Gå til innhold

Møt Printrbot – en 3D-printer for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ganske kult ut, ja.

 

Jeg husker for noen år siden at de viste frem en 3D-printer på et TV-program. Ingeniøren skannet da først en gaffel som han skulle reprodusere. Etter litt TV-klipping (sannsynligvis hoppet de over flere timer) kunne han stolt vise frem en misformet dings som i det fjerne kanskje kunne minne om en gaffel. Godt å se at tekonogien fortsatt går fremover med stromskritt.

Lenke til kommentar

Ser ganske kult ut, ja.

 

Jeg husker for noen år siden at de viste frem en 3D-printer på et TV-program. Ingeniøren skannet da først en gaffel som han skulle reprodusere. Etter litt TV-klipping (sannsynligvis hoppet de over flere timer) kunne han stolt vise frem en misformet dings som i det fjerne kanskje kunne minne om en gaffel. Godt å se at tekonogien fortsatt går fremover med stromskritt.

 

Dette er teknologi som har vært under utvikling i rundt 30 år, og det klippet du har sett er på ingen måte representativt. Med mindre det var snakk om hjemmelagede printere da, som er en helt annen sak.

 

Her er en artikkel ifra the economist som beskriver noe av det som er mulig: En fungerende stradivarius

 

Her er en annen artikkel som antyder hva som er mulig å lage med "metallprintere": En 7 µm høy og 10µm lang tyr

 

Ellers kan jeg nevnte andre eksempler som jeg ikke finner kilden på; en fungerende bestefarsklokke printet som én del, en komplett ringbrynje.

 

Dette er hva man er i stand til å lage med additiv tilvirkning idag. Selvsagt er det ganske begrenset hva man kan lage med printere som denne, og andre basert på reprap.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...