Gå til innhold

Toshibas Ultrabook klar for Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor de har så store rammer rundt skjermen. Det er skikkelig turnoff. Enten gjør PCen mindre eller lag skjermen større.

 

Helt enig med deg, det smale og smekre utseende på ultrabooks ødelegges av disse tykke rammene, samme synes jeg på mobiler og nettbrett. Nettbrettene kan vel unskyldes litt siden disse ofte bæres i rammene. Acer og Asus Ultrabooks har mindre rammer, og ser penere ut, men den "ultrabook" som ser mest grusom ut i åpen tilstand, er nye 11.6" MacAir's rammer, da ser disse ultrabokene til Toshiba/Acer/Asus ut som en drøm i forhold i allefall i 13" utgaver, 13" til eple ser vel noe bedre ut enn 11.6" men liker utseende til Toshiba/Acer/Asus bedre, men det er min smak, siden jeg liker svært dårlig disse overdrevne runde kantene til air.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

Rammen på Air lyser jo bare stygg. Ser ikke tanken bak dette.

Hint: det er innholdet på skjermen folk benytter seg av, da er det litt uvesentlgi hvilken farge ramma har.

Så det hadde ikke vært noe problem for deg at rammen på din PC hadde vært en blanding av signalgrønn og rosa? (for å sette det på spissen)

 

Bibow tar det til det ekstreme, men han har et godt poeng. Fargen på en ramme vil påvirke hvordan øyet ditt oppfatter fargene på skjermen, siden det relaterer det det ser på til alt som er rundt. Min mening er at svart ramme ikke bare er penere, men også mest nøytral når det kommer til innvirkning på hva som vises på skjermen.

Endret av SvennK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rammen på Air lyser jo bare stygg. Ser ikke tanken bak dette.

Hint: det er innholdet på skjermen folk benytter seg av, da er det litt uvesentlgi hvilken farge ramma har.

Så det hadde ikke vært noe problem for deg at rammen på din PC hadde vært en blanding av signalgrønn og rosa? (for å sette det på spissen)

om ramma er aliminium eller svart, er uvesentlig for bruken av maskina. Jeg har aldri sett signalgrønne eller rosa rammer, og kommer ikke til å kommentere det videre.

Lenke til kommentar

 

Rammen på Air lyser jo bare stygg. Ser ikke tanken bak dette.

Hint: det er innholdet på skjermen folk benytter seg av, da er det litt uvesentlgi hvilken farge ramma har.

Så det hadde ikke vært noe problem for deg at rammen på din PC hadde vært en blanding av signalgrønn og rosa? (for å sette det på spissen)

om ramma er aliminium eller svart, er uvesentlig for bruken av maskina. Jeg har aldri sett signalgrønne eller rosa rammer, og kommer ikke til å kommentere det videre.

Som jeg sa, var det for å sette det på spissen. Men personlig foretrekker jeg svarte rammer for det jeg synes at det er mest behagelig å se på. Det, og at det ser mye bedre ut.

 

Og som han over her viser til, hvilken farge det er på rammen kan endre hvordan du oppfatter fargene på skjermen. Så ja, det er innholdet på skjermen folk benytter seg av, men fargen på rammen er ikke helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Og som han over her viser til, hvilken farge det er på rammen kan endre hvordan du oppfatter fargene på skjermen.
Dokumenter gjerne dette med forskningsdata.

Forskningsdata og forskningsdata... Har nå fått en egen wikipediaartikkel...

http://en.wikipedia....Color_constancy

Edit: Ser effekten veldig tydelig her:

Det andre kortet fra venstre har samme farge...

Endret av k-ryeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rammen rundt skjermen har en veldig klar innvirkning på hvor lyssterk skjermen oppfattes for vedkommende som bruker den. En hvit reflekterende ramme vil typisk føre til at skjermen ser mindre lyssterk ut, uten at den egentlig er det. Dette har i sin tur en effekt på brukeropplevelsen. YMMV, men dette burde være allmenkunnskap, og er greit illustrert i skyggefiguren lengre opp i tråden.

Noe som taler for at skjermrammen bør ha en viss tykkelse eller bredde, er at den skaper et visuelt skille mellom omgivelsene og bildeflaten. Dette er mest aktuelt på steder og i situasjoner hvor omgivelsene varierer, som på bærbare man gjerne plukker opp fra bag'en på en kafé, på toget eller en flyplass f.eks. Det betyr også at åpne kontorløsninger er et egnet bruksområde for monitorer med en viss tykkelse på rammen, fordi folk eller kjøretøy kan passere forbi i bakgrunnen. En passelig ramme vil derfor generellt gjøre det mindre anstrengende å fokusere på skjerminnholdet, spesielt for folk som arbeider foran skjermen i timevis.

Lenke til kommentar
Og som han over her viser til, hvilken farge det er på rammen kan endre hvordan du oppfatter fargene på skjermen.
Dokumenter gjerne dette med forskningsdata.

 

Siden du var så interessert:

 

Her er to vitenskapelig paper som har dette som tema.

 

@article{seuntiens2007visual,

title={Visual experience of 3D-TV with pixelated ambilight},

author={Seuntiens, P. and Vogels, I. and van Keersop, A.},

journal={Proceedings of PRESENCE},

pages={339--344},

year={2007}

}

 

@article{diederiks2007radical,

title={Radical innovation and end-user involvement: the Ambilight case},

author={Diederiks, E.M.A. and Hoonhout, H.J.C.M.},

journal={Knowledge, Technology \& Policy},

volume={20},

number={1},

pages={31--38},

year={2007},

publisher={Springer}

}

Lenke til kommentar

Kvaliteten på selve skjermen er viktigere enn den teite ramma dere snakker om. Asus sin Zenbook er en bra maskin, men som Anand fra Anandtech skrev så har skjermen dårlig kontrast og sort nivå! Hadde skjermen på Zenbook vært i klasse som den Dell XPS 15 har (1080p versonen), så hadde jeg eid en Zenbook allerede. Men til Asus sitt forsvar så er det digg at de gikk for 1600x900 oppløsning da :)

Lenke til kommentar

Kvaliteten på selve skjermen er viktigere enn den teite ramma dere snakker om. Asus sin Zenbook er en bra maskin, men som Anand fra Anandtech skrev så har skjermen dårlig kontrast og sort nivå! Hadde skjermen på Zenbook vært i klasse som den Dell XPS 15 har (1080p versonen), så hadde jeg eid en Zenbook allerede. Men til Asus sitt forsvar så er det digg at de gikk for 1600x900 oppløsning da :)

 

Kanskje, men å ha en feit ramme rundt på en maskin viss hovepoeng er å ha liten størrelse rundt er ikek så gunstig, og desverre noe de fleste ultraportable lider under.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...