Gå til innhold

Ubuntu 14.04 skal kjøre på TV og mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde vært praktisk og skjekk å har samme platform på alle maskinene. Har nå ubuntu,android og windows 7 å fikle med, er ikke enkelt å la dem jobbe sammen^^

 

Men unity funke egentlig bare for små skjermer, på større skjermer med høg skjermoppløsning er det ikke noe særlig.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

hadde vært praktisk og skjekk å har samme platform på alle maskinene. Har nå ubuntu,android og windows 7 å fikle med, er ikke enkelt å la dem jobbe sammen^^Men unity funke egentlig bare for små skjermer, på større skjermer med høg skjermoppløsning er det ikke noe særlig.

 

Da lurer jeg på hvordan du ønsker å bruke Unity på store skjermer. For meg funker det helt brilliant på en 23,6" skjerm med 1920x1080. Unity tar opp minimalt med plass, slik at jeg får plass til det jeg ønsker å jobbe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

synes ikke stock unity funke så bra vis du skal har mange vindue oppe samtidig. Men det kan sikkert fikses. Nå må jeg legge til at jeg ikke har brukt unity noe særlig. Vis ubuntu blir såpass omfatende så kan det jo hendes jeg tar det faktisk aktivt ibruk, vis ikke BF3 og GTA5 hadde vært...

Lenke til kommentar

Unity har mye bra, men henger etter på mye annet også. For eksempels Window Managern (Gnome 3 med modifikasjoner) er alt for dårlig og med alt for få muligheter. Se på KDE hvor du standard kan fjerne border, resize vinduer med alt+rightclick, edge snap opp til hjørner, border snap til andre vinduer og mer til. Det er rett og slett overlegent funksjonsmessig. Derimot ser ikke standard KDE noe særlig ut i forhold til Unity etter min mening, så designbiten er fin der.

 

Har brukt Unity i ganske mange måneder, og har hindret meg i å være effektiv alt for mange ganger til at jeg kommer til å gå tilbake igjen. Gnome 3 er om mulig bare enda verre etter min mening. Det er greit på enkelte ting, men er rett og slett ikke effektivt og funksjonsrikt nok man burde kunne forvente, er nesten et steg tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Unity har mye bra, men henger etter på mye annet også. For eksempels Window Managern (Gnome 3 med modifikasjoner) er alt for dårlig og med alt for få muligheter. Se på KDE hvor du standard kan fjerne border, resize vinduer med alt+rightclick, edge snap opp til hjørner, border snap til andre vinduer og mer til. Det er rett og slett overlegent funksjonsmessig. Derimot ser ikke standard KDE noe særlig ut i forhold til Unity etter min mening, så designbiten er fin der.Har brukt Unity i ganske mange måneder, og har hindret meg i å være effektiv alt for mange ganger til at jeg kommer til å gå tilbake igjen. Gnome 3 er om mulig bare enda verre etter min mening. Det er greit på enkelte ting, men er rett og slett ikke effektivt og funksjonsrikt nok man burde kunne forvente, er nesten et steg tilbake i tid.

 

Unity har da støtte for dette? Auto- og border-snap og resize, med ALT+middleclick riktignok, men slikt kan konfigureres med compizconfig-settings-manager, også kjent som ccsm.

Lenke til kommentar

Ja, men det legges ikke veldig godt til rette er vel det jeg prøver å si.

 

Ubuntu er designet slik at det skal funke bra for alle, og så kan de som vil tukle mer fint gjøre det.

 

Mitt inntrykk av KDE er at det blir for mange valg, for mange muligheter og for mye rot til at det skal funke for hverdagsbrukere.

 

Ubuntu har aldri hatt som hensikt å være noen "mekk-og-brekk"-distro. Til det har du Arch :>

Lenke til kommentar

Ubuntu er designet slik at det skal funke bra for alle, og så kan de som vil tukle mer fint gjøre det.

Joda, det er greit det, men syns det mangler enkelte funksjoner som ordentlig edgesnap og bordersnap out-of-the box, blant annet.

 

Mitt inntrykk av KDE er at det blir for mange valg, for mange muligheter og for mye rot til at det skal funke for hverdagsbrukere.

Enig at endel menyer (f. eks context-/høyreklikk-menyen) ofte er litt vel overfylt, men man kan som oftest fjerne mye av innholdet i f. eks de mest brukte applikasjonen som Dolphin (file browser).

