Gå til innhold

– Google dominerer ikke internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+214asdf125

Om man går inn for det så kan man greit unngå å bruke det meste Google tilbyr uten store problemer. Det eneste jeg (tror) jeg bruker nå er Android Market, og Gmail som jeg greit kunne klart meg uten.

 

Blitt skikkelig google-skeptiker i nyere tid på grunn av at de har en litt shady holdning til personvern.

Lenke til kommentar

Om man går inn for det så kan man greit unngå å bruke det meste Google tilbyr uten store problemer. Det eneste jeg (tror) jeg bruker nå er Android Market, og Gmail som jeg greit kunne klart meg uten.

 

Blitt skikkelig google-skeptiker i nyere tid på grunn av at de har en litt shady holdning til personvern.

 

Einaste eg nyttar frå Google er søketenesten deira, og til og med det er eg skeptisk til...

Lenke til kommentar

Markedsmakt er jo en ting, i søk så oppfatter jeg det med monopol som lite problematisk i seg selv, da det er en bransje der ting snur uhyre fort, og kostnaden ved å bytte er så godt som null, det som derimot kan være et problem er om man bruker sin markedsmakt i ett segment for å gi en kunstig fordel i en annen, det er vel der det står, hadde vært interessant å få noe mer detaljer om det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg liker å spre meg litt ut. Bruker søketjenesten til Google, Windows OS på PCen, Firefox nettleser, personlig server til mail, iOS på mobil, Facebook framfor G+ osv. Det er flere produkter fra Google jeg godt kunne ha tenkt meg, men jeg er såpass paranoid at jeg heller ønsker å fordele informasjonen min på flere aktører.

 

Syntes noen av framtidsvisjonene til Google-toppene har vært litt skumle. Husker ikke i farten hvem som sa det, men det var en som ønsket at Google en gang skulle vite så mye om deg at når man gikk på en gate med butikker, ville mobilen gi deg beskjed om butikken du gikk forbi hadde tilbud på et produkt du ville like. Sånt funker fint så lenge det er tillit, men det skifter også fort.

Lenke til kommentar

Markedsmakt er jo en ting, i søk så oppfatter jeg det med monopol som lite problematisk i seg selv, da det er en bransje der ting snur uhyre fort, og kostnaden ved å bytte er så godt som null, det som derimot kan være et problem er om man bruker sin markedsmakt i ett segment for å gi en kunstig fordel i en annen, det er vel der det står, hadde vært interessant å få noe mer detaljer om det.AtW

 

Google eier doubleclick.net adsense og adwords. Sikkert noen flere også. Det er ingen penger i søkesiden i seg selv, pengene er i targeted ads. Targeted ads får du ved informasjon om brukeren som de får ved hvert søk, hver video (Youtube) eller hver epost (gmail) Om du ikke vil bruke noen av Googles tjenester og vil reklamere for bedriften din mister du 80% av markedet. Prisstrukturen i f.eks adwords er usynlig for de som byr på ordene, som vil si at Google kan ta MER om de mener at bedriften kan betale for det. (F.eks vil Intel sikkert gjerne ha søkeordet Intel, og betaler FETT for det) - Dette er utnytting på høyeste nivå, og blir gjort.

 

Dersom noen i Google ønsker å påvirke et valgresultat, bruker 83.18% av amerikanerne Google for øyeblikket. Skremmende? Litt.

 

De kan bevisst gi Youtube høyere pagerank enn f.eks Vimeo. Vi vil aldri få vite det. Her kan du sikkert fylle inn masse eksempler selv....

Lenke til kommentar

Selvfølgelig tjener google penger på reklame, og selvfølgelig vil en stor aktør være populær og kunne ta mer, akkurat som store TV-kanler og store aviser. Men er det ett problem før de eventuelt misbruker makten til å fordreie markedet på andre fronter, feks mobiltelefoner.

 

Og ja, google kan misbruke sin makt, akkurat som alle som har makt kan gjøre det. Men er det noe som tyder på at de gjør det, feks ved å fordreie valgresultat?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilken søkemotor er på høyde med google sin? Har alltid syntest at resultatene fra google er de beste for meg.

 

Har Android telefon, har gmail til skolesammenheng og bruker google sin søkemotor. Egentlig så vil jeg slutte med alt fra google. De har fått for stor markedsmakt. Har i tillegg vært inne på internett sider som krever at jeg tillater google gjennom noscript til firefox.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987134

Viss det var slik at dei største selskapa styrte verda, hadde eg valgt Google over Facebook og Apple kvar dag..

