Gå til innhold

Kommentar: Til gapestokken!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gal manns verk kan ingen forutse.

 

Og å skylde på spill blir bare for dumt. Saksøker kan like gjerne be om at alle biler blir forbudt å bruke i Norge, for var det ikke en bil som ble brukt til å frakte bomben? Samt at man må forby kunstgjødsel, alle typer våpen, ammunisjon osv.

 

Det totalitære samfunnet er ikke så langt unna hvis man følger tankegangen til saksøker.

Lenke til kommentar

Det er nok nærliggende å tro at en stor del av generasjonen som har passert 40 år ikke har rørt et konvensjonelt dataspill i hele sitt liv, og uten et snev av førstehåndserfaring er det derfor enkelt å peke og moralisere den veien.

 

Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Snakker om uvitenhet og ignoranse.

Kanskje forfatter skulle brukt hodet og regnet på det. De fleste som var tenåring på 80-tallet er de som ligger på overkanten av 40 år nå. Dette er det samme 80-tallet da C64 og

Amiga tok verden med storm. Selv har jeg hatt C-64 og jeg er eid samtlige Amiga modeller som ble gitt ut. Og det er MANGE av oss som fortsatt er hardcore gamere. Hørt om Crusaders osv?... Gutta som faktisk begynte med mega-lan?

 

Sett deg inn i spill-historikk før du begynner å skrive vås som dette!

Endret av Raggz1967
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig bra!

 

Jeg sendte en mail til samtlige skribenter på dagbladet-artikkelen.

 

 

Her er en video fra 2009 der Jens Stoltenberg skryter og promoterer av de ultravoldelige spillene “Age of Empires” og “Red Alert”.

 

 

I sistnevnte spill kan man skyte andre, man kan bruke tanks og fly til å sprenge både bygninger og andre personer, man kan sende inn agenter for å sprenge bomber, man kan til og med bruke atomvåpen og elektriske våpen som griller motstanderen.

 

Forkastelig! Håper dere virkelig tar tak i denne saken! Dette er garantert noe Behring Breivik har vært med på!

 

Lurer på om de skjønner sarkasmen, eller om dette blir førstesideoppslag? :p

Endret av KriFos
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Snakker om uvitenhet og ignoranse.Kanskje forfatter skulle brukt hodet og regnet på det. De fleste som var tenåring på 80-tallet er de som ligger på overkanten av 40 år nå. Dette er det samme 80-tallet da C64 og Amiga tok verden med storm. Selv har jeg hatt C-64 og jeg er eid samtlige Amiga modeller som ble gitt ut. Og det er MANGE av oss som fortsatt er hardcore gamere. Hørt om Crusaders osv?... Gutta som faktisk begynte med mega-lan?Sett deg inn i spill historikk før du begynner å skrive vås som dette!

 

Dere har begge rett.

 

Dvs., at det var med ungdommen på 80 tallet at gaming virkelig begynte for alvor, men det er også riktig at de fleste 40 åringer ikke har filla peiling på hva spill ègentlig èr, og hvordan det påvirker oss.

 

Idag sitter jeg med ett inntrykk av at nesten alle i dagens ungdomskoler spiller på en eller annen måte. Det var definitivt ikke tilfelle når jeg var ungdom på slutten av 90 tallet, og ihvertfall ikke i begynnelsen av 80 tallet når min mor var ungdom. Gaming har hatt en kontinuerlig sterk vekst i samfunnet siden dens spede begynnelse. Dette hadde ikke vært mulig dersom "alle spilte" på 80 tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det er nok nærliggende å tro at en stor del av generasjonen som har passert 40 år ikke har rørt et konvensjonelt dataspill i hele sitt liv, og uten et snev av førstehåndserfaring er det derfor enkelt å peke og moralisere den veien.
Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Snakker om uvitenhet og ignoranse.Kanskje forfatter skulle brukt hodet og regnet på det. De fleste som var tenåring på 80-tallet er de som ligger på overkanten av 40 år nå. Dette er det samme 80-tallet da C64 og Amiga tok verden med storm. Selv har jeg hatt C-64 og jeg er eid samtlige Amiga modeller som ble gitt ut. Og det er MANGE av oss som fortsatt er hardcore gamere. Hørt om Crusaders osv?... Gutta som faktisk begynte med mega-lan?Sett deg inn i spill-historikk før du begynner å skrive vås som dette!

Hmm har skriver nå "en stor del av" der tror jeg nok han har rett. Tror ikke mer en kanskje 10% av mitt nettverk over 40 år spiller dataspill :)

Lenke til kommentar

Det er nok nærliggende å tro at en stor del av generasjonen som har passert 40 år ikke har rørt et konvensjonelt dataspill i hele sitt liv, og uten et snev av førstehåndserfaring er det derfor enkelt å peke og moralisere den veien.

