Gå til innhold

AMD låser opp prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med for en gangs skyld..

 

Test ytelsen til både -CPU/GPU - APU!

 

Alle tidligere tester har vært med eget skjermkort (gf580)..

De som kjøper denne prosessor er ute etter ytelsen på det man kjøper!

Kjøper man CPU med inegrert grafikk, er man jo ikke ute ette hvor bra denne prosessor er med et skjermkort som koster skjorta!!

Lenke til kommentar

Spillmarkedet er veldig stort, og selv hardbarka gamere kjøper prosessorer med integrert grafikk. Ikke fordi de trenger det, men fordi disse prosessorene ligger godt til midt i mainstream-markedet.

Så å teste en slik CPU med et dedikert skjermkort er absolutt en meget sentral del.

 

Uansett, er enig i at HW burde teste ut ytelsen i litt forskjellige scenarioer.

Lenke til kommentar

Spillmarkedet er veldig stort, og selv hardbarka gamere kjøper prosessorer med integrert grafikk. Ikke fordi de trenger det, men fordi disse prosessorene ligger godt til midt i mainstream-markedet.

Så å teste en slik CPU med et dedikert skjermkort er absolutt en meget sentral del.

 

Uansett, er enig i at HW burde teste ut ytelsen i litt forskjellige scenarioer.

 

Og hvor stor andel av markedet har "hardbarka gamere"? 5%? 10%? Hvor stor andel har ferdigbygde maskiner fra HP, Acer, Dell etc? 90%?

 

Regner med at du skjønner hvor jeg vil hen?

 

Mannen i gata kjøper en PC som koster rundt 5000,- +/- og denne kommer IKKE med en AMD Llano kombinert med et Nvidia GTX 580. Antagelig kommer den ikke med dedikert grafikk i det heletatt da det intregrerte er godt nok. Den har istedet masse lagring og minne da det er det som selger på papiret.

 

En "Gamer" ville aldri kombinert en middels AMD prosessor med et GTX 580 kort heller. Der i gården ville det minium vært en I5 sandy eller AMD FX

Lenke til kommentar

Spillmarkedet er veldig stort, og selv hardbarka gamere kjøper prosessorer med integrert grafikk. Ikke fordi de trenger det, men fordi disse prosessorene ligger godt til midt i mainstream-markedet.

Så å teste en slik CPU med et dedikert skjermkort er absolutt en meget sentral del.

 

Uansett, er enig i at HW burde teste ut ytelsen i litt forskjellige scenarioer.

 

Og hvor stor andel av markedet har "hardbarka gamere"? 5%? 10%? Hvor stor andel har ferdigbygde maskiner fra HP, Acer, Dell etc? 90%?

 

Regner med at du skjønner hvor jeg vil hen?

 

Mannen i gata kjøper en PC som koster rundt 5000,- +/- og denne kommer IKKE med en AMD Llano kombinert med et Nvidia GTX 580. Antagelig kommer den ikke med dedikert grafikk i det heletatt da det intregrerte er godt nok. Den har istedet masse lagring og minne da det er det som selger på papiret.

 

En "Gamer" ville aldri kombinert en middels AMD prosessor med et GTX 580 kort heller. Der i gården ville det minium vært en I5 sandy eller AMD FX

 

Jeg vet hvor du vil hen, men jeg er ikke enig i det faktum at du egentlig utelater den største delen av HW.no sin brukermasse. GTX 580 er en ekstrem-side (entusiast / nær-entusiast), mens den andre siden er de med ferdigmaskiner fra Dell/HP. Midt mellom har du de som ønsker å kjøpe en slik prosessor til litt middels spilling. Såklart er det de som skal bruke det som ren medie-PC for film og musikk, og er enig i at de godt kunne testet den integrerte GPUen, men skjønner godt forfatteren som tar spill-testen som en prioritet.

 

Jeg snakket om alt fra den vanlige gamer til den harbarka gameren, og pratet da generelt om CPUer med integrerte grafikkbrikker, og dette gjelder da også I5, og i7 på LGA 1155 platformen.

