Gå til innhold

Intel 4004 fyller 40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Postet dette på FB tidligere i dag:

 

Kjære mikroprosessor:

I dag har du blitt hele 40 år*. Tenk at du har blitt så stor! Jeg kunne ikke forestilt meg livet uten deg. Du har fulgt meg i tykt og tynt så lenge jeg kan huske. Måtte du aldri forsvinne. Du har gjort livet mitt enklere og bedre. Ja, jeg tror tilogmed at jeg er et bedre menneske takket være deg. Du skal vite at jeg kommer aldri til å svikte deg. Sammen skal leve i harmoni i minst 40 år til. Jeg skal ta godt vare på deg. Du skal få alle de bytes og bits du bare ønsker. Ja, jeg skal tilogmed gi deg mer volt enn de ekle produsentene sier er nok. For du har alltid stilt opp for meg. Da vil jeg hjelpe deg til å nå ditt fulle potensial. Og face it, på den sultedietten du er sertifisert for når du aldri det.

Så gratulerer med dagen, kjære mikroprosessor. Dette er din dag. Må den bli fylt av vannkjøling, uante hastigheter og måtte 4195835/3145727 alltid bli 1,333820449136241002 og ikke 1,333739068902037589.**

 

*ref: http://www.dagbladet.no/2011/11/15/kultur/tekno/mikroprosessor/intel/teknologi/19026729/

**ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Lenke til kommentar

Mener nok mindre energi per regneoperasjon i sekundet.

Skal love deg det hadde blitt varmt om du prøvde å sette sammen det uhorvelig store antall 4004prosessorer du ville trengt for å matche en enkelt i7.

 

Satt å tenkte en gang på hva som er menneskets største oppfinnelse. Tenkte første på klassikerne ilden, hjulet og elektrisiteten. Og disse har jo bidratt til å holde folk varme og frakte dem og varene dems rundt. Men så kom jeg på Internett. Som har gjort det så magisk enkelt å kommunisere, et hvilket som helst menneske hvorsomhelst på jorden (eller i bane rundt den) kan snakke sammen uten nevneverdig forsinkelse. Og hvilken enorm idéspredning og logistisk koordinasjon det har medført. Til slutt innså jeg at oppfinnelsen bak Internett er jo nettopp mikroprosessoren, som har muliggjort denne fantastiske kommunikasjonen! Samt en haug andre ting som romferd, gps, smartphones, dataspill osv.

 

Så takk, kjære mikroprosessor, jeg kan ikke se for meg hvordan verden hadde vært levelig uten deg! :love:

Lenke til kommentar

Bruker dagens prosessorer "5000 ganger mindre energi"? De fleste desktop-cpu'er har idag en TDP på mellom 35 og 130 watt. Utviklingen har vel heller gått i retning av høyere energiforbruk, ikke mindre...

Det er en trend i prosessorproduksjon, men prosessorene har også vesentlig flere transistorer, større instruksjonssett og mer minne plasser på et vesentlig mindre areal. Dermed er effekten vesentlig lavere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bruker dagens prosessorer "5000 ganger mindre energi"? De fleste desktop-cpu'er har idag en TDP på mellom 35 og 130 watt. Utviklingen har vel heller gått i retning av høyere energiforbruk, ikke mindre...

350 000 stk 4004 ville garantert ikke brukt mellom 35 og 130 W...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...