Gå til innhold

Gullfisk er ut, oljekjølt PC er inn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kunne jo vært veldig morsomt om det så ut som ett akvarium, men alle de ledningene og blå lysene og mangel av plastfisk gjør det litt mer plastikk enn fint. Og de viftene lager vel mer lyd enn ønskelig også.

 

Men enig i at man burde stille seg spørsmålene

Det er flere spørsmål enhver som er ute etter et nytt PC-kabinett bør stille seg selv. Har jeg god råd? Bor jeg for meg selv? Savner jeg et akvarium i datahulen? Kunne jeg tenke meg en oljekjølt datamaskin?
Lenke til kommentar

Men enig i at man burde stille seg spørsmålene

Det er flere spørsmål enhver som er ute etter et nytt PC-kabinett bør stille seg selv. Har jeg god råd? Bor jeg for meg selv? Savner jeg et akvarium i datahulen? Kunne jeg tenke meg en oljekjølt datamaskin?

Og ikke minst "Har jeg noensinne tenkt meg på LAN?"

45 liter mineralolje :ohmy:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og før man hopper ut i oljebasenget bør man kanskje også spørre seg selv om man har tenkt å oppgradere maskinen etterhvert. Mer RAM? Bytte grafikkort? CPU? De gjør jo selv oppmerksom på at man må sjekke hardware nøye før man nedsenker den i oljen, da det er tilnærmet umulig å fjerne oljen igjen - dermed tenker jeg det blir så som så med modifikasjonsmuligheter etter at man har "hoppet uti"...

Lenke til kommentar

Og før man hopper ut i oljebasenget bør man kanskje også spørre seg selv om man har tenkt å oppgradere maskinen etterhvert. Mer RAM? Bytte grafikkort? CPU? De gjør jo selv oppmerksom på at man må sjekke hardware nøye før man nedsenker den i oljen, da det er tilnærmet umulig å fjerne oljen igjen - dermed tenker jeg det blir så som så med modifikasjonsmuligheter etter at man har "hoppet uti"...

Ingen fare, det er godt med muligheter for modifikasjon i etterkant.

Det finnes faktisk oljekjølte enterprise systemer, så problemstillingen er kjent.

Se her for eksempel:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZL6Ff8RKkBo&feature=related

 

De sier riktignok ikke at de bruker akkurat mineralolje, men prinsippet er det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
You'd be amazed how difficult it is to find quantities of mineral oil locally. We learned that it is given as a laxative to horses, so you can talk to a local vet to get it, though you get some funny looks.

 

Noen som vet hva slags olje dette vil tilsvare i Norge? Og hvordan er egentlig holdbarheten til oljen? Vet jeg har lest et par worklogs hvor oljen har begynnt å klumpe seg og bli ubrukelig etter noen uker.

Lenke til kommentar
Og ikke minst "Har jeg noensinne tenkt meg på LAN?"45 liter mineralolje :ohmy:
Klarer du ikke løfte 50 kilo eller? :thumbup: Nei, dette er ikke mitt kabinett, stygt og heslig og sannsynligvis dårligere kjøling enn en custom-loop med alt for store utfordringer for å rydde kabler.

 

Blir vell ikke 50kg heller, olje har ikke like stor tetthet som vann.

Nei, men kabinettet veier nok minst fem-seks kilo alene og innmaten vil legge til minst tre-fire kilo ;)

Lenke til kommentar
Men enig i at man burde stille seg spørsmålene
Det er flere spørsmål enhver som er ute etter et nytt PC-kabinett bør stille seg selv. Har jeg god råd? Bor jeg for meg selv? Savner jeg et akvarium i datahulen? Kunne jeg tenke meg en oljekjølt datamaskin?
Og ikke minst "Har jeg noensinne tenkt meg på LAN?"45 liter mineralolje :ohmy:

 

Joda, men da tar men jo med gamer-PC-en, ikke akvarie-PC-en. Tor ikke folk lar være å kjøpe seg server fordi den er tungvindt å ha med på LAN :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
You'd be amazed how difficult it is to find quantities of mineral oil locally. We learned that it is given as a laxative to horses, so you can talk to a local vet to get it, though you get some funny looks.

 

Noen som vet hva slags olje dette vil tilsvare i Norge? Og hvordan er egentlig holdbarheten til oljen? Vet jeg har lest et par worklogs hvor oljen har begynnt å klumpe seg og bli ubrukelig etter noen uker.

 

Ren mineraloje uten tilsetningstoffer er ganske stabil og holder "uendelig".

 

Jeg kan tenke meg at andre prosjekter du har sett på som har slike problemer har brukt vegatbilsk olje. Denne er mye mer lett tilgjengelig da du i praksis kan finne passende olje på Rema...

