Gå til innhold

Radeon HD 7900 i januar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror tanken med de rare suffiksene til ATI (forevah :p) er at jo flere Xer jo bedre. Venter spent på mer nyheter på Southern Islad\Kepler fronten, det begynner tross alt å nærme seg!

 

Morsomt at dere bruker "Hårføneren" aka 4870X2 i tittelbildet :p All jokes aside så holder det fortsatt koken for meg som ikke gamer mer enn 1680x1050, overraskende nok, dog med en litt mer potent kjøler fra Arctic Cooling ;)

 

Etter en google fant jeg dette på wikipedia:

XT (eXTreme)

Da tror jeg XTX betyr eXTreme eXtreme :p

Lenke til kommentar
Det finnes ingen konkret informasjon om de nye skjermkortene

Vel, 28 nm er da ganske konkret. Det betyr en teoretisk dobling av transistortettheten på brikkene, noe som igjen kunne betydd en dobling av antall shadere. Fult så mye blir det ikke, det ryktes å bli 33% flere shadere, men til gjengjeld ryktes også en vesentlig endring av shaderne fra VLIW4 til Graphics CoreNext GPU (GNC). Det skal vistnok innebære langt mer GPGPU-vennlig programmering og ytelse, uten at det er offentlig detaljert noe mer ennå. (GDI Raptor vet sikkert mer, men er sikkert forhindret fra å røpe noe)

 

Noe annen konkret info som har kommet frem er at GDDR5 byttes ut med Rambus XDR2 for 7900-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er noe drit med ATI er at hvis man har 120hz PC skjerm er at man ikke kan overklokke 1mhz en gang før det begynner å flimre på skjermen. Rart at de ikke har fikset denne feilen med driveren enda som er over 1 år gammel :mad:

 

Da må vi som har 120hz bruke Nvidia kort som man kan overklokke uten at det flimrer. Tror ATI taper en del penger bare på det også.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Man kan vel strengt tatt si at det er mer eller mindre 100% garantert at de første kortene som kommer i HD 7xxx serien ikke er 79xx kort.

 

Jeg vil anta at de starter med 75xx, 76xx eller 78xx og de første skal vistnok være krympede HD 69xx kort.

(Det er vist frem diverse spesifikasjoner på slike kort, men dette er rykter og spekulasjoner)

Altså før den gode arkitekturen krymper de dagens og bruker dagens GDDR5 minne før de går over til rambus på de mer heftigere kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...