Gå til innhold

- Dette er litt som BMW 5-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.. trodde den neste toppmodellen til Nokia skulle kjøre på Symbian Belle/Carla jeg...

Etter hva jeg har hørt og lest er det jo Symbian som skal satses mye på fremover og ut i 2012. Trodde WP7 var kun til enklere modeller, nettopp pga de begrensninger som ligger i det OSèt..

 

Skal Nokia nå altså lansere toppmodeller med WP7 også ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hvilke begrensninger mener du ligger i "det OS'et"?

 

Jeg hadde i en periode mellom to telefoner en N97 før jeg fikk min omnia 7, og jeg så over hode ingen fordeler med å ta i bruk symbian, og jeg så ingen ulemper ved å forlate symbian.

 

Nå er det lenge siden Nokia sa de skulle satse fullt ut på Symbian. I mars ble det for eksempel klart at Nokia skulle fortsette utvikling av og støtte for Symbian, men ingen ville si noe om hvor lenge dette skulle opprettholdes.

 

Dette kommer såklart helt ant på hvordan mottakelsen på WP7 blir. Men spesielt i USA, der symbian aldri har vært spesielt godt representert er OS'et alle rede så godt som faset ut for Nokia sin del.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat
Lenke til kommentar

Hvilke begrensninger mener du ligger i "det OS'et"?

 

Jeg hadde i en periode mellom to telefoner en N97 før jeg fikk min omnia 7, og jeg så over hode ingen fordeler med å ta i bruk symbian, og jeg så ingen ulemper ved å forlate symbian.

 

Nå er det lenge siden Nokia sa de skulle satse fullt ut på Symbian. I mars ble det for eksempel klart at Nokia skulle fortsette utvikling av og støtte for Symbian, men ingen ville si noe om hvor lenge dette skulle opprettholdes.

 

Dette kommer såklart helt ant på hvordan mottakelsen på WP7 blir. Men spesielt i USA, der symbian aldri har vært spesielt godt representert er OS'et alle rede så godt som faset ut for Nokia sin del.

 

Tenker på eks. minnekort som ikke støttes av WP7, har hørt det er flere ting også men husker ikke i farten...

Det er klart sånne ting legger begrensninger på Nokia, de er jo vant med å utruste toppmodellene sine med alt mulig av tekniske løsninger gjennom Symbian.

 

Jeg leste iallfall att neste toppmodell skulle komme med Symbian Belle/Carla, hvor sikkert dette er vet jeg desverre ikke, og jeg tror nok vi må vente ett stykke ut i 2012 på den desverre...

Symbian Donna vil vi nok tidligst se først i 2013/2014 så den er langt frem :(

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat
Lenke til kommentar

Minnekort støttes ikke av iOS, men det virker ikke som det er noe hinder der? Minnekort er forsåvidt støttet i WP7 OS'et, men med noen forutsetninger, samt at det ikke er mange mobilene som faktisk benytter seg av støtten. Men den er der, og kan bli bedre.

 

Med det sakt, i de mobilene jeg har eid med minnekort har jeg aldri tatt kortet ut igjen.

 

Det kan godt være du har hørt om flere ting, kanskje er det enkelte ting et velletablert OS som symbian har i dag, som WP7 ikke har. Men som bruker av begge kan jeg si at det ikke er noe ved symbian som var så bra at jeg ønsker meg tilbake dit.

 

Videre er samarbeidet med nokia toveis, så noe påvirkning på WP fra deres side kan også forekomme.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat
Lenke til kommentar

Hm.. trodde den neste toppmodellen til Nokia skulle kjøre på Symbian Belle/Carla jeg...

Etter hva jeg har hørt og lest er det jo Symbian som skal satses mye på fremover og ut i 2012. Trodde WP7 var kun til enklere modeller, nettopp pga de begrensninger som ligger i det OSèt..

