Gå til innhold

Julekalender 2011 – luke 6 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først så holdte jeg på og svare på året den første TB disken kom, men spørsmålet var jo når en harddisk OVER 1TB kom. Lurespørsmål :p

 

Teknisk sett, 1000 GB er IKKE en terrabyte, siden 1024 GB er en terrabyte. ;) Ok, når noen spørr meg hvor mange meter det er i en kilometer, så har jeg avogtil svart 1024 meter. ;)

Nei, dette stemmer ikke. Kilo, mega, giga, terra osv. er prefikser definert av det internasjonale målesystemet (SI-systemet).

 

kilo = 10^3

mega = 10^6

giga = 10^9

osv

 

Anbefaler at du tar en kikk på International System of Units og spesielt avsnittet Units used in computing and telecommunications

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Først så holdte jeg på og svare på året den første TB disken kom, men spørsmålet var jo når en harddisk OVER 1TB kom. Lurespørsmål :p
Teknisk sett, 1000 GB er IKKE en terrabyte, siden 1024 GB er en terrabyte. ;) Ok, når noen spørr meg hvor mange meter det er i en kilometer, så har jeg avogtil svart 1024 meter. ;)

 

Joda Gamer kan jo ha ment 1TB da, eller mente de 1.5TB som riktig svar? Ikke veit jeg.

Lenke til kommentar
Joda Gamer kan jo ha ment 1TB da, eller mente de 1.5TB som riktig svar? Ikke veit jeg.

Vi mente 1000 GB, eller teknisk sett 1024 GB. Endret til 1 TB nå, så unngår vi flere misforståelser. Virker som de aller, aller fleste forstod hva vi ville frem til.

Virker som missforståelsen går på om dere mener "når kom den første 1 TB-disken" eller "når kom den første disken med kampasitet på mer enn 1 TB". Sistnevnte blir i praksis "når kom første 1,5 TB harddisk på markedet?"

 

Harddiskprodusentene oppgir kapasiteten i GB eller TB slik det er ment, altså 1 TB = 10^12 bytes. Om dere da mener 1024GB blir spørsmålet i praksis "når kom første 1,5 TB harddisk på markedet?"

 

1 TB = 1 000 000 000 000 bytes

1 TiB = 1 099 511 627 776 bytes ~ 1,1 TB

 

1024 GB er ikke det samme som 1 TB. 1024 GB = 1,024 TB

 

Binary prefix - Inconsistent use of units

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...