 

Dette har ingenting med hva ola nordmann har hjemme. Dette er om de som leser på HW.no og bryr seg om tester, eventuelt de som er ute etter en gamerrigg (mainstream//budsjett gamer) og googler prosessoren på google. Dette er nok LANGT større andel enn 5-10 %. Nærmere en majoritet som leser en slik test er ute etter en prosessor som man kan spille på. Såklart, dette har jeg ingen statestikk på, men når jeg selv måtte skrive en test / artikkel, ja så er det IKKE mannen i gata (som ikke ønsker å vite hva han engang kjøper) som er treffpunktet.

 

Edit: Også inne på forumet så vil jeg påstå det er heller sjeldent at folk etterspør hvor god den integrerte GPUen er. Ja i hvertfall i forhold til hvor mange som er intressert i spill-ytelsen.

 

 

Lenke til kommentar

Spillmarkedet er veldig stort, og selv hardbarka gamere kjøper prosessorer med integrert grafikk. Ikke fordi de trenger det, men fordi disse prosessorene ligger godt til midt i mainstream-markedet.

Så å teste en slik CPU med et dedikert skjermkort er absolutt en meget sentral del.

 

Uansett, er enig i at HW burde teste ut ytelsen i litt forskjellige scenarioer.

 

Og hvor stor andel av markedet har "hardbarka gamere"? 5%? 10%? Hvor stor andel har ferdigbygde maskiner fra HP, Acer, Dell etc? 90%?

 

Regner med at du skjønner hvor jeg vil hen?

 

Mannen i gata kjøper en PC som koster rundt 5000,- +/- og denne kommer IKKE med en AMD Llano kombinert med et Nvidia GTX 580. Antagelig kommer den ikke med dedikert grafikk i det heletatt da det intregrerte er godt nok. Den har istedet masse lagring og minne da det er det som selger på papiret.

 

En "Gamer" ville aldri kombinert en middels AMD prosessor med et GTX 580 kort heller. Der i gården ville det minium vært en I5 sandy eller AMD FX

 

Jeg vet hvor du vil hen, men jeg er ikke enig i det faktum at du egentlig utelater den største delen av HW.no sin brukermasse. GTX 580 er en ekstrem-side (entusiast / nær-entusiast), mens den andre siden er de med ferdigmaskiner fra Dell/HP. Midt mellom har du de som ønsker å kjøpe en slik prosessor til litt middels spilling. Såklart er det de som skal bruke det som ren medie-PC for film og musikk, og er enig i at de godt kunne testet den integrerte GPUen, men skjønner godt forfatteren som tar spill-testen som en prioritet.

 

Jeg snakket om alt fra den vanlige gamer til den harbarka gameren, og pratet da generelt om CPUer med integrerte grafikkbrikker, og dette gjelder da også I5, og i7 på LGA 1155 platformen.

 

Dette har ingenting med hva ola nordmann har hjemme. Dette er om de som leser på HW.no og bryr seg om tester, eventuelt de som er ute etter en gamerrigg (mainstream//budsjett gamer) og googler prosessoren på google. Dette er nok LANGT større andel enn 5-10 %. Nærmere en majoritet som leser en slik test er ute etter en prosessor som man kan spille på. Såklart, dette har jeg ingen statestikk på, men når jeg selv måtte skrive en test / artikkel, ja så er det IKKE mannen i gata (som ikke ønsker å vite hva han engang kjøper) som er treffpunktet.

 

Edit: Også inne på forumet så vil jeg påstå det er heller sjeldent at folk etterspør hvor god den integrerte GPUen er. Ja i hvertfall i forhold til hvor mange som er intressert i spill-ytelsen.

 

Så en HW.no bruker som vi kan kalle "over middels IT-interessert". Det mest viktige for h*n vil være og se hva en low-end prosessor klarer med et high-end grafikk kort?

 

Som nenvt tidligere. Hvem ville kjøpt en rimelig Llano prosessor og kombinert den med et GTX 580? Det henger jo ikke på greip!

 

Du tester ikke høyttalere til 500,- fra Clasohlson på en Mcintosh rørforsterker for deretter å sammenligne dette med par JMlab Utopia. Hmmm ja det er noe forskjell her..... :hmm:

Tror brorparten av de hifi interesserte ikke hadde brydd seg det døyt hvordan disse pappeskehøyttalerene hadde spillt på en Mcintosh iforhold til en Eltax receiver. De vet det er en meningsløs kombinasjon da ingen ville ha prioritert den veien.

