Gå til innhold

X79-kortene er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

litt kjedelig at EVGA ikke bruker de ekstra minneslotsa, mtp at de levere syk ytelse. blir nok et rampage IV kort på meg nå gitt :D

 

Du har jo mer en nok plass for minne. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er så "kjedelig" att de ikke bruker 4 slots på hver side.

 

Må si meg enig med Even her, hva er det som er såpass flott med flere minneslots og mer minnekapasitet?

Jeg sier ett hovedkort, Foxconn Bloodrage, den gangen sa man: 3x minneslots er mer enn nok, man trenger ikke mer enn 6Gb og muligens 12Gb i fremtiden...

 

Idag? Kortet floppet, og det selges billig brukt, med andre en lite populær modell.

Disse med kun 4x slots vil falle i samme fella, og hvorfor?

Vell, kjøper man en slik plattform, og spesielt burde EVGA SKAMME seg på Classified for noe sånt, også grunnet levetid etter at den er pensjonert.

For min del betyr det server tjeneste, og da skal man ha RAM, spesielt om man skal ha ZFS lagring :D

Lenke til kommentar

litt kjedelig at EVGA ikke bruker de ekstra minneslotsa, mtp at de levere syk ytelse. blir nok et rampage IV kort på meg nå gitt :D

Må si meg enig med Even her, hva er det som er såpass flott med flere minneslots og mer minnekapasitet?

Jeg sier ett hovedkort, Foxconn Bloodrage, den gangen sa man: 3x minneslots er mer enn nok, man trenger ikke mer enn 6Gb og muligens 12Gb i fremtiden...

 

Idag? Kortet floppet, og det selges billig brukt, med andre en lite populær modell.

Disse med kun 4x slots vil falle i samme fella, og hvorfor?

Vell, kjøper man en slik plattform, og spesielt burde EVGA SKAMME seg på Classified for noe sånt, også grunnet levetid etter at den er pensjonert.

For min del betyr det server tjeneste, og da skal man ha RAM, spesielt om man skal ha ZFS lagring :D

X79-UD7 og EVGAs X79 Classified har bare fire minnespor. Grunnen kommer nok av at disse kortene er laget for å presse X79 så langt som mulig, ved å tillate to moduler per kanal får man høyere latency grunnet lengre avstander. Når sokkelen er så diger som den er blir latency et problem, noe som er grunnen til at minnespor er på begge sider av sokkelen for å minimere latency (og interferens, det er nok også en grunn).

 

X79 er ikke laget for å være billig, den er laget for å være best. Dermed kan jeg forstå og akseptere at Classified og UD7, som er laget mer for overklokking og rekordsetting enn for å være praktiske eller nyttige senere, har "bare" fire spor. Fire spor vil være nok til å få 32GB, og godt mulig også 64GB om 16GB-moduler kommer ut i løpet av de neste to årene. At det er en del kort som mangler åtte spor er nok for å være billigere, men i disse tilfellene vil ikke innsparingene være verdt verditapet.

Lenke til kommentar

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/Rampage_IV_ExtremeBATTLEFIELD_3/#specifications

 

 

Rampagekortet kommer med 2 6Gb/s porter som ikke er native ja. MEn Kontrolleren er IKKE en Marvell kontroller. Kontrolleren er i følge linken jeg har postet her ASMEDIA.. Om denne er bedre eller dårligere vet ikke jeg men slikt går det jo an å finnne ut av

 

Jeg tenkte på dette HK'et

Endret av johome
Lenke til kommentar
fortsatt ASROCK kortet som kommer til å ta av ;)http://www.techpowerup.com/img/11-10-31/136b.jpg
Uff, ASrock. Liker ikke dem. De har så latterlig design på sine kort.

 

fårestill deg kortet i hendene i en fjortis da :D

men, er enig med deg i at korene dem ser helt på tryne ut,

 

liker heller ikke designet på det helt svarte gigabyte kortet samt alle msi og de blå asus kortene XD,

 

men rampage IV ser jo bare helt bad ass ut da :D , det samme sabertooth og evga sine kort ;D

Lenke til kommentar
fortsatt ASROCK kortet som kommer til å ta av ;)http://www.techpowerup.com/img/11-10-31/136b.jpg
Uff, ASrock. Liker ikke dem. De har så latterlig design på sine kort.

 

fårestill deg kortet i hendene i en fjortis da :D

men, er enig med deg i at korene dem ser helt på tryne ut,

 

liker heller ikke designet på det helt svarte gigabyte kortet samt alle msi og de blå asus kortene XD,

 

men rampage IV ser jo bare helt bad ass ut da :D , det samme sabertooth og evga sine kort ;D

 

Liker heller ikke at MSI har tatt etter Gigabyte når det gjelder design på moderkort. Se bare på deres nye "hot shot": Big Bang Xpower II.

 

Utrolig stygt. Men må si det er ganske så attraktivt hvis man slenger på vannkjøling.

Lenke til kommentar

X79-UD7 og EVGAs X79 Classified har bare fire minnespor. Grunnen kommer nok av at disse kortene er laget for å presse X79 så langt som mulig, ved å tillate to moduler per kanal får man høyere latency grunnet lengre avstander. Når sokkelen er så diger som den er blir latency et problem, noe som er grunnen til at minnespor er på begge sider av sokkelen for å minimere latency (og interferens, det er nok også en grunn).

 

X79 er ikke laget for å være billig, den er laget for å være best. Dermed kan jeg forstå og akseptere at Classified og UD7, som er laget mer for overklokking og rekordsetting enn for å være praktiske eller nyttige senere, har "bare" fire spor. Fire spor vil være nok til å få 32GB, og godt mulig også 64GB om 16GB-moduler kommer ut i løpet av de neste to årene. At det er en del kort som mangler åtte spor er nok for å være billigere, men i disse tilfellene vil ikke innsparingene være verdt verditapet.

 

Mulig, men ser vi tilbake på Blood Rage kortet som var designet for AKKURAT samme årsak, men det skulle være litt billig også (6 lags PCB istedet for 8 på X58 plattformen.)

Men når alt kom til alt, var de langt ifra best, kortet endte opp med å være lite konkurranse dyktig grunnet lite RAM slots og en ellers elendig PCI-E layout og gikk ut av produksjon svært raskt.

 

Så derfor har jeg ikke helt troen på dette trekket fra EVGA, ellers lukter det mer økonomu design av hovedkortene i den klassen, samme som vi har sett på X58 kortene etter E759 og 4 Way SLi, (Tenker ikke på SR-2 her.)

Lenke til kommentar

litt kjedelig at EVGA ikke bruker de ekstra minneslotsa, mtp at de levere syk ytelse. blir nok et rampage IV kort på meg nå gitt :D

Færre minneslots er det pga det gir bedre overklokkingsmulighet og plass til flere kondensatorerer til cpu.

 

 

Derfor har også Gigabyte x79 ud7-OC "bare" 4 slots.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...