Gå til innhold

– Konsollspillere flest kjøper ikke spill (PS3, Wii, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo helt logisk at flere ønsker å kjøpe brukt spill for en rimeligere penge, og da også kanskje få tak i spesialutgaver eller steelbooks som kanskje ikke selges i butikken lenger. Jeg synes personlig det er helt greit å da måtte betale disse ekstrasummene for nedlastbart innhold hvis det er det utviklerne mener de må ha for å drive butikken, men er sterkt motstander av at disse skal koste noe mer enn en ca 50 spenn. Som under 18 år gammel og derav vanskeligere å få jobb er det ikke alltid like aktuellt for meg å betale 399,-499,-eller 599,- for en standard utgave av et spill og jeg vil da vente til det blir billigere og det er tullete da å legge på en avgift på 200,- (nå har jeg da ikke oversikt over hva disse ekstra banene koster i f.eks Batman: AC, men ser for meg kanskje noe rundt der generelt for MP i COD o.l spill) vi ønsker alle å spille og søsken med hver sin konto bør ikke måtte betale for å få MP til sin brukerkonto de og! Det blir vanskelig å innføre dette og holde begge parter fornøyde etter min mening :/

Lenke til kommentar

Gjør spill billigere på release da. Koster jo jævli mye nå. Selv kan jeg bare kjøpe de få spillene jeg vet jeg vil like (da god erfaring med spill-serien fra tidligere etc), på release. Koster mye mindre, og man får samme greia, brukt, noen uker etter dette (med unntak av feks. Dead Space 2, der EA valgte å ha kode for MP).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De får vel begynne å lage bedre spill i stedet så folk gidder å beholde dem.

 

Det gjelder selvsagt ikke alle spill men store deler av spillene er man ferdig med når man har rundet dem. Derfor handler nok ikke bruktsalg om kvaliteten på spillene, snarere at folk ikke føler noe behov for å ha masse esker liggende som aldri vil bli brukt og kun opptar hylleplass, når man samtidig kan få tilbake noe av den initielle kostnaden. Tror det kun er en liten gruppe entusiaster som føler et behov for å ha gamle spillesker stående i hyllen som klenodier.

 

Langt på vei vil nok mer og mer digital distribusjon etter hvert fjerne denne problemstillingen. Tror ikke det går mange årene før fysiske spillprodukter er avleggs. Ville f eks tro at neste generasjons konsoller i hovedsak vil basere seg på digital distibusjon av spill, men det er kun min synsing...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste denne saken på en raskere nettside i går, og jeg må si at jeg er skuffet over at gamer.no har valgt samme sensasjonalistiske vinkling som denne. Fakta er jo ikke at de som det fokuseres på her ikke kjøper spill, bare at de kjøper brukt, som jo definitivt er noe helt annet enn å si at "konsollspillere flest kjøper ikke spill". Skjerpings gamer.no!

Lenke til kommentar

Litt snodig argumentasjon her. Vil de at i familier og kollektiv osv, så skal alle kjøpe sine egne spill? Jeg vil gjette at det er ganske mange husholdninger hvor de har en konsoll og et eks av spill, men flere som faktisk spiller. Og sist jeg hørte noe om det, så hadde ihvertfall X360 en ganske bra attachrate, så så ille står det vel ikke til med bransjen. Ser man på tallene, så er det ikke akkurat så ille med at det er over en tredjedel av de som spiller, som kjøper spill.

Endret av Thomas_H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør presiseres at bransjen ikke har argumentert for noe som helst her. Spekulasjonene ligger hos analysebyrået som står bak undersøkelsen.

 

Det er likevel ekstremt ukritisk journalistisk sett å bare videreformidle denne overskriften. At dere behandler temaet er bra og viktig, da kjøp av brukte spill selvsagt er et problem for bransjen. Men å gi oss en såpass misvisende overskrift vitner bare om at dere ønsker klikk - om du ikke har en bedre grunn?

Lenke til kommentar

Det er ingen mangel på kvalitetsspill og spill har heller aldri vært billigere, så det blir i overkant subjektiv argumentasjon. Jeg tror dette er så enkelt som at svært mange gamere er tenåringer med mye tid til å spille men lite penger, som benytter de mulighetene de har til å få spilt mest mulig for minst mulig penger. Det er også slik spillmarkedsanalytikeren Michael Pachter har forklart Gamestops suksessoppskrift.

Lenke til kommentar

Hva er det som får spillbransjen til å være så veldig spesiell?

Hva hvis det samme gjaldt biler? Skal man ikke få lov til å selge/kjøpe en bruktbil fordi det ikke gagner produsenten? ALT annet selges på bruktmarkedet uten problem og uten at produsentene skal lage oppstyr om det. I spillbransjen er det derimot brennhett tema.

 

Greit nok, biler kan ikke piratkopieres - men hvorfor skal produsent tjene penger på ettermarkedet? LEGO, Ekornes, IKEA, Siemens og andre "taper" da også store penger på at ting blir solgt brukt.

 

Det burde vært lover (utover dagens) som beskytter forbruker og gir rettigheter til kjøp/salg av brukt utstyr - også spill.

 

Piratkopiering er en uting og et stort problem for utgiverne - uten tvil. men DRM-rettigheter bør enkelt overdras til ny eier uten at man skal bli uglesett av produsent. Et spill er ikke annet enn et produkt, og et produkt må da kunne overdras til ny eier uten at man mister funksjonalitet/verdi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det bør presiseres at bransjen ikke har argumentert for noe som helst her. Spekulasjonene ligger hos analysebyrået som står bak undersøkelsen.

 

Det er likevel ekstremt ukritisk journalistisk sett å bare videreformidle denne overskriften. At dere behandler temaet er bra og viktig, da kjøp av brukte spill selvsagt er et problem for bransjen. Men å gi oss en såpass misvisende overskrift vitner bare om at dere ønsker klikk - om du ikke har en bedre grunn?

 

Hvordan er overskriften misvisende? Undersøkelsen til byrået viser at det er flere amerikanske konsollspillere som ikke kjøper spill enn de som gjør det. Sitatstreken poengterer at dette ikke er vår påstand, men noen andres.

 

Ingressen er en naturlig parallell å trekke all den tid bransjen hevder at de sliter med inntektene på grunn av byttehandel og utlån. Hva er det som er ekstremt ukritisk? At det er flere nyanser bak utsagnet? Det er sakens jobb å argumentere for påstanden, av naturlige årsaker. Det synes jeg at den gjør godt.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

De får vel begynne å lage bedre spill i stedet så folk gidder å beholde dem.

 

Det gjelder selvsagt ikke alle spill men store deler av spillene er man ferdig med når man har rundet dem. Derfor handler nok ikke bruktsalg om kvaliteten på spillene, snarere at folk ikke føler noe behov for å ha masse esker liggende som aldri vil bli brukt og kun opptar hylleplass, når man samtidig kan få tilbake noe av den initielle kostnaden. Tror det kun er en liten gruppe entusiaster som føler et behov for å ha gamle spillesker stående i hyllen som klenodier.

 

Langt på vei vil nok mer og mer digital distribusjon etter hvert fjerne denne problemstillingen. Tror ikke det går mange årene