 

Ubuntu har aldri hatt som hensikt å være noen "mekk-og-brekk"-distro. Til det har du Arch :>

Finnes en mellomting mellom mangel på funksjoner og å bygge alt fra scratch ;)

 

Ja, men med arch får du ikke gjort en dritt uten å følge ørten steg-for-steg guides på Archwiki. Hvertfall ikke under install.

Såååå ille er det da ikke :p Selvsagt er det tungvint om du skal sette opp alt selv inkludert partition table osv., men vanligvis så holder det å bare ta core, sette opp klokka og litt andre basic ting og så ferdigstille installasjonen. Deretter tar du resten du faktisk skal ha av pakker igjennom pacman når du er ferdig. Locale og slikt er også litt vanskelig, det skal jeg være enig i.

 

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at Unity går "TV og mobil" veien og vi får tilbake Gnome skrivebordet på PC.

Ja, jeg har prøvd å bruke Unity og kan vel si det sånn at det er raskt for programmer jeg bruker mye og en rotebøtte med saker for ting en bruker sjelden, og skal en konfigurere noe.

Det ble å installere Gnome3 shell igjen for meg, og fortsette å bruke Avant. Fortsatt ikke helt fornøyd da topp og bunn-bar ikke kan høyreklikkes lenger og konfigureres. :(

Skulle ikke tro at Ubuntu har konkurranse lenger slik de holder på å tvinge ting på brukere sine ! Når folk går tilbake til Windows blir dette feil...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Kjør Gnome 2 da vel new_woot.gif Det er jo det Linux handler om, valgfrihet :)

 

Får ikke folk det de ønsker som default rett etter installasjon, da blir det et ork å konfigurere ting annerledes med tilhørende klaging og syting. Slik er det bare, dessverre.

 

Men Ubuntu hadde tjent på å ha et verktøy på skrivebordet rett etter installasjon, som ga info eller mulighet for å endre tilbake til hva de var vandt med tidligere. Unødvendig for mange, men det er viktig å tenke på universell utforming og tilgjengelighet for alle.

 

Den gangen da de endret posisjonen av minimer, maksimer og lukkeknappen til venstre side, hadde noe slikt vært veldig nyttig.

Lenke til kommentar

Posisjonen til minimer, maksimer og lukk var faktisk det første jeg endret på Unity, men det er da hovedsakelig på grunn av vaner. Har ingen formening om hva som egentlig er mest praktisk, men de gå gangene jeg ikke bruker shortcut for å lukke osv så er det greit at det ligger der man forventer.

Lenke til kommentar

Kjør Gnome 2 da vel new_woot.gif Det er jo det Linux handler om, valgfrihet :)

 

Får ikke folk det de ønsker som default rett etter installasjon, da blir det et ork å konfigurere ting annerledes med tilhørende klaging og syting. Slik er det bare, dessverre.

 

Men Ubuntu hadde tjent på å ha et verktøy på skrivebordet rett etter installasjon, som ga info eller mulighet for å endre tilbake til hva de var vandt med tidligere. Unødvendig for mange, men det er viktig å tenke på universell utforming og tilgjengelighet for alle.

 

Den gangen da de endret posisjonen av minimer, maksimer og lukkeknappen til venstre side, hadde noe slikt vært veldig nyttig.

 

Piss meg i øret! Hvis vi alltid skulle bare brukt det vi var vant med ville vi aldri kommet oss ut av CLI og til et grafisk miljø. Hadde vi bare skulle brukt det vi er vant til ville alle fremdeles brukt Win 3.11.

 

Unity og Gnome-Shell er store innovasjoner i bruken av skrivebordet, og man må regne med at det tar litt tid å tilpasse seg bruken.

 

Hvis noen på død og liv ikke vil ha Unity eller Gnome-Shell finnes det tusenvis av guider på nettet for hvordan man kan slippe det. Det er ikke Canonical eller Gnome sitt ansvar å legge til rette for alle nerders sære ønsker og behov. Det blir som å kreve at Microsoft skulle legge ved bruksanvisninger for å fjerne alle nyvinningene i Win7 og gjenopprette brukeropplevelsen fra Win95. Da kan man like gjerne bare slutte med utviklingen og konkurransen.

 

Etter å ha brukt Unity i ~7-8 mnd nå savner jeg ikke gamle-desktopen i det hele tatt, og kunne aldri tenke meg å gå tilbake til det forhistoriske oppsettet. Jeg sier ikke at Unity er perfekt, men det er et stort skritt i riktig retning. Har fremdeles til gode å prøve G-S, men jeg hører at svært mange er veldig godt fornøyde med det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...