Gå til innhold

Test: Motorola Atrix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som en ganske morsom telefon, selv om jeg kan styre min entusiasme for det småcheesy designet på baksida.

 

Som lettere paranoid har jeg sansen for fingeravtrykksleseren. Har lurt på hvorfor flere telefoner ikke har slikt. Imidlertid lurer jeg litt på hvorvidt den er noen faktor dersom noen som er spesielt oppsatt på å komme seg inn på telefonen får tak i den -- Android har vel ikke spesielt gode muligheter for kryptering? Eller har det kommet noen løsninger jeg ikke kjenner til?

 

Forøvrig har jeg etter å ha brukt Motorola Defy en stund registrert det samme som dere bemerker i testen med at den meldings-widgeten til Motorola grenser mot å være ubrukelig, og forsåvidt også det med at det er litt irriterende at gmail har en annen applikasjon enn resten av epost-tingene. Sistnevnte løste jeg på en enkel, men ikke særlig elegant måte; jeg la til gmail-kontoen i det vanlige epostprogrammet, for så å skru av gmail-synkronisering i innstillingene for google-kontoen for å unngå innblanding fra gmail-applikasjonen.

Lenke til kommentar
Det er nemlig ikke så fryktelig mange år siden vi flere ganger fikk besvart spørsmålet "Har du en e-postadresse?" med "Nei, men jeg har Hotmail". Hotmail er ikke akkurat det man forbinder med seriøs e-post i dag, hvor Gmail er om ti år er det ingen som vet.
Nen som kan forklare denne for meg, og hvorfor dette skal ha noe å si for om gmail bør ha et eget program eller ikke? Fremsto som et veldig random avsnitt.

 

Synes også et er rart at dete tester en mobiltelefon flere andre norske sider testet i sommer . Denne mobilen er jo på ingen måte ny. Det at dere ikke sammenlikner den med nyere mobiler i tabellene tyder jo også på at denne testen har ligget i skuffen siden juni og blitt postet nå. Meningsløst å ikke ha med f.eks. S II i en ytelsessammenlikning.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

"Stiv pris hvis du ikke trenger tilbehøret" og endte på en firer?

 

Jallaballa test dere har foretatt her amobil!

 

Hvilken annen telefon kan by på dobbeltkjerne Tegra 2 på to ganger 1GHz, med 1 GB RAM og 4" qHD display på 540 x 960 piksler,

som også er veldig lyssterk (På full lysttyrke måler den 598 cd/m2. Til sammenligning måler iphone 4 kun 483 cd/m2 på maks, SE xperia arc 394cd/m2 og LG optimus 2x måler 347cd/m2), har høy kontrast, samt HDMI- dockingstasjon m/fjernkontroll? Og hva med det gigantiske batteriet på 1930 mAh?

 

Alt dette til for kr 3000 uten abo. (Eller 239 per mnd med Tele2 Champion i 12 mnd, totalt 2868 fordelt jevnt over 12 mnd. Ren nedbetaling av telefonen + 100mb data inkl per mnd)

 

Eneste i prisklassen som er i nærheten av denne, er LG Optimus 2x som kun har halvparten av RAM-en, 1500 mAh i batterikapasitet og 480 x 800 i oppløsning, samt betraktelig lavere lysstyrke. Og den kommer uten docking, er en del lengre og tyngre.

 

Atrix er beste kjøp i prisklassen, både med og uten abo. Den er bedre enn iPhone, Optimus 2x, HTC Sensation og er vel på høyde med SII. Er ikke uten grunn at denne er kåret til Årets telefon, Best of CES 2011, Reader's choice 2011 i LaptopMag samt mange andre priser.

 

 

Det er nemlig ikke så fryktelig mange år siden vi flere ganger fikk besvart spørsmålet "Har du en e-postadresse?" med "Nei, men jeg har Hotmail". Hotmail er ikke akkurat det man forbinder med seriøs e-post i dag, hvor Gmail er om ti år er det ingen som vet.
Nen som kan forklare denne for meg, og hvorfor dette skal ha noe å si for om gmail bør ha et eget program eller ikke? Fremsto som et veldig random avsnitt.Synes også et er rart at dete tester en mobiltelefon flere andre norske sider testet i sommer . Denne mobilen er jo på ingen måte ny. Det at dere ikke sammenlikner den med nyere mobiler i tabellene tyder jo også på at denne testen hr ligget på i siden juni og blitt postet nå. Meningsløst å ikke ha med f.eks. S II i en ytelsessammenlikning.