 

Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Snakker om uvitenhet og ignoranse.

Kanskje forfatter skulle brukt hodet og regnet på det. De fleste som var tenåring på 80-tallet er de som ligger på overkanten av 40 år nå. Dette er det samme 80-tallet da C64 og

Amiga tok verden med storm. Selv har jeg hatt C-64 og jeg er eid samtlige Amiga modeller som ble gitt ut. Og det er MANGE av oss som fortsatt er hardcore gamere. Hørt om Crusaders osv?... Gutta som faktisk begynte med mega-lan?

 

Sett deg inn i spill-historikk før du begynner å skrive vås som dette!

 

Det er ikke meningen å tråkke på noen tær, og det blir påstand mot påstand ettersom det så vidt jeg vet ikke foreligger noen undersøkelse på dette i Norge. Jeg håper du er klar over at Crusaders og ikke minst de som har holdt på med LAN utgjør en ufattelig liten del av demografien? Å si at C64 og Amiga tok verden med storm er vel også å ta noe hardt i, og du må vel være enig i at det var for eksempel ikke mye vi hørte om de konsollene i media den gang? Jeg sier ikke at det er noe galt at mennesker over 40 spiller, men poenget er at andelen som ikke har kjennskap til spill er mye større blant de som for eksempel er i tjueårene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

All skylda på spill til side; kan noen av de belærte på emnet forklare meg (og eventuelt andre som ikke har brydd seg mye om typen) hvordan en høyrøstet nasjonalistisk, islamofobisk, høyreekstrem militant kunne få tak i nok eksplosiver og skytevåpen til å gjennomføre dette her?

Jeg finner ikke noe svar på dette gjennom avisene (han kjøpte det vel ikke i samsvar med et videospill) men jeg føler at dette vekker et lite spørsmålstegn hos meg...

Lenke til kommentar

Det er nok nærliggende å tro at en stor del av generasjonen som har passert 40 år ikke har rørt et konvensjonelt dataspill i hele sitt liv, og uten et snev av førstehåndserfaring er det derfor enkelt å peke og moralisere den veien.

 

Dette må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. Snakker om uvitenhet og ignoranse.

Kanskje forfatter skulle brukt hodet og regnet på det. De fleste som var tenåring på 80-tallet er de som ligger på overkanten av 40 år nå. Dette er det samme 80-tallet da C64 og

Amiga tok verden med storm. Selv har jeg hatt C-64 og jeg er eid samtlige Amiga modeller som ble gitt ut. Og det er MANGE av oss som fortsatt er hardcore gamere. Hørt om Crusaders osv?... Gutta som faktisk begynte med mega-lan?

 

Sett deg inn i spill-historikk før du begynner å skrive vås som dette!

 

Det er ikke meningen å tråkke på noen tær, og det blir påstand mot påstand ettersom det så vidt jeg vet ikke foreligger noen undersøkelse på dette i Norge. Jeg håper du er klar over at Crusaders og ikke minst de som har holdt på med LAN utgjør en ufattelig liten del av demografien? Å si at C64 og Amiga tok verden med storm er vel også å ta noe hardt i, og du må vel være enig i at det var for eksempel ikke mye vi hørte om de konsollene i media den gang? Jeg sier ikke at det er noe galt at mennesker over 40 spiller, men poenget er at andelen som ikke har kjennskap til spill er mye større blant de som for eksempel er i tjueårene.

 

Majoriteten av spillerne befinner seg i aldersgruppen 18-49 år, med om lag 53 prosent av det totale antallet spillere. Det er i denne aldersgruppen du finner hele Gamer-redaksjonen, hvor vi så dagens lys en gang mellom sent syttitall til tidlig nittitall.

 

Utrolig nok er den unge, stereotypiske tenåringsspilleren vi snakket om innledningsvis absolutt i mindretall. Kun 18 prosent av spillerne er under 18 år.

 

Den største overraskelsen er kanskje at hele 29 prosent av spillerne er over 50 år. Men er det egentlig så merkelig?.

 

http://www.gamer.no/artikler/90534/kommentar-hvem-er-det-egentlig-som-spiller/

 

Dere har jo gjort en "undersøkelse" eller noe ;) Ikke for å tråkke på dine tær heller, bra artikkel! :D

Lenke til kommentar

Majoriteten av spillerne befinner seg i aldersgruppen 18-49 år, med om lag 53 prosent av det totale antallet spillere. Det er i denne aldersgruppen du finner hele Gamer-redaksjonen, hvor vi så dagens lys en gang mellom sent syttitall til tidlig nittitall.

