Gå til innhold

– Vi konkurrerer med oljebransjen (iPad, iPhone)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+214asdf125

Er det feil å si at skattleggingen/sosialismen i europa driver arbeidsgivere ut av landene? Jeg er ikke noe økonom, det er bare et inntrykk jeg får.

 

Ser ikke helt hvordan feks. Funcom kan konkurrere mot utviklere i USA med vårt prisnivå uten at staten pumper de full av penger.

Lenke til kommentar

Enig.. holder meg i Danmark enn så lenge =D

 

 

 

EDIT: Men heilt seriøst. Syns det er bra at folk prøver å holde til i Norge. Virker som det kommer meir og meir støtte til spillproduksjon, og det er ein god ting. Begynner å savne fjell og daler utanfor mens regnet plaskar vannrett mot vindauget, hehe! Spennande å sjå korleis utviklinga blir i Norge.

Endret av mort2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

For det første vil jeg si at skatte-lette er en langt bedre metode for å styrke en indusdri en penge støtte. Da det å gi penger i formisnker konkurannse effekten. Pengene du får tar ikke hensyn hvor bra du selger. Men jo mer du tjener jo mer skatt må du betale.

 

Jeg har faktisk jobbet en periode i den norske spillbransjen, og det intrykket jeg fikk var at det å produsere noe annet en barne-spill ikke vurderes en gang ved de fleste norske spillselskaper. Fordi det er kun spill for små barn, med en setting relevant til norsk kultur som får støtte.

 

Og det er i bunn og grunn mye dette som er årsaken til at vi har "Jul i Blåfjell" og Sverige har Battlefield 3.

 

Jeg har derimot sett at det er en god del små selskaper som har dukket opp i Oslo den siste tiden, mange av dem dreved av ex-Funcom folk. Så vi kan jo håpe at vi får se mer aktivitet innefor den norske spillbransjen i årene fremover.

 

 

Jeg utdanner meg nå som spillutvikler, men jeg har egentlig allerede gitt opp å få noe karriere her i Norge. Så jeg tror det blir utlandet på meg.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Er en del talent i Norge ja, men nesten alt av denne går inn i VFX industrien, som i Norge står langt sterkere spillindustrien. Med selskaper som Gimpville, Storm Studios og Storyline Studios.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Det er ikke noe tvil om at det er mye flinke folk i Norge og mange av oss digger spill og det å kunne utfordre oss selv kreativt.

 

Så det å skape suksess bedrifter rundt spill og opplevelse er ikke enkelt, men en utfordring.

 

Vi har tatt den utfordringen, nettopp fordi vi synes det er så utrolig morro.

Om noen kunne tenke seg å jobbe sammen med oss så er vi på utkikke etter gode folk.

Gode programmerere som er interresert i spill og ikke minst generelt folk som oss som brenner for dette og ønsker å skape noe.

 

Mange som oss drømmer om å skape arbeidsplasser i Norge som gjør det attraktivt både lønnsmessig og utviklingsmessig og utvikle spill og interaktive produksjoner her oppe i frost øde.

 

Ta kontakt med oss om du er interresert i å jobbe med oss eller bare en prat.

 

--

Jan Erik

www.ablemagic.no

Trondheim

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Går første året spill og opplevelses teknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag, vi hadde Nina Fjelnset fra AbleMagic i starten av semester. Hun er kjempe flink med det hun gjør og vi lærte mye i løpet av de sju dagene hun var der.

 

Likevel er hodet mitt 100% innstilt på å søke arbeid i utlandet, ingenting er tilrettelagt i den lille, kjære Norge for utvikling av nye media konsepter.

ALT går ut i olje og hvor det blir det av olje pengene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går første året spill og opplevelses teknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag, vi hadde Nina Fjelnset fra AbleMagic i starten av semester. Hun er kjempe flink med det hun gjør og vi lærte mye i løpet av de sju dagene hun var der.

 

Likevel er hodet mitt 100% innstilt på å søke arbeid i utlandet, ingenting er tilrettelagt i den lille, kjære Norge for utvikling av nye media konsepter.

ALT går ut i olje og hvor det blir det av olje pengene?

 

Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?AtW

 

Det jeg prøvde å si at det meste av Norsk industry er basert på Oljen. Det virker som om lite blir gjort for å snu trenden.

 

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har når du foreslår å la spillindustrien konkurrere som andre firmaer, men det er ikke så lett. Du kan si at 90% av årlige intektene i den globale spill industrien er basert på veldig veldig få titler, tatt i betraktning hvor mange kopier et spill må selge for å tjene igjen investeringer...

Jeg har problemer med å se for eg noe annet enn nisjeselskaper med få ansatte her i Norge.

Lenke til kommentar

Går første året spill og opplevelses teknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag, vi hadde Nina Fjelnset fra AbleMagic i starten av semester. Hun er kjempe flink med det hun gjør og vi lærte mye i løpet av de sju dagene hun var der.