 

Skal Nokia nå altså lansere toppmodeller med WP7 også ??

Enkelt sagt. Faktum er ca. omvendt av det du har skrevet.

 

WP7 skal være hovedplatform. Symbian fases ut, og på veien til intetheten vil Symbian være i stadig billigere mobiler.

Lenke til kommentar

Minnekort støttes ikke av iOS, men det virker ikke som det er noe hinder der? Minnekort er forsåvidt støttet i WP7 OS'et, men med noen forutsetninger, samt at det ikke er mange mobilene som faktisk benytter seg av støtten. Men den er der, og kan bli bedre.

 

Med det sakt, i de mobilene jeg har eid med minnekort har jeg aldri tatt kortet ut igjen.

 

Det kan godt være du har hørt om flere ting, kanskje er det enkelte ting et velletablert OS som symbian har i dag, som WP7 ikke har. Men som bruker av begge kan jeg si at det ikke er noe ved symbian som var så bra at jeg ønsker meg tilbake dit.

 

Videre er samarbeidet med nokia toveis, så noe påvirkning på WP fra deres side kan også forekomme.

 

Javisst kan man leve uten minnekort, flere mobiler som ikke har det. Poenget er att det er vanskelig å kalle det en toppmodell om den mangler viktige funksjoner som eks. minnekort, HDMI, USB OTG+++

Lenke til kommentar

Hm.. trodde den neste toppmodellen til Nokia skulle kjøre på Symbian Belle/Carla jeg...

Etter hva jeg har hørt og lest er det jo Symbian som skal satses mye på fremover og ut i 2012. Trodde WP7 var kun til enklere modeller, nettopp pga de begrensninger som ligger i det OSèt..

 

Skal Nokia nå altså lansere toppmodeller med WP7 også ??

Enkelt sagt. Faktum er ca. omvendt av det du har skrevet.

 

WP7 skal være hovedplatform. Symbian fases ut, og på veien til intetheten vil Symbian være i stadig billigere mobiler.

 

Jeg vet att Symbian på lengre sikt skal fases ut, men det er jo fremdeles noen år til det da..

Om Nokia hadde hatt alle mulighetene pr. idag med WP7 hadde de vell ikke brukt noe mer energi på utvikling av Symbian ?? Det er jo nettopp det Nokia gjør nå ;) Mener jeg leste att det er først i 2016 det skal fases ut.

Siste jeg leste var iallfall att toppmodellen som blir lansert i 2012 kommer med Belle/Carla.. Der snakker vi nok om en rimelig høyt specet mobil, faktisk med optisk zoom også på kamera :)

 

http://www.phonearena.com/news/Symbian-Carla-and-Donna-coming-down-the-pipe-Nokia-N8-successor-to-run-Donna-with-dual-core-support_id23819

 

Om dette er en oppfølger til N8 er det helt klart en toppmodell i kjent N-serie. Nokia gjør vell ikke dette om de heller kunne brukt WP7 vell ?? selvsagt ikke :cool:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

De bruker ikke energi på utvikling av Symbian. De har outsourcet (hva er det norske ordet igjen?) utvikling, support og drift av Symbian til Accenture. Det er allerede i gang, og varer helt til operativsystem er offisielt dødt.

 

Det kan godt være at det kommer høyt specede Symbian-mobiler i 2012. Men det vil aldri være et flaggskip for Nokia så lenge den kjører Symbian.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Minnekort støttes ikke av iOS, men det virker ikke som det er noe hinder der? Minnekort er forsåvidt støttet i WP7 OS'et, men med noen forutsetninger, samt at det ikke er mange mobilene som faktisk benytter seg av støtten. Men den er der, og kan bli bedre.

 

Med det sakt, i de mobilene jeg har eid med minnekort har jeg aldri tatt kortet ut igjen.

