Gå til innhold

AMD vil yppe med Ultrabook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et stort poeng med Ultrabook er jo nettopp dette med at man kan sertifisere et produkt som Ultrabook så man vet at man når minstekrav på vekt, størrelse, ytelse og batterilevetid.

 

Når AMD lanserer Ultrathin-merket uten andre krav enn å bruke en gitt prosessor ser jeg ikke helt poenget, det eneste man gjør er å skape enda et klistremerke uten noen form for verdi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et stort poeng med Ultrabook er jo nettopp dette med at man kan sertifisere et produkt som Ultrabook så man vet at man når minstekrav på vekt, størrelse, ytelse og batterilevetid.Når AMD lanserer Ultrathin-merket uten andre krav enn å bruke en gitt prosessor ser jeg ikke helt poenget, det eneste man gjør er å skape enda et klistremerke uten noen form for verdi.

 

Jeg tenker det samme, man bør ikke si at man skal bruke prosessor X og grafikk Y.

 

Problemet når det er enste krav, er at plutselig er denne faset ut.. Greit nok at man kan si ultrathin a, ultrathin b, etc., men da blir forbrukerene forvirret.

 

At man ikke har krav om batteritid, vekt og ytelse, betyr jo at dette er tull :p Begrepet har da ingen verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje AMD sparer noen kroner på å kalle de for ultrathin i stedet for det annerkjente ultrabook merket?

Ser jo dette med surround recivere som har THX merket på seg,koster mer men yter ikke mere enn sine konkurrenter som ikke er THX sertifisert.

Eneste er at man betaler mere for THX og i dette tilfellet ultrabook navnet?

Lenke til kommentar

Kanskje AMD sparer noen kroner på å kalle de for ultrathin i stedet for det annerkjente ultrabook merket?

Ser jo dette med surround recivere som har THX merket på seg,koster mer men yter ikke mere enn sine konkurrenter som ikke er THX sertifisert.

Eneste er at man betaler mere for THX og i dette tilfellet ultrabook navnet?

Slik jeg forstår det er Ultrabook en form for sertifisering på samme måte som hvitevarer, 80PLUS-programmet for PSUer og lignende. Ultrathin er bare et markedsføringstriks.

Lenke til kommentar
Kanskje AMD sparer noen kroner på å kalle de for ultrathin i stedet for det annerkjente ultrabook merket?Ser jo dette med surround recivere som har THX merket på seg,koster mer men yter ikke mere enn sine konkurrenter som ikke er THX sertifisert.Eneste er at man betaler mere for THX og i dette tilfellet ultrabook navnet?
Slik jeg forstår det er Ultrabook en form for sertifisering på samme måte som hvitevarer, 80PLUS-programmet for PSUer og lignende. Ultrathin er bare et markedsføringstriks.

 

Er slik jeg også har forstått det. Blir vel det samme som netbook/surfepc.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det er Ultrabook en form for sertifisering på samme måte som hvitevarer, 80PLUS-programmet for PSUer og lignende. Ultrathin er bare et markedsføringstriks.

Merkeordningen i hvitevaremarkedet er i det minste merkenøytral. Ultrabook er en markedsføringsgimmic fra Intel som blant annet krever Intel prosessor og brikkesett. Maskiner som oppfyller de nøytrale punktene vil altså ikke nødvendigvis bli sertifisert. Da blir klistremerket verdiløst i mine øyne.

 

Det som teller bør være et sett med nøytrale kriterier, dersom man skal ha en bås-klassifisering i det hele tatt. Personlig gir jeg blanke i om maskinene kan plasseres i forhåndsdefinerte båser eller ikke, bare de passer mitt behov, etter mine kriterier.

 

På samme måte gir jeg blanke i hvitevaremerkingen når jeg skal kjøpe hvitevarer. Det som teller for meg er design, passelig størrelse til mitt bruk, praktiske løsninger, pris og andre egenskaper.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det er Ultrabook en form for sertifisering på samme måte som hvitevarer, 80PLUS-programmet for PSUer og lignende. Ultrathin er bare et markedsføringstriks.

Merkeordningen i hvitevaremarkedet er i det minste merkenøytral. Ultrabook er en markedsføringsgimmic fra Intel som blant annet krever Intel prosessor og brikkesett. Maskiner som oppfyller de nøytrale punktene vil altså ikke nødvendigvis bli sertifisert. Da blir klistremerket verdiløst i mine øyne.

 

Det som teller bør være et sett med nøytrale kriterier, dersom man skal ha en bås-klassifisering i det hele tatt. Personlig gir jeg blanke i om maskinene kan plasseres i forhåndsdefinerte båser eller ikke, bare de passer mitt behov, etter mine kriterier.

 

På samme måte gir jeg blanke i hvitevaremerkingen når jeg skal kjøpe hvitevarer. Det som teller for meg er design, passelig størrelse til mitt bruk, praktiske løsninger, pris og andre egenskaper.

Fordelen med en Ultrabook er vel at du vet at du får minstekrav på batteri, ytelse, størrelse og vekt.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det er Ultrabook en form for sertifisering på samme måte som hvitevarer, 80PLUS-programmet for PSUer og lignende. Ultrathin er bare et markedsføringstriks.

Merkeordningen i hvitevaremarkedet er i det minste merkenøytral. Ultrabook er en markedsføringsgimmic fra Intel som blant annet krever Intel prosessor og brikkesett. Maskiner som oppfyller de nøytrale punktene vil altså ikke nødvendigvis bli sertifisert. Da blir klistremerket verdiløst i mine øyne.

 

Det som teller bør være et sett med nøytrale kriterier, dersom man skal ha en bås-klassifisering i det hele tatt. Personlig gir jeg blanke i om maskinene kan plasseres i forhåndsdefinerte båser eller ikke, bare de passer mitt behov, etter mine kriterier.

 

På samme måte gir jeg blanke i hvitevaremerkingen når jeg skal kjøpe hvitevarer. Det som teller for meg er design, passelig størrelse til mitt bruk, praktiske løsninger, pris og andre egenskaper.

Fordelen med en Ultrabook er vel at du vet at du får minstekrav på batteri, ytelse, størrelse og vekt.

Så lenge Intel krever Intel-produkt for å kalle det Ultrabook er det en konkurransehemmende spesifisering(riktig ord?). Til slutt er det sluttkunden som taper på det. Vil feks tro at en konkurrerende (størrelse) APU-basert "AMD-laptop" kan gi mye bedre batterilevetid samtidig som en har et noenlunde greit skjermkort sammenlignet med Intel i dag.

 

Samtidig fører en slik spesifisering lett til spesialtilpasning for å oppfylle kravene, og dermed ikke et balansert produkt (feks kutte ut en tilkoblingsport som ville vært meget nyttig for å kunne kutte noen millimeter på størrelse og havne innenfor kravene).

 

Det kan også føre til stagnasjon på utvikling av laptop-produsenten, fordi en allerede oppfyller minstekravene til denne spesifiseringen (feks batteritid som ikke trenger være bedre osv) og dermed ikke vil tjene så mye i form av PR siden "folk flest" bare sammenligner produkter som er innenfor spesifiseringen og ikke pga enkeltegenskaper.

 

Slik jeg ser det er produsentavhengigheten det største problemet, siden det dermed kan føre til at konkurransen blir svekket og en dermed får dårligere sluttprodukter. Bra at AMD tar opp kampen!

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...