Gå til innhold

MacBook Air-salget tar av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ultraportable er fine, men føler det er endel folk som kjøper de som "ikke burde", dvs folk som har en bærbar som hovedmaskin og stort sett har maskinen hjemme.

Det burde da ringe flere bjeller allerede når man ser på tilkoblingsmulighetene på disse maskinene, eksempel fra Asus Zenbook UX31E-DH52B: Micro-HDMI, Mini-VGA, 1x USB 3.0, 2x USB 2.0, 3.5mm headphone jack, 2-in-1 card reader. (USB>RJ45 og mini-VGA>VGA adapter følger med som dongle!)

 

http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX31E-DH52B-Laptop-Review.65718.0.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Ultraportable er fine, men føler det er endel folk som kjøper de som "ikke burde", dvs folk som har en bærbar som hovedmaskin og stort sett har maskinen hjemme.

 

AtW

 

Helt enig faktisk. Har både stasjonær og "vanlig" laptop hjemme. Tenkte derimot jeg skulle bytte ut min reiselaptop som er en liten 10 tommers netbook med en Ultrabook fra Asus.

Lenke til kommentar

Tror dere overvurderer noe voldsomt hva "folk flest" bruker datamaskinene sine til.

 

Nei, det gjør jeg ikke. Derimot er det mange av "folk flest" som overdriver hvor mye de skal betale for portabilitet. Tilsvarende ytelse koster laaaangt mindre i en større pakning, og man slipper endel dillete overganger. Jeg sier ikke ultraportable er ett unødvendig produkt, tvert imot er jeg svært glad for at den nisjen ser ut til å ble revitalisert. Men for mange er det ikke ett optimalt valg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk dere at prosentandelene i artikkelen er prosentandeler av Apples bærbarsalg. Det sier null og niks om salgsvolumet (antall enheter). "Økningen" kan like gjerne være null økning i antall enheter Air, men et dramatisk fall i salget av andre Apple-bærbare. Jeg tipper det er en kombinasjon av flere solgte Air og færre solgte andre Apple-bærbare.

 

Siden tallene kun gjelder USA og finanskrisen v2.0 har lagt en generell demper på alt salg der borte så ser jeg ikke bort i fra at det totale salget av Apple-bærbare ikke har økt nevneverdig, kanskje til og med sunket, i perioden diagrammet gjelder for (mai-oktober 2011), selv om de visstnok skal ha økt det totale PC-salget (bærbare + stasjonære) med 20% i en annen periode (oktober 2010 - oktober 2011).

 

Kort oppsummert: Tallmaterialet virker veldig bearbeidet av journalistene for å konstruere et poeng.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De færreste kobler alt mulig rart til datamaskinene sine støtt og stadig. Datamaskinen står stort sett naken på stuebordet, om noe kobles til så er det kamera eller mobiltelefon. Kanskje TV-en en gang i blant.

 

Det er sant at tilkoblingene er begrenset, men det er gjerne, TV, monitor, og optisk drev som er mest upraktisk for folk flest. I tillegg til få usb-porter og til dels SD-kort. Men det er ikke hovedpoenget, poenget er at det er relativt bortkastet å betale så mye for liten størrelse om den "stort sett står på stuebordet"

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ganske god tro på Macbook Air.

 

God kvalitet, rask nok for de dødlige, passer godt inn i et stue miljø og svært lett å ta med seg.

Tiden der man hadde PC'n på kontoret er på vei ut, nå brukes den i stua og tas gjerne med når en reiser.

 

Personlig så har jeg hatt mange bærbare maskiner igjennom årene, og kvaliteten har variert stort. Acer, Asus, Multicom-bygd (for å nevne noen), men jeg har aldri vært mer fornøyd enn med min Macbook Pro som holdt i 4 år.

 

Min neste bærbare blir nok en Air, men venter til neste generasjons sprang.

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar
Fornøyd med min MBA 13" :) Utrolig lett å ta med seg, meget godt batterilevetid, og starter raskt opp fra dvale!Når det er sagt, så ser jo Asus' konkurerende model ganske lovende ut!
Hvordan er det egentlig med batteri levetid på MBA 13" ?, ca antall timer.

 

 

Seks-sju timer normal surfebruk. Litt mindre til film.

 

Når det gjelder tilkoblingsproblemstillingen:

 

Jeg har en MBA som min eneste datamaskin. Jeg bruker den til surfing, koding, film, fotobehandling og alt annet man bruker en datamaskin til.

 

Ikke en eneste gang i løpet av det året jeg har hatt den har jeg savnet noen form for tilkoblinger, og det er utrolig deilig å ikke trenge å forholde seg til en "hjemmemaskin" og en "reisemaskin".

 

Selvsagt er ikke ultraportable egnet til alt, det er derfor jeg har et NAS til lagring, noen konsoller til spilling og en kindle til å lese bøker.

 

Men som datamaskin har ikke Macbook air noen mangler, verken for "vanlige" brukere eller mer avanserte brukere som meg.

