Gå til innhold

Apple tapte i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stakkars Apple, synes litt synd i de.

Med en gang de får litt konkurranse, kjører de på med søksmål.

Nå har Apple levd med konkurranse i 35 år, med kun et fåtall av tilfeller der de har saksøkt konkurrenter. Men ett sted går grensen for unfair konkurranse og copycat-virksomhet fra konkurrenter, og når samtaler og forhandlinger med Samsung om problemene ikke førte fram, da gjensto det ikke mange muligheter.

 

Eller for å sitere dommeren som avslo begjæringen om salgsstopp av Samsung-produktene i USA: "the Galaxy Tab 10.1 is virtually indistinguishable from these Apple products", og videre at "Samsung appears to have created a design that is likely to deceive an ordinary observer".

Det er sannsynlig at Apple fortsatt har en god sak i den kommende rettsaken, selv om det skal svært mye til for å få igjennom krav midlertidig salgsstopp i påvente av en rettsak i USA.

 

Tenk viss det skulle vært slik i bil verden, huff å huff..

Og hvem sier at bilprodusenter ikke saksøker hverandre over en lav sko?

BMW to sue Chinese clone manufacturer, too

Ford sues Ferrari for using F-150 name on race car

...og selve rosinen i julepølsa...BMW saksøkte Infiniti for bruken av bokstaven M, og vant...tenk det, du:

BMW beats Infiniti in battle over M

 

;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ser den ;)Men er ikke Apple produkter Samsung og LG komponenter?Eller er det bare rykter?

Samsung og LG er blant underleverandørene som leverer komponenter til noen av Apples produkt, ja. Det er imidlertid ikke sikkert at Apple har planer om å fortsatt være den største komponentkunden til Samsung Electronics...

 

(PS. Jævlig irriterende at innlegg fra brukere jeg har på ignore-listen min er synlige når jeg leser kommentarer under selve artikkelen!)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@Vindicator: Right...et interessant intervju fra 1996 det der, med sjefen for NeXT Computer. Du burde se resten av det også, og få litt innsikt i bl.a hva kreativitet er for et rart dyr. Etter noen (hundre?) gjennomspillinger vil du kanskje få med deg hva mannen egentlig sa, i hvilken kontekst han sa det, og hvorfor han sa det. Lykke til!

 

Edit: For øvrig er dette off-topic, gammelt nytt, diskutert i mange tidligere tråder, og jeg har stort sett sagt det jeg har å si om det, bl.a her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1367396&view=findpost&p=18190036

og her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1387284&view=findpost&p=18491287

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ser man hvor gale det står til med Apple, nå skal de sørenklype meg diktere hvordan konkurrentene skal designe mobiler og lesebrett:

 

Fra swedroid:

 

Apple har därför försett Samsung med en lista över saker tillverkaren kan göra för att få sina enheter mer unika. Punkterna i listan förbryllar;

 

Främre yta som inte är svart

En övergripande design som inte är rektangulär och som inte har rundade hörn

Skärm som inte är centrerad på framsidan och som har framträdande ramar på sidan

Inga horisontella högtalare

Främre yta med framträdande dekorationer

Inga ramar på framsidan alls

För surfplattor ger Apple följande tips för att undvika stämningar:

 

En design som inte är rektangulär och som inte har rundade hörn

Tjocka ramar på framsidan istället för en tunn rand

En framsida som inte är helt platt

Profiler som inte är tunna

Belamrat utseende

Apple vill med andra ord att konkurrenter ska undvika svart, att deras enheter inte ska vara rektangulära, att de ska vara tjocka (!), sakna platta ytor och gärna ha ett icke-stilrent utseende. Vad säger man?

 

 

Lurer på hva Apple kommer til å gjøre mot Asus sin Transformer Prime som ligner enda mer på ipad enn det galaxy Tab fra Samsung gjøre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, alternativet er jo at Samsung omsider ansetter en kompetent designer eller to, slik at Apple slipper å redegjøre for elementært ABC-stoff innen industridesign...som vi alle vet så begynte ikke dette med Samsungs kopiering av iPad, det dreier seg om systematisk kopiering av flere produkt gjennom flere år...

Sony klarer det, Acer klarer det...selv Dell har klart å lage nettbrett med en egen design som ikke ser ut som en blåkopi av markedslederen...så hvorfor klarer ikke Samsung det?

Lenke til kommentar

Problemet er vel at mulighetene til de store designsprangene begrenser seg ganske dramatisk når lesebrettene er så tynne som de Samsung lager, man ser det samme hos Asus som nå er det tynneste. Dessuten synes jeg ikke form, farge osv skal være grunnlag for å hindre konkurranse..

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

Apple har gode produkter, men trenger ikke få hetta hver eneste gang andre lager noe lignende.

 

Apple kommer ikke til å gå noen steder og mange er utrolig glade i deres produkter, men tror ikke noen som helst bryr seg om at Samsung galaxy Tab ligner på Ipad.

Grunnen til at folk liker apple er delvis moterelatert samtidig som I -produkter er utrolig brukervennlige og enkelt design

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...