiske i staden for å berre gulpe opp PR-releases? Om spill er kultur så burde jo de gjere ein innsats for å framme tanken om at spel er kultur på eigne premissar.

 

Det er beklageiig at du har dette bildet av dekningen vår per dags dato. Vi gjør en svært aktiv innsats for å dekke spillbransjen på en kritisk og velvurdert måte, og av de utallige spillnyhetene som dukker opp på daglig basis er det relativt få som passerer gjennom nåløyet vårt. I dette tilfellet ble saken vurdert som aktuell fordi Naughty Dog har en historie med innovasjon, om så innen filmatiske spill som byr mange imot, og at saken omhandler et nyannonsert spill som har skapt stor oppsikt. Vi har et ansvar for å dekke det folk bryr seg om også.

 

Den mer dyptpløyende kritikken vår finnes helst i kommentarer eller feature-artikler, som vi som regel sparer til helgene, formater som er bedre egnet til den typen vurderingen enn nyhetsformatet. Og all den tid The Last of Us er et såpass vagt og ubeskrevet konsept kan vi ikke ta utgangspunkt i at det blir et "Hollywood-imitasjon frå nokon med lillebrorkompleks (jamfør David Cage) med manus på fanfic-kvalitet, der mekanikken i tillegg gjer sitt beste for å ikkje utnytte det faktum at spel sin styrke er interaktivitet" og forkaste dekningen på bakgrunn av det. Om dette spill om fortsetter i samme spor som Uncharted-serien så er det også nyhetsverdig, og langt ifra gitt.

 

Hvis den kritiske vurderingen bak nyhetsdekningen vår ikke går overens med dine tanker om hva den daglige dekningen vår burde bestå av, håper jeg i det minste at dybdeartiklene våre faller i smak og gir et innblikk i vår vurdering av spill som kultur på egne premisser. Vi er en omfattende redaksjon med mange høye røster, og det er av vår interesse å være kjent som et kritisk, gjennomtenkt spillmedie som er genuint opptatt av å tilby en bred og uavhengig dekning.

Endret av Odesseiron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bla bla bla. "Cinematiske" spel som skal "utfordre forståinga av spel" og "sikre spel same respekt som filmmediet" tyder stort sett berre at vi får ein Hollywood-imitasjon frå nokon med lillebrorkompleks (jamfør David Cage) med manus på fanfic-kvalitet, der mekanikken i tillegg gjer sitt beste for å ikkje utnytte det faktum at spel sin styrke er interaktivitet.

 

Enig, når man har hørt slik før, så betyr det gjerne en middelmådig historie pakket inn i relativt dårlig gameplay.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje vi er heilt samde om Naughty Dog - tre halvinteressante IP-ar på 20 år = "historie med innovasjon"? Plattformspel -> Plattformspel -> CoD i tredjeperson med ein Lara Croft-twist. Og no teiknar dei til å ri inn i solnedgongen på halen av den dystopiske postapokalypse/zombie-bølgja, med dei "cinematiske" skylappane trygt på plass.

 

Å forkaste all dekning av The Last of Us var dog ikkje heilt det eg hadde i tankane, men det burde vere gjennomførbart med nokre liner kommentar og opinion frå skribenten på slutten av ein oversatt copypaste-artikkel frå ein generell PR-release. At det skulle vere tale om eit faktisk nåløye der kun få ting slipp gjennom etter nøye vurdering ser eg, med respekt å melde, ikkje noko som tyder på - Gamer.no publiserar nøyaktig dei same nyhende- og preview-artiklane samstundes som alle andre spelnettstader på internett gjer det.

 

Når det er sagt så sett eg stort sett pris på det meir djuptpløyande redaksjonelle innhaldet, altså kommentar, refleksjon- og feature-artiklar. Om de òg oppfattar desse som vellukka, kvifor ikkje bruke kompetansen i redaksjonen, og oppmode skribentane til å ha ei røyst når dei skriv andre ting enn dedikerte, essayistiske kommentarar og refleksjonar? Som til dømes å kommentere det når sitat frå utviklarar har form av rein, nær-parodisk buzzword-bingo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt noe som helst cinematisk og heller ikke fått noe Wow-momenter på mine andre plattformer eller spill en nettopp på PS3 sine spill.

