Gå til innhold

Lar deg se video med gjennomsiktige briller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som et meget fancy oppsett, selv om jeg personlig ikke ser noen bruksområder (ønsker ikke å se film mens jeg går langs gata).

Men har tenkt flere ganger at det hadde vært morsomt med briller som hadde innebygde enkle skjermer, til f.eks. å vise sang-info fra en mp3-spiller mens man sykler, som igjen kan kombineres med GPS for å skape et HUD ala det man har i diverse spill.

 

En mulig videreutvikling av noe slikt kan jo være å ha doble "skjermer", der skjerm nr 2 ligger ytterst med lav oppløsning og kun har som funksjon å kunne settes til sort (eller hvit for den del) slik at man ikke ser gjennom.

Dette kan vel sikkert gjennomføres i med kun den ene skjermen også.

Lenke til kommentar

Dritkult dette her!Tenk å spille f.eks. fps-spill, men ute i den virkelige verden! Briller og plastgønner :D

 

Det heter utvidet virkelighet eller augmented reality, og det er nettopp applikasjoner som fps-spill som mikser den virkelige verden med spill elementer som gjør disse "brillene" veldig spennende.

Dessverre har ikke Epson bygd inn noen form av "head tracking", men det at de skal passe utenpå briller bør gi muligheter for spennende modifikasjoner som eye tracking og head tracking. Sammen med plastgønnere med groomlyd og realttrøkk vibrasjons feedback, kamera, gyro og ekte kikkert sikter:), kunne jeg og tenke meg å leke krig:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Moverio BT-100 har et qHD-display med en oppløsning på 960x540 – noe som skal tilsvare en skjermflate på 320 tommer rundt 20 meter unna."

 

That makes no sence at all...

 

Skjermene dekker like mye av synsfeltet som en 320 tommers skjerm 20 meter unna. Med samme oppløsning vil da de to skjermene fremstå som like, i teorien.

 

Hvis pikseltettheten er så høy at synet har litt vanske med å plukke opp detaljene på de små skjermene, kan den store skjermen virke litt mer klossete.

Lenke til kommentar

"Moverio BT-100 har et qHD-display med en oppløsning på 960x540 – noe som skal tilsvare en skjermflate på 320 tommer rundt 20 meter unna."

 

That makes no sence at all...

 

Skjermene dekker like mye av synsfeltet som en 320 tommers skjerm 20 meter unna. Med samme oppløsning vil da de to skjermene fremstå som like, i teorien.

 

Hvis pikseltettheten er så høy at synet har litt vanske med å plukke opp detaljene på de små skjermene, kan den store skjermen virke litt mer klossete.

 

Det var en klage på en setning som ikke henger på greip. Oppløsningen har ingenting med hvor stor de små skjermene oppfattes som. Størrelsen på dme små i forhold til avstanden til øyet derimot.

320tommer på 20 meter mener jeg også var en tullete sammenligning.

 

Jeg sitter 3.5m unna mitt 106" lerret, men det føles ut som ett 212" lerret 14m unna... :whistle:

Lenke til kommentar

Klumpebriller deluxe...

 

Det er dog fint at det utvikles videre. Jeg ser for meg at det bare et et spørsmål om tid før alle går med noe tilsvarende til dette som vil fungere som et heads-up display for våre bærbare (på kroppen/klærne) datamaskiner.

 

Det mest essensielle med dette vil være når man legger inn kamera i brillene + funksjonalitet slik som vi begynner å se i diverse smartphone apps. F.eks. at maskinen kan tegne piler dirkte på bakken som peker til hvor du vil gå på et kart - kan gjenkjenne så og si alle gjenstander (ihvertfall menneskeproduserte) utifra bildeidentifisering og gi oss masse info on-demand osv. Eye-tracking ville også vært enormt nyttig.

 

Alt dette er ting vi har teknologien til å bygge og faktisk har begynnt på allerede. Når brillene bare blir billige og små/praktiske nok til å ikke være værre å gå med enn vanlige briller så ser jeg for meg at dette blir et must-have for så og si alle mennesker i det helt dagligdagse livet. Muligetene er så og si uendelige.

Lenke til kommentar

Dette med avstand tror jeg er relatert til hvor øyet ditt fokuserer. Det har i årevis vært en stor ufordring for produsenter å finne metoder som gjør at man ikke stirrer direkte på noe som bare er 3-4 cm fra øyet, noe som på sikt vil gi dårlig syn og slitasje på øynene. Optisk prosjektering ahr vært oppe som tema lenge, hvor utviklerne ville at øyet oppfatter "skjermen" som 2 meter unna, men er fortsatt for dyrt til å masseprodusere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...