 

Sorry for spydig tone men jeg fatter ikke å begriper ikke hensikten med slike tester. Hvorfor ikke kjøre GTX 580 SLI når man først er igang ?

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Prosessoren klarer helt fint å mate et mid-end skjermkort uten å produsere noen flaskehals. Med mid-end så tenker jeg på skjermkort rundt 1000-2000kr, og er vel ca her majoriteten ligger av de som ønsker å spille. Aka. HD 6850, HD 6870, GTX 560/GTX550/GTX 560 Ti, og kanskje til og med GTX 570. I forhold til toppkortene, så er det her majoriteten, og LANGT fra en liten klasse. Disse kan i de fleste moderne få mer enn god nok ytelse med en prosessor som A8-3870K for eksempel.

 

En høyere low-end prosessor (ja kanskje også mid-end om man er litt medvillig) fungerer meget bra til et mid-end skjermkort. En perfekt kombinasjon om man har tenkt å spille.

 

Kort sagt: AMD A8-3870 er mer enn god nok til spilling for majoriteten av spillerene. Det er dermed SVÆRT aktuelt å teste denne i spilltester med et dedikert skjermkort. Dedikerte skjermkrot trenger ikke nødvendigvis være high-end.

 

 

 

Ja, for min egen del så hadde det beste vært om riggen til HW.no var kraftigere (f. eks GTX 580 SLI!) for å faktisk se hvor mange FPS prosessoren klarer å presse ut i dagens spill på vanlige oppløsninger (som 1920x1080 / 1200) hadde vært intressangt. Ikke fordi man i sin ville verden ville kjørt dette oppsettet selv, men fordi man ønsker å presse frem en flaskehals av hvor mye prosessoren fkatisk klarer å presse frem. Selv den forholdsvis svake og mer low-end prosessoren FX 4100 klarer fint å måte et GTX 580 uten noen flaskehals i grafikktunge spill. (og i ikke-grafikktunge spill så er ytelsen mer enn nok for de fleste)

 

 

 

 

Sammenligningen din synes jeg dog var temmelig dårlig. Om du skulle testet en Eltax-forsterker så ønsker du jo å teste den på noen high-end høyttalere. Hadde JMlab Utopia hørt jævelig ut, så vet du jo at det er forsterken som er dårlig, og man kan lettere høre forskjell på forskjellige forsterkere.

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva med denne sammenligningen?

 

Hva skjer den dagen Intel eller AMD intregrerer 4GB RAM i prosessorkjernen? Setter dere inn 16GB Dominator minne for å se hvor mye "potensiale" den kan ha? Uten å ta noe som helst hensyn til at den faktisk har dette intregrert allerede?

 

Svaret er jo dessverre soleklart ja..

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Såklart. Som sagt i hver post så er jeg ikke uenig i at hw.no kunne slengt med noen tester av den integrerte GPUen.Jeg påstår bare at majoriteten av leserene ikke i noen særlig grad komemr til å intressere seg for den integrerte grafikkprosessoren.

 

Om Intel hadde gjort dette, (altså en veldig stor L4 cache) så hadde nok prosessoren autoamtisk valgt å bruke denne minnemengden automatisk (på samme måte som prosessoren bruker L1/l2/L3 cache), og det hadde nok allikevell vært en stor fordel med ekstra minne på siden. 

 

Men hadde faktisk vært slik at de satte inn RAM'en i prosessoren, og den kunne kjøre uten ekstra minne, ja så synes jeg dette ville ha egnet seg for to hele tester. En test som egentlig handler mer om å spare strøm, samt apppelere mer til små mini-maskiner, mens en annen kjører de vanlige testene i en arbeidsstasjon-test. 

 

 

Lenke til kommentar

Må si jeg støtter andrull her i at å teste med et dedikert skjermkort er relevant for leserne her, men da burde testene vært satt opp til at CPU er flaskehals i de tilfellene (si SLI 580).

Jeg er også enig med andre at å teste en APU kun med dedikert skjermkort og ikke GPU delen er mangelfult.

 

Kan vi si alle poeng i denne diskusjonen er sagt nå og gi oss? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...