Gå til innhold

Minst 50 millioner harddisker mangler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drastisk høyere pris på harddisker har gjort SSD-ene langt mer attraktive enn før.

Tull og vas. SSD blir ikke mer populært på grunn av økende harddiskpriser, de blir mer populære på grunn av lavere SSD-priser. Til masselagring er fortsatt HDD et klinkende klart førstevalg. Til OS-partisjon konkurrerer SSD stort sett bare med SSD.

 

(Et lite unntak er bærbare med kun én 2,5" plass, men visste dere sikkert før jeg nevnte det)

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Drastisk høyere pris på harddisker har gjort SSD-ene langt mer attraktive enn før.

Tull og vas. SSD blir ikke mer populært på grunn av økende harddiskpriser, de blir mer populære på grunn av lavere SSD-priser. Til masselagring er fortsatt HDD et klinkende klart førstevalg. Til OS-partisjon konkurrerer SSD stort sett bare med SSD.

 

(Et lite unntak er bærbare med kun én 2,5" plass, men visste dere sikkert før jeg nevnte det)

 

Jeg vil ikke kalle dette tull og vas, snarer tvert i mot. Som den ene kilden i saken peker til:

 

"The floods in Thailand in the last couple of months led to tight supplies of hard drives and related key components, causing disruptions to the electronics supply chain. As an alternative to HDDs, SSDs were being demanded propelling consumption of NAND flash memory, DRAMeXchange said."

 

Jeg sier ingenting om at en SSD og harddisk har samme bruksområde, bare at SSD-ene har blitt "mer attraktive". Når prisgapet synker mellom de to valgene, er det naturlig at folk blir mer fristet til å velge SSD-en.

 

For en måned siden kom også meldingen om at OCZ girer opp produksjonen, fordi de forventer en salgsøkning på grunn av problemene i Thailand: http://www.hardware.no/artikler/ocz_smir_mens_liket_er_varmt/103639

 

IT-driftsselskapet Intility peker også ut SSD-en som det åpenbare alternativet: http://www.digi.no/881522/kaos-i-harddisk-markedet

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Drastisk høyere pris på harddisker har gjort SSD-ene langt mer attraktive enn før.
Tull og vas. SSD blir ikke mer populært på grunn av økende harddiskpriser, de blir mer populære på grunn av lavere SSD-priser. Til masselagring er fortsatt HDD et klinkende klart førstevalg. Til OS-partisjon konkurrerer SSD stort sett bare med SSD.(Et lite unntak er bærbare med kun én 2,5" plass, men visste dere sikkert før jeg nevnte det)

 

Hmmm jeg bygde meg akkurat ny pc, skulle ha harddisk i den men prisen på den jeg skulle ha, ble tredoblet pga dette, så jeg kjøpte ssd i stedet...

Lenke til kommentar
Drastisk høyere pris på harddisker har gjort SSD-ene langt mer attraktive enn før.
Tull og vas. SSD blir ikke mer populært på grunn av økende harddiskpriser, de blir mer populære på grunn av lavere SSD-priser. Til masselagring er fortsatt HDD et klinkende klart førstevalg. Til OS-partisjon konkurrerer SSD stort sett bare med SSD.(Et lite unntak er bærbare med kun én 2,5" plass, men visste dere sikkert før jeg nevnte det)

 

Hmmm jeg bygde meg akkurat ny pc, skulle ha harddisk i den men prisen på den jeg skulle ha, ble tredoblet pga dette, så jeg kjøpte ssd i stedet...

Da hadde du heller ikke brukt for lagring. Har uthevet hva Simen1 sa som du kanskje gikk glipp av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er bortskjemt , koster like mye som nåfor 2TB som for 500gb for et år siden og før det betalte man 16-17000 for 1gb og før det igjen betalte vi 20000 for 100 mb .

 

Nå koster en "spillpc" 7-10K , for 2-3 år siden kostet en like hiend- tilsvarende den gangens marked 30-40K

 

6000 kr for 1600 DDR3 ram 4GB var et kupp og 8800ultra kostet 7000kr

 

 

Før hadde de på 14 konfirmasjon før de kunne kjøpe seg en spillpc, nå har alle fjortiser en "bf3"-pc.

 

2500kr for 37GB 10000rpm WD pga litt bedre ytelse, idag gidder man ikke kjøpe SSD til den prisen en gang, iallefall ikke den sørrelsen.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er bortskjemt , koster like mye som nåfor 2TB som for 500gb for et år siden og før det betalte man 16-17000 for 1gb og før det igjen betalte vi 20000 for 100 mb .

 

Nå koster en "spillpc" 7-10K , for 2-3 år siden kostet en like hiend- tilsvarende den gangens marked 30-40K

 

6000 kr for 1600 DDR3 ram 4GB var et kupp og 8800ultra kostet 7000kr

 

 

Før hadde de på 14 konfirmasjon før de kunne kjøpe seg en spillpc, nå har alle fjortiser en "bf3"-pc.

 

2500kr for 37GB 10000rpm WD pga litt bedre ytelse, idag gidder man ikke kjøpe SSD til den prisen en gang, iallefall ikke den sørrelsen.

 

Jeg husker godt at 2TB disker kostet rundt 600 kroner for ca et år siden... Ble veldig overasket når jeg fant ut hva de kostet nå... rundt dobbelt så mye! Så det du sier stemmer ikke akkurat.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...