 

Likevel er hodet mitt 100% innstilt på å søke arbeid i utlandet, ingenting er tilrettelagt i den lille, kjære Norge for utvikling av nye media konsepter.

ALT går ut i olje og hvor det blir det av olje pengene?

 

Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?

 

AtW

Tja, er som oftest enig med deg, men her overser du noe som er viktig. Man har ikke bare Norge som marked når man driver med spill, og man har heller ikke bare konkurranse fra samme land. Konkurransen og markedet er verdensomspennende.

 

Spørsmålet er heller hvor mye skattelette og tilskudd er nok for at spillbransjen kunne konkurert fra Norge. Er det i det hele tatt viktig at vi må ha spillstudioer her? Jeg skjønner jo at norske spillutviklere kunne tenkt seg å jobbe i Norge for høy lønn og utenlandsk skatt, men er ikke dette noe man må tenke over om er viktig før man tar utdannelsen?

Lenke til kommentar

Går første året spill og opplevelses teknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag, vi hadde Nina Fjelnset fra AbleMagic i starten av semester. Hun er kjempe flink med det hun gjør og vi lærte mye i løpet av de sju dagene hun var der.

 

Likevel er hodet mitt 100% innstilt på å søke arbeid i utlandet, ingenting er tilrettelagt i den lille, kjære Norge for utvikling av nye media konsepter.

ALT går ut i olje og hvor det blir det av olje pengene?

 

Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?

 

AtW

Tja, er som oftest enig med deg, men her overser du noe som er viktig. Man har ikke bare Norge som marked når man driver med spill, og man har heller ikke bare konkurranse fra samme land. Konkurransen og markedet er verdensomspennende.

 

Spørsmålet er heller hvor mye skattelette og tilskudd er nok for at spillbransjen kunne konkurert fra Norge. Er det i det hele tatt viktig at vi må ha spillstudioer her? Jeg skjønner jo at norske spillutviklere kunne tenkt seg å jobbe i Norge for høy lønn og utenlandsk skatt, men er ikke dette noe man må tenke over om er viktig før man tar utdannelsen?

 

Jeg overser det ikke, men jeg har ikke snakket så mye om det, men når det gjelder internasjonale spill, er ikke markedet ganske bra? Det er mange spill, om norge ikke er konkurransedyktig på den fronten, hvorfor skal vi bruke penger på å subsidiere det? Hvorfor ikke bruke arbeidskraften på en mer konkurransedyktig virksomhet? Jeg skjønner såklart at de som driver i dette er engasjert, og folk som utdanner seg også, men det er jo folk når det kommer til andre jobber også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Går første året spill og opplevelses teknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag, vi hadde Nina Fjelnset fra AbleMagic i starten av semester. Hun er kjempe flink med det hun gjør og vi lærte mye i løpet av de sju dagene hun var der.

 

Likevel er hodet mitt 100% innstilt på å søke arbeid i utlandet, ingenting er tilrettelagt i den lille, kjære Norge for utvikling av nye media konsepter.

ALT går ut i olje og hvor det blir det av olje pengene?

 

Hvor det blir av oljepengene? Er du seriøs? Jeg sier ikke at spillproduksjon ikke kunne vært bedre, eller ikke kunne trengt støtte, men det er mange gode saker, jeg trenger litt kjøtt på beina før jeg er enig. Hvorfor ikke la spillproduksjon kon kurre som andre firmaer? Hva gjøre deres sak viktig nok til støtte, over andre saker?

 

AtW

Tja, er som oftest enig med deg, men her overser du noe som er viktig. Man har ikke bare Norge som marked når man driver med spill, og man har heller ikke bare konkurranse fra samme land. Konkurransen og markedet er verdensomspennende.

 

Spørsmålet er heller hvor mye skattelette og tilskudd er nok for at spillbransjen kunne konkurert fra Norge. Er det i det hele tatt viktig at vi må ha spillstudioer her? Jeg skjønner jo at norske spillutviklere kunne tenkt seg å jobbe i Norge for høy lønn og utenlandsk skatt, men er ikke dette noe man må tenke over om er viktig før man tar utdannelsen?

 

Jeg overser det ikke, men jeg har ikke snakket så mye om det, men når det gjelder internasjonale spill, er ikke markedet ganske bra? Det er mange spill, om norge ikke er konkurransedyktig på den fronten, hvorfor skal vi bruke penger på å subsidiere det? Hvorfor ikke bruke arbeidskraften på en mer konkurransedyktig virksomhet? Jeg skjønner såklart at de som driver i dette er engasjert, og folk som utdanner seg også, men det er jo folk når det kommer til andre jobber også.

 

AtW

 

Jepp, helt enig der. Det var det jeg siktet til i det andre avsnittet. Jeg ser dog at den første setningen i posten min får det til å høres ut som noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...