Alle spill har den nydelige feelingen at jeg føler å være den del av det som blir vist frem. Dette opplever jeg ingen plasser men bare på PS3.

Godt at Sony har sine 1-party studioer som skal gi meg opplevelser man ikke finner andre plasser med tanke på grafikk, innlevelse, fantastiske karakterer osv

Skal bli gøy å se hva Naughty Dog tryller frem her altså!

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje vi er heilt samde om Naughty Dog - tre halvinteressante IP-ar på 20 år = "historie med innovasjon"? Plattformspel -> Plattformspel -> CoD i tredjeperson med ein Lara Croft-twist. Og no teiknar dei til å ri inn i solnedgongen på halen av den dystopiske postapokalypse/zombie-bølgja, med dei "cinematiske" skylappane trygt på plass.

 

Å forkaste all dekning av The Last of Us var dog ikkje heilt det eg hadde i tankane, men det burde vere gjennomførbart med nokre liner kommentar og opinion frå skribenten på slutten av ein oversatt copypaste-artikkel frå ein generell PR-release. At det skulle vere tale om eit faktisk nåløye der kun få ting slipp gjennom etter nøye vurdering ser eg, med respekt å melde, ikkje noko som tyder på - Gamer.no publiserar nøyaktig dei same nyhende- og preview-artiklane samstundes som alle andre spelnettstader på internett gjer det.

 

Når det er sagt så sett eg stort sett pris på det meir djuptpløyande redaksjonelle innhaldet, altså kommentar, refleksjon- og feature-artiklar. Om de òg oppfattar desse som vellukka, kvifor ikkje bruke kompetansen i redaksjonen, og oppmode skribentane til å ha ei røyst når dei skriv andre ting enn dedikerte, essayistiske kommentarar og refleksjonar? Som til dømes å kommentere det når sitat frå utviklarar har form av rein, nær-parodisk buzzword-bingo.

 

Innovasjon og absolutt innovasjon er to ulike ting, og jeg har aldri beskyldt Naughty Dog for å gjøre helt nye ting med spillene sine. Konseptet bak Uncharted er vel knapt banebrytende, men det betyr ikke at spillene ikke har gjort viktige fremskritt innen grafikkutviklingen på konsoll, dynamikk i mellomsekvenser eller stemmeskuespill. På samme måte er ikke The Last of Us automatisk vaksinert for nyvinning fordi det benytter et konsept som er temmelig utprøvd i popkultur.

 

Nyhetsformatet vårt legger seg på en objektiv og uavhengig linje, og den tradisjonelle nyhetsartikkelen har ikke rom for synsing og utpreget drøfting. Noen sider har et mer bloggaktig format som tillater større slingringsmonn, vi har valgt et mer konservativt format. Det er derfor vi legger vekt på gode og hyppige refleksjoner/kommentarer/features, fordi en viktig del av profilen vår er vurderingskompetansen vi kan tilby. Den kritiske håndteringen av nyhetsartikler ligger først og fremst i utvalget, ikke gjennomføringen.

 

Jeg er slettes ikke enig i at vi har de samme nyhetene og sniktittene som alle andre spillsider, men at vi har en del fellesnevnere er unektelig sant. Å dekke de mest aktuelle, betydelige nyhetene i bransjen er et av ansvarsområdene våre. Du vil likevel ikke finne dekning av generiske spillbutikktilbud eller isolerte uttalelser som ikke kan settes inn i en aktuell kontekst på Gamer.no. Det er mulig at de faktiske nyansene overses av den gjenge leser, men det ligger faktisk mye diskusjon og mange vurderinger bak nyhetsutvalget vårt, og det kunne vært flere ganger større og bredere om vi ikke utviste skjønn.

