Gå til innhold

Olympus annonserer kompakt superzoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det tilbyr også en håndholdt stjernehimmel-modus, hvor kameraet knipser fire bilder som settes sammen til ett."

Som om ikke de klarer å gjøre bildet grøtete nok med en eksponering :p

 

Kan være at de bruker noe av den samme teknologien som et astronomene bruker bildene fra 4 teleskop til å lage et skarpere bide. Her er det fire eksponeringer som innbydes vil være plassert noe forskjellig i rom, så det kan virke.

Lenke til kommentar

Sony har vist også en tilsvarende funksjon "multishot" i noen av sine nyeste systemkamera. Funksjonen går ut på å ta flere bilder i serie og så lime de sammen til ett. F.eks 4 bilder a 1/20s gir noe lignende resultat som ett bilde med 1/5s eksponeringstid, med ett unntak: bevegelsesuskarpheten reduseres uten å øke ISO. Det er altså en form for bildestabilisering.

 

Akkurat ordet stjernehimmel skal man ta med en stor klype salt, men det fungerer sikkert greit på landskapsbilder i skumringen.

 

Jeg har ikke brukt funksjonen, men kunne gjerne tenkt meg den om jeg ikke hadde sensor shift stabilisering.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt funksjonen, men kunne gjerne tenkt meg den om jeg ikke hadde sensor shift stabilisering.

 

Det er vel ment som et tillegg til stabilisering (som Olympusen sikkert også har) Det er en mye brukt teknikk som gjør at støyen på høy Iso blir mindre ved at flere bilder stackes. Tidligere måtte det gjøres manuelt i PS, men nå er det stadig flere som får det innebygd. Fungerer overraskende bra selv med litt bevegesle av kamera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...