 

poenget er at det er relativt bortkastet å betale så mye for liten størrelse om den "stort sett står på stuebordet

 

Sånn jeg ser det er ikke prisen særlig relevant på en maskin man benytter mye. Å betale 14000 for en MBA i stedet for 7000 for en eller annen PC med samme specs men annen formfaktor er for meg fullstendig uproblematisk. Bare det å ha en fantastisk touchpad i de tre-fire årene jeg bruker maskinen er nesten verdt det i seg selv. Folk bruker penger på ekstra kvalitet når de kjøper mat, klær, bil og vin. Hvorfor er det noe rart ved å gjøre det samme når man kjøper datamaskiner?

Endret av kvasbo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selvsagt har den mangler. Jeg har to skjermer, hvordan ordner jeg det? Min far som er en vanlig bruker har sikkert 5-6 USB-ting tilkoblet når han sitter hjemme. Den har lite minne for avanserte brukere. Den er slitsom under tung bruk (bråker mye), spilling er mildt sagt begrenset. Osv. Om manglende er relevante for deg er jo sånn sin sak, men at den ikke har mangler for hverken vanlige eller avanserte brukere er i mine øyne langt fra riktig. Personlig ser jeg ikke helt hvorfor det er deilig å slippe å forholde seg til en reisemaskin og en hjemmemaskin heller? Personlig synes jeg det er digg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ultraportable er fine, men føler det er endel folk som kjøper de som "ikke burde", dvs folk som har en bærbar som hovedmaskin og stort sett har maskinen hjemme.

 

AtW

Selv om man primært bruker PCen hjemme, kan det være mange gode grunner for å gå til anskaffelse av en ultraportabel maskin. Det er iallefall særdeles chill å anvende dem... :)

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Selvsagt har den mangler. Jeg har to skjermer, hvordan ordner jeg det? Min far som er en vanlig bruker har sikkert 5-6 USB-ting tilkoblet når han sitter hjemme. Den har lite minne for avanserte brukere. Den er slitsom under tung bruk (bråker mye), spilling er mildt sagt begrenset. Osv. Om manglende er relevante for deg er jo sånn sin sak, men at den ikke har mangler for hverken vanlige eller avanserte brukere er i mine øyne langt fra riktig. Personlig ser jeg ikke helt hvorfor det er deilig å slippe å forholde seg til en reisemaskin og en hjemmemaskin heller? Personlig synes jeg det er digg.

 

AtW

 

En ultraportabel er jo ingen desktoperstatter, men det er langt fra alle som trenger en desktopmaskin og dermed heller ingen desktoperstatter.

 

Det er veldig mange brukere som trenger noe helt annet enn en Macbook Air, men den er langt fra noen dårlig hverdagspc for en veldig stor del av brukermassen.

 

Selv har jeg har også et par jobbmaskiner - en bærbar og en stasjonær arbeidsstasjon fra HP. De brukes med 2*24" skjermer, 16gb ram og et lass vituelle images som står og surrer. Ingen av dem kunne selvfølgelig vært erstattet med noen ultraportabel maskin. Rett verktøy til jobben gjelder i dataverdenen også (de koster forresten godt over 20000 stykket, så det er ikke alt av PC som er billig heller ;) )

 

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Selvsagt har den mangler. Jeg har to skjermer, hvordan ordner jeg det? Min far som er en vanlig bruker har sikkert 5-6 USB-ting tilkoblet når han sitter hjemme. Den har lite minne for avanserte brukere. Den er slitsom under tung bruk (bråker mye), spilling er mildt sagt begrenset. Osv. Om manglende er relevante for deg er jo sånn sin sak, men at den ikke har mangler for hverken vanlige eller avanserte brukere er i mine øyne langt fra riktig. Personlig ser jeg ikke helt hvorfor det er deilig å slippe å forholde seg til en reisemaskin og en hjemmemaskin heller? Personlig synes jeg det er digg.

 

AtW

 

En ultraportabel er jo ingen desktoperstatter, men det er langt fra alle som trenger en desktopmaskin og dermed heller ingen desktoperstatter.

 

Det er veldig mange brukere som trenger noe helt annet enn en Macbook Air, men den er langt fra noen dårlig hverdagspc for en veldig stor del av brukermassen.

 

Selv har jeg har også et par jobbmaskiner - en bærbar og en stasjonær arbeidsstasjon fra HP. De brukes med 2*24" skjermer, 16gb ram og et lass vituelle images som står og surrer. Ingen av dem kunne selvfølgelig vært erstattet med noen ultraportabel maskin. Rett verktøy til jobben gjelder i dataverdenen også (de koster forresten godt over 20000 stykket, så det er ikke alt av PC som er billig heller ;) )

At den kan være teknisk god nok for endel er jo greit nok, men det er langt fra at "den ikke har noen mangler", hverken for avanserte eller mindre avanserte brukere.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...