 

Den siste tiden har vi også lansert personlige blogger, som lar skribentene mene stort sett hva de vil om hva de vil. Så kan man selvsagt argumentere for/mot hyppighete nisjesaker og blogginnlegg publiseres med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg opplev ikkje dekninga av reint redaksjonsprodusert materiale som særleg hyppig, så eg trur eg i så fall ville ha argumentert for ein høgare frekvens der.

 

Dekning av tilbod og lausrive sitat kom det jo to sakar om berre i dag (Humble Indie Bundle og Avellone som vil stikke ein kniv i hjartet på bruktmarknaden), og jo - når deltaking i events og dato for publikasjon av previews i aukande grad er strengt kontrollert av utviklar/utgjevar, så kjem previews frå spelpressa gjennomgåande på nøyaktig same dato. I tillegg er nær sagt alt av nyhende generert av eller derivert frå PR-departemanta (anten medvite eller ikkje), og kjem difor samstundes over heile internett. Ingenting av det er "dykkar feil", men det harmonerar ikkje med påstanden om at det går føre seg ein selektiv valprosess i kulissene - i så fall ville eg venta å sjå færre småartiklar om nokon som har sagt noko eller eit rykte frå her og der om ditt og datt.

 

Personleg synest eg òg det burde vere rom for å lempe litt på den konservative telegramstilen når utviklarar seier så tåpelege ting som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg veldig skeptisk så lenge det er våpen i bildet. Naughty Dog kan dette med cinematiske opplevelser i sine spill, selv om det går på bekostning av mer åpne verdener og gir oss en langt mer lineær affære. De beviste også for lenge siden at det lager fantastisk gode plattformspill.

 

Men skyting, det er noe de ikke har peiling på.

Lenke til kommentar

Ikke hat meg når jeg sier at jeg ikke liker Uncharted serien og håper at selv om The Last of Us beskrives som et "filmatisk tredjepersonsspill", blir mye åpnere enn Uncharted.

 

For meg var Uncharted noen middelmådige historier med godt skuespill og animasjoner/mellomsekvenser + en dasj med gameplay i form av noe skyting og puzzles. Dette fungerer åpenbart for mange, og jeg syntes selv dette var god/ok underholdning, men det gikk liksom bare rett... fram... Eneste valg jeg hadde var hvor jeg ville ta cover og hvilket våpen jeg ville bruke.

 

Dette kan så klart skyldes på mine personlige preferanser, men tror dere at TLoU med like mange valgmuligheter og persondrevet historie som Uncharted hadde vært gøy?

 

Jeg tror ikke, men kanskje det er bare fordi at jeg har lengtet etter et høykvalitets spill satt i en zombie/apokalyptisk verden ala S.T.A.L.K.E.R, hvor man må kjempe for å overleve. (S.T.A.L.K.E.R og Fallout er favoritt spillene mine vel og merke) Var pumped for dette spillet da jeg fikk hørre om konseptet (Survival og action)

 

Mine to cent :)

Lenke til kommentar

Naughty Dog pleide å lage spill i veldig høy kvalitet med gameplay i fokus, men som tiden har gått har de gått lengre og lengre i fra de gamle plattform spillene sine, og nærmere og nærmere skytespill, og nå tydeligvis filmklipp.

 

Naughty Dog har alltid gjort seg flid med spillene sine, så dette blir nok ikke et dårlig spill. Jeg er personlig bare så trist de har gått vekk fra det jeg elsket dem for, og hva som gjorde dem kjente og store. De har mange meget flinke folk, og jeg håper de får øynene sine åpne for at det fortsatt finnes veldig mange som ønsker seg godt gameplay, og ikke bare en grei totalopplevelse. Vi vil spille et spill, ikke se en dårlig film hvor vi konstant blir avbrutt. Da drar vi heller på kino. urgh

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...