Gå til innhold

Nettmøte: Møt Panasonic på Akam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange gode spørsmål og bra svar. Som vanlig er det mye vi lurer på som en produsent ikke kan eller vil svare på.

 

Et par kommentarer til de som vil ha GX1 størrelse og innebygd søker. Hvor har dere tenkt å plassere den? Det er jo ikke noe ledig plass i eksisterende form. Eneste løsning er vel at skjermen må bli mindre. Og er det OK?

 

Når det gjelder ekstern Mic, så er vel den enkleste løsningen å bruke en dedikert recorder som Zom 4HD og mikse i etterkant?

Lenke til kommentar

Mindre skjerm er veldig OK om vi får en optisk søker. Det er plass på Fujifilm både X100 og X10, så hvorfor ikke hos Panasonic? Det sies at Panasonic vil gi kundene et valg. Ja det gjør de. Men valget blir ikke mellom ulike Pansonic og Olympus! Uten gjennomsiktsøker gjør Panasonic (og Olympus) seg ikke interessant hos mange. Jeg bruker Canon G12, og kunne tenke meg å bytte opp til system, men de eneste interessante er de med optisk søker. Drømmen nå er en Fuji X100 med utskiftbar optikk.

Lenke til kommentar

Mindre skjerm er veldig OK om vi får en optisk søker. Det er plass på Fujifilm både X100 og X10, så hvorfor ikke hos Panasonic? Det sies at Panasonic vil gi kundene et valg. Ja det gjør de. Men valget blir ikke mellom ulike Pansonic og Olympus! Uten gjennomsiktsøker gjør Panasonic (og Olympus) seg ikke interessant hos mange. Jeg bruker Canon G12, og kunne tenke meg å bytte opp til system, men de eneste interessante er de med optisk søker. Drømmen nå er en Fuji X100 med utskiftbar optikk.

Jeg er ikke så sikker på om jeg er villig å ofre skjermstørrelse for å få innebygget søker. Der synes jeg de eksterne søkerene er et bedre kompromiss, da jeg får størst mulig skjerm samtidig som jeg kan velge å bruke søker de gangene jeg trenger det. En annen fordel med den ekstern søkeren er at den kan vippes opp og brukes som vinkelsøker. Noe som er nyttig når utvippbar skjerm mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mindre skjerm er veldig OK om vi får en optisk søker.

 

For å få plass til søker måtte kameraet blitt litt større og det skal ikke så mye til før det er oppe i G3-størrelse og hva er da vitsen. Optisk søker vil du neppe (farlig å si aldri) få på et (av de nye) speilløse systemkameraene fordi den ikke kan dekke brennvideområdet til systemene. Unntaket er Leicas M-serie og tilsvarende, men de har derfor et veldig begrenset brennviddeområde som søkerne fungerer med. Speilrefleks løser problemet og der er det nok å vlege i.

 

Hva Fuji vil gjøre blir interessant å se. De kan velge å bruke sin hybridsøker også på et systemkamera og låse det til (eller anbefale) elektronisk søker på de mer ekstreme brennviddene.

Lenke til kommentar

Hva Fuji vil gjøre blir interessant å se. De kan velge å bruke sin hybridsøker også på et systemkamera og låse det til (eller anbefale) elektronisk søker på de mer ekstreme brennviddene.

Det er en potensiell løsning.

 

Personlig er jeg kun interessert i en optisk søker når den er stor (f.eks. den til Sony A900). Når jeg ser i den optiske søkeren til G12, så blir jeg bare deprimert.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg kun interessert i en optisk søker når den er stor (f.eks. den til Sony A900). Når jeg ser i den optiske søkeren til G12, så blir jeg bare deprimert.

 

G12-søkeren løser et problem i ekstremt kraftig lys og når jeg vil holde kameraet mot ansiktet for bedre støtte så jeg kan ikke si jeg blir deprimert av å se (i) den. Men jeg ser poenget og har aldri forstått hvorfor Canon ikke setter inn en elekronisk søker i G12 (og Nikon i P7100).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...