 

Utrolig nok er den unge, stereotypiske tenåringsspilleren vi snakket om innledningsvis absolutt i mindretall. Kun 18 prosent av spillerne er under 18 år.

 

Den største overraskelsen er kanskje at hele 29 prosent av spillerne er over 50 år. Men er det egentlig så merkelig?.

http://www.gamer.no/artikler/90534/kommentar-hvem-er-det-egentlig-som-spiller/

 

Dere har jo gjort en "undersøkelse" eller noe ;) Ikke for å tråkke på dine tær heller, bra artikkel! :D

 

Som Kjersti påpeker i den artikkelen er det utført på det amerikanske markedet, noe som gjør at det har begrenset eller ingen validitet i Norge ("for diskusjonens skyld" som hun sier).

 

Videre skriver jeg konvensjonelle dataspill, og da tenker jeg på moderne spill slik de vi spiller på konsoller og datamaskiner i dag - ikke Pong på Amiga eller mobilspill av typen Angry Birds. Men bra du er våken ;)

Lenke til kommentar

Meget bra og nøyansert artikkel. Dessverre er det slik at dette blir for det meste lest av oss, og ikke alle de som leste Dagbladet artikkelen.

 

Det som føles i samfunnet i dag er en stigmatisering av oss som spiller spill. Når jeg tar opp at joda, jeg spiller WoW, så er det med en gang "er du avhengig?". Eller når jeg nevner at jeg har 3 konsoller og en del spill til de - med navnet på noen - så er det med en gang følelsen av bedømmelse. Samfunnet er regel rett og slett for dårlig informert rundt hva spill er, og denne artikkelen er en flott skrevet måte å faktisk informere litt.

 

At der er tullinger som blir påvirket, klart nok, det er ingen tvil om det, men skal man bedømme alle utfra noen få personers handlinger? Det blir bare feil. Det må mer informasjon rundt og man må være mer åpen for at joda, man spiller spill, og ta det som en hvilken somhelst annen hobby. Det er ingen som er flau over at de binder fluer, lager modellfly eller fisker, så hvorfor skal man gjemme seg å være "flau" for at man er gamer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

All skylda på spill til side; kan noen av de belærte på emnet forklare meg (og eventuelt andre som ikke har brydd seg mye om typen) hvordan en høyrøstet nasjonalistisk, islamofobisk, høyreekstrem militant kunne få tak i nok eksplosiver og skytevåpen til å gjennomføre dette her?

Jeg finner ikke noe svar på dette gjennom avisene (han kjøpte det vel ikke i samsvar med et videospill) men jeg føler at dette vekker et lite spørsmålstegn hos meg...

 

Han opprettet et enkeltmannsforetak som skulle drive med gårdsbruk, og fikk da muligheten til å kjøpe kunstgjødsel i store mengder, mer enn nok til å lage flere bomber av samme type som han bruke mot regjeringskvartalet.

 

Skytevåpen er jeg ikke sikker på, men jeg tror han var med i en våpenklubb, evt. hadde tatt jegerprøven?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skremmende hvordan vi begynner å få USA-tendenser her i lille Norge.

 

Nja, her til lands var parabolantenner forbudt så sent som begynnelsen av 80-tallet, selv forbud mot enkelte filmer er ikke helt borte.

 

Vi satt blant annet med NRK som vurderte hva som var "bra for oss", strengt talt var det ikke behov for mer enn en av/på knapp på fjernkontrollen, mens amerikanerne kunne velge og vrake i mye som visstnok vi nordmenn ikke hadde godt av.

 

Nå er USA et stor land med ulike miljøer, blant annet det konservative som ønsker restriksjoner og noen stater som har mer lovgivning på området enn andre. Men i den store sammenheng ligger lille Norge i historisk kontekst langt bak, et godt eksempel på det er amerikansk film som blir forbudt i Norge. :)

 

 

Ellers, god kommentar Marius.

 

Det er tross alt i den store sammenheng snakk om medias påvirkning, det behøves ikke snevres ned til spill. Er paradoks er jo at vi gamere nå angripes avismediet og flere er redd tabloidene nå vil lure folket til å tro at spill kan påvirke negativt.

 

Der har man en litt snodig sirkel. Tabloidene gjør oss dummere, men spill kan selvfølgelig ikke ha noen negativ effekt?

 

(Jeg er forøvrig helt enig i betraktninger om at man her overdriver spillets påvirkningskraft, og om det er noen så vil jeg hevde den er langt mer positiv enn negativ. Det er mye forskning på området som underbygger dette. Men vi må ikke være redd for å teste ut tesen om at "spill avler vold". Det er tross alt vitenskapens natur, mens ignoransen natur er å avfeie det og ikke vil ha det testet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...