 

QUADRANT:

Atrix - 2751

Optimus 2x - 2471

Galaxy SII - 2410

 

Tall fra GSM-Arena hvor alle ble testet på samme tidspunkt med samme utgave av benchmarkprogramvare. Tror de kjørte på Android 2.2 da. I Ettertid med oppdateringer og ulike versjoner, vil man oppnå ulike resultater enn den gang.

 

Tallene amobil la ut fra quadrant synes jeg var rare. Altså hvor lavt både Atrix og RAZR scorte, spesielt sammenlignet med DEFY+ med enkeltkjerne på 1Ghz og 512 MB RAM som hadde ca like gode tall som disse dobbeltkjernetelefonene med det dobbelte av RAM. Atrix på gingerbread har vært målt til 3890 i quadrant. På 2.2 var den som nevnt over målt til 2751.

 

En på youtube demonsterte forøvrig også hvordan quadrant kunne gi helt like tall, på samme telefon med bare noe minutter i forskjell Han kjørte samme test tre ganger på rad, fikk tre helt ulike resultat, bedre for hver gang.

 

I FPS-tester har man ofte sett at Atrix og SII klarer ca samme fps, til tross for Atrixen sin høyere oppløsning. Dette er nok all ære til Tegra 2. Optimus 2x har scoret høyere fps grunnet samme lave oppløsning som SII, men samme CPU/GPU som Atrix. Med halvparten av RAM-en vil man nok snarere møte veggen med Optimus 2x dog, etterhvert som ting utvikler seg.

 

Benchmark er forøvrig en ting. I virkeligheten i vanlige applikasjoner er nok de fleste telefoner av denne typen yte nokså likt. Så da blir skjermen nokså viktig. Hva farger, kontrast og oppløsnig gjelder.

 

I Atrixen slipper man grønn-/gulskjæret som SII sliter med, samt den øvrige skjeve fargebalansen rent generellt sett. Mht lysstyrke er det også 362cd/m2 maks fra SII kontra 598cd/m2 hos Atrixen, samt høyere oppløsning.

 

 

Mobil til HDMI er vell ikke akkurat noen ny greie. N8 gjør dette rett ut av boksen den også, og den kan da ikke være den eneste. ;)

 

 

Er vel heller ingen som har hevdet? Dog har jeg ikke sett mange telefoner hvor man har så mye tilbehør tilgjengelig.

Endret av Galnes
Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. LG Optimus 2x er et eksempel på en sammenlignbar telefon som koster mindre.

 

Det kan kanskje være på sin plass å minne om at terningkast 4 ikke er noen dårlig karakter - Atrix er da heller ingen dårlig telefon.

 

Når det gjelder "det gigantiske batteriet" så la vi fint lite merke til det da vi brukte Atrix...

 

I forhold til plasseringen av låsetasten så merker du at plasseringen er keitete med en gang du skal trykke på den - den sitter ikke på toppen av telefonen som vanlig, men bak/på skrå, noe som gjør at det kan være vanskelig å holde telefonen fast når du skal trykke på låsetasten og kun holder telefonen med én hånd.

Lenke til kommentar

Det endrer jo ikke på det faktum at dere har gjennomført en test godt under amobil-snittet i kvalitet. Mener fortsatt dette ser ut som en test om ble rablet ned i sommer, som noen kom på i går og tenkte de skulle få postet. Ingen annen god forklaring for hverken innhold eller tidspunkt. (Flere andre sider postet som nevnt tester da denne kom ut for et halvt år siden. Det er en god stund siden.2-eren er allerede lansert flere steder.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hei,

Atrix er testet de siste par ukene, noe den observante leser sannsynligvis allerede har fått med seg - som skjermbildene viser så var det på et tidspunkt -7 grader i løpet av testperioden;)

Når det gjelder hvilke telefoner den er sammenlignet med i tabellene så er vel de fleste telefonene der forholdsvis ferske modeller.

Vi skulle selvfølgelig ønske vi kunne fått Atrix på testbenken for et halvt år siden, men det gjorde vi altså ikke.

Om noen føler seg støtt av en digresjon innimellom så er vi de første til å beklage det:)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...