 

Det sagt så er det langt i fra like bra egnet. Du kan få slike problemer som du nevner etter lengre tids bruk - samt selvfølgelig at hele maskinen har en tends til å ende opp med å lukte som kjøkkenet på McDonalds. Det kan jo være mer eller mindre plagende helt avhengig av dine personlige preferanser hehe.

 

Ren mieralolje er dog rimelig problemfritt. Det er fremdeles selvfølgleig en hel del mer arbeid med alle olje-nedsekede systemer. Uten en spesialbygd løsning for å enkelt hente ut hardwaren uten å måtte tømme systemet så blir det veldig mye strev å vedlikeholde, men det har sine fordeler.

 

Mineralolje er forsovidt ikke så særlig dyrt - problemet er bare å finne det (i store nok mengder), og å finne relativt ren olje som ikke er tilsatt mye andre ting. Det brukes i alt fra hygieneprodukter til industri og til avføringsmiddel som det nevnes - og mange av disse er tilsatt diverse andre stoffer som du ikke nødvendigvis vil ha med i et slikt prosjekt (dog ikke alle tilsetningstoffer er nødvendigvis et problem, men det er vanskelig å forutsi og derfor er det best annbefalt å bruke noe rent og gjøre god research på forhånd før kjøp).

 

Jeg synes det er verdt å nevne i samme slengen til alle som leker med tanken på et slikt oppsett - at det er ikke bare å nedsenke komponenter og tro at alt da er fiks ferdig med tanke på kjøling. For det første så må du ha en god metode for å få varmen vekk fra oljen - ellers så bare vermer den opp til den ikke lenger kjøler godt nok (selv om dette gjerne vil ta mange timer pga. volumet). For det andre så er det noen komponenter som genererer så mye varme på et så lite areal at de ikke nødvendigvis kan kjøles helt passivt når de går på maks load overklokket - selv nedsenket i olje. CPU er vel et typisk eksempel på en veldig liten del som kan generere flere hundre watt med varme. Skal du overklokke og bruke dette som noen slags ekstremkjøling så blir det ofte da nødvendig å ikke bare holde oljen på akseptabel temperatur totalt sett - men også å lage til en løsning som sirkulerer oljen slik at den ikke bare blir liggende helt død. Akkurat som med luft så bæres varmen vekk utrolig mye bedre dersom det er noe bevegelse i kjølemediumet enn om det er ingen bevegelse. En passende sirkulasjonpume som kan takle oljen som brukes burde nok klare dette greit nok - spesiellt om du kan få siktet inn oljestrømmen til å passere forbi de varmeste delene (akkurat som med vifter og luft). Temperaturene i praksis med og uten dette vil være veldig forskjellige.

 

I den videoen som vises så er det litt anderledes. De overklokker nok neppe - og dette er servere. Fokuset er ikke ekstremkjøling - men energi-effektiv kjøling for store datasystemer, så det er verdt å tenke på for folk som leker med tanke på å gjøre noe lignende.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan påvirkes komponentviftene av å være nedsenket i olje? De er jo tross alt konstruert for å være omgitt av luft. Kanskje ikke noen kjempekrise om de svikter, men er dette testet over lengre tid?

 

De fleste vifter vil fungere normalt (dog mye tregere) under olje. Min erfaring og det jeg har lest indikerer ikke at de slites ut eller noe sånt - dog det kommer litt ann på hvilken type vifter som brukes. Ikke alle er helt ideelle (glidelagre vs andre typer osv.). Alle bør i teorien fungere, men det er nok verdt litt ekstra research før kjøp for å finne de mest ideelle. Den viktigste faktoren å få med seg er gjerne at de mest lettdrevne viftene kan risikere å ikke starte opp i det hele tatt pga. friksjonen. Litt mer beffy vifter (normalt de ratet til høyere RPM) vil normalt ikke ha noe problem. De vil rotere sakte - men det er alt du trenger anyway. De fungerer i praksis som en propell i vesken. Jeg har sett mange eksempler på oljekjølte PSUer - eller PSUer i oljekjølte systemer - og i de aller aller fleste tilfeller fungerer de utmerket med stock viften. Dog - i oljekjøling ville du egentlig neppe trenge viften på PSUen. En liten vifte som sender litt bevegelse i oljen mot CPU heatsinken og GPU heatsinken ville jeg dog annbefalt om ekstremkjøling er det du er ute etter, ellers kan temperaturene være så-som-så ved maks load. Heldigvis lager viftene naturligvis ingen betydelig lyd når de er nedsenket i olje, så hiv på så mange som du har behov for uten å bekymre deg for det :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...