Google har faktisk beholdt tilliten, trass all informasjon dei innehar! Eg hadde valgt Google over Apple anyday, dette trass eg elskar mac! Og Facebook,, ja..Nei.

Lenke til kommentar

Og ja, google kan misbruke sin makt, akkurat som alle som har makt kan gjøre det. Men er det noe som tyder på at de gjør det, feks ved å fordreie valgresultat?

 

AtW

 

Er det noe som tyder på at de IKKE gjør det? - Det er umulig å vite, fordi pagerankingen deres er ugjennomsiktig.

 

Poenget med antitrust-saken er at Google kan velge hva vi finner på nettet. Hvor ofte leser folk det som er på 3. side på Google tror du? Det er hundrevis av eksempler på bedrifter som anklager Google for å sette egne produkter/"allierte" produkter foran egne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Schmidt må for øvrig også forsvare selskapet mot anklager om favorisering av egne tjenester i rangeringen av søkeresulater på internett.

Google burde da få lov til dette spør du meg. De drifter og eier tross alt tjenesten.

 

Jeg liker å spre meg litt ut. Bruker søketjenesten til Google, Windows OS på PCen, Firefox nettleser, personlig server til mail, iOS på mobil, Facebook framfor G+ osv. Det er flere produkter fra Google jeg godt kunne ha tenkt meg, men jeg er såpass paranoid at jeg heller ønsker å fordele informasjonen min på flere aktører.

Så siden du er paranoid så sprer du heller infoen din over flere steder? Husk at det er mange fellesnevnere når det gjelder tjenestene du nevner, slik at du strengt talt deler samme infoen med flere sider enn alternativet som er å ikke spre seg mest mulig.

 

Syntes noen av framtidsvisjonene til Google-toppene har vært litt skumle. Husker ikke i farten hvem som sa det, men det var en som ønsket at Google en gang skulle vite så mye om deg at når man gikk på en gate med butikker, ville mobilen gi deg beskjed om butikken du gikk forbi hadde tilbud på et produkt du ville like. Sånt funker fint så lenge det er tillit, men det skifter også fort.

Skjønner at det kan være vanskelig å finne kilder på slikt, men tror du at du hadde klart å grave det opp? I så fall hadde det vært veldig interessant å lese i alle fall! :)

 

Einaste eg nyttar frå Google er søketenesten deira, og til og med det er eg skeptisk til...

Liker Duckduckgo!

Meh, prøvde DDG en stund, men den er merkbart treigere, jeg syns den har mindre oversiktelig GUI (har prøvd andre CSSer også) og kanskje aller viktigst så er det ikke noe bildesøk i utgangspunktet. Det finnes alternativ (mer info) men jeg syns ikke det holder.

Hvilken søkemotor er på høyde med google sin? Har alltid syntest at resultatene fra google er de beste for meg.

Er selv enig i at Google gir de beste søkeresultatene, men husk at det kan også være pga. Google har bygget en profil om deg som vil bli brukt for å gi søk basert på hva Google tror du er ute etter. Har ikke link, men var en artikkel jeg leste hvor et søk for person 1 på 'Egypt' ga ferieting, mens for person 2 så ga det ting om opprøret osv. Om hvorvidt du er logget inn eller ei har noe å si er jeg litt usikker på, men tror at du har en cookie holder.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

 

Hvilken søkemotor er på høyde med google sin? Har alltid syntest at resultatene fra google er de beste for meg.

Er selv enig i at Google gir de beste søkeresultatene, men husk at det kan også være pga. Google har bygget en profil om deg som vil bli brukt for å gi søk basert på hva Google tror du er ute etter. Har ikke link, men var en artikkel jeg leste hvor et søk for person 1 på 'Egypt' ga ferieting, mens for person 2 så ga det ting om opprøret osv. Om hvorvidt du er logget inn eller ei har noe å si er jeg litt usikker på, men tror at du har en cookie holder.

 

Ah, men jeg kjører CCleaner hver dag så tror ikke jeg har så mye cookies på PCen min. Får forøvrig gode resultater når jeg er andre PCer og søker med Google.

 

Hadde et tilfelle der jeg fikk bedre resultat med Bing, der google bare kom med svada til meg. Men foreløpig er det ingen andre søkemotorer som tilfredstiller meg:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...