 

Det kan godt være du har hørt om flere ting, kanskje er det enkelte ting et velletablert OS som symbian har i dag, som WP7 ikke har. Men som bruker av begge kan jeg si at det ikke er noe ved symbian som var så bra at jeg ønsker meg tilbake dit.

 

Videre er samarbeidet med nokia toveis, så noe påvirkning på WP fra deres side kan også forekomme.

 

Javisst kan man leve uten minnekort, flere mobiler som ikke har det. Poenget er att det er vanskelig å kalle det en toppmodell om den mangler viktige funksjoner som eks. minnekort, HDMI, USB OTG+++

 

Det du gjør her er jo å liste opp en del hardware-features den ikke har, for så og slenge på en del plusser. Men hvorfor skal dette være kriteriene for en toppmodell? Kan det være at det er en hel del andre ting som er vell så viktig i en telefon?

 

Personlig har jeg aldri sett behov for å koble mobilen direkte til en TV, der har jeg andre enheter som fungerer så alt for mye bedre, samt at innholdet som jeg kunne tenke meg å vise like rakst kan vises gjennom disse.

 

Tilkobling av ekstern harddisk/minnepinne ser jeg enda mindre behov for, det jeg ikke har ønske om å ha inne på telefonen synker jeg til en datamaskin. Dette gjøres lett trådløst helt automatisk.

 

Minnekort for utvidelse av lokal lagring ser jeg behovet for, men dette er altså på plass selv om det behøver en justering. WP7 er et helt nytt OS, så mye er på vei enda.

 

Jeg har brukt begge, og for min del er det ikke tvil om hvajeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Windass støtter ikke dual-core.

 

Ikke enda.

 

Hm.. trodde den neste toppmodellen til Nokia skulle kjøre på Symbian Belle/Carla jeg...

Etter hva jeg har hørt og lest er det jo Symbian som skal satses mye på fremover og ut i 2012. Trodde WP7 var kun til enklere modeller, nettopp pga de begrensninger som ligger i det OSèt..

 

Skal Nokia nå altså lansere toppmodeller med WP7 også ??

 

Også? De skal kun lansere toppmodeller med WP 7.5 og utover. Merkelig hva du har hørt og lest. Alt jeg har hørt er "symbian skal ut innen 20XX" og "vi satser eksklusivt på WP for våre smartmobiler og meltemi på feature phones".

 

Jeg hadde i en periode mellom to telefoner en N97 før jeg fikk min omnia 7, og jeg så over hode ingen fordeler med å ta i bruk symbian, og jeg så ingen ulemper ved å forlate symbian.

 

Du kan ikke sammenligne Symbian^3 med S60v5, det blir som å sammenligne Harmattan med Diablo eller Windows 8 med Windows 3.1.

 

Javisst kan man leve uten minnekort, flere mobiler som ikke har det. Poenget er att det er vanskelig å kalle det en toppmodell om den mangler viktige funksjoner som eks. minnekort, HDMI, USB OTG+++

 

Det er kjempelett. Se nå: "toppmodell". :p

 

Men elendige spøker til side: klart det er tøft å stappe i USBOTG og HDMI og minnekort, men hvis de stapper inn skyløsninger for minne (skydrive, dropbox, picasa, spotify, osv) og DLNA for video er det jo like greit om ikke bedre. Jeg vil i alle fall ikke ha enda to luker å poppe opp på mobilen bare fordi en bitteliten andel av brukere ønsker å bruke HDMIkabel fra mobilen og stappe kort inn.

 

Jeg har sagt tidligere, men sier gjerne igjen, at USBOTG er tøft, men hos MEG veldig sjelden brukt. Jeg tror ikke veldig mange bruker dette ofte. Det samme gjelder HDMI ut. Men den er jeg faktisk ganske gira på å ha, DERSOM man har emulatorer og mulighet til å koble til trådløse gamecontrollere som på N900. Da har man faktisk en portabel videospiller/spillkonsoll. Og DET er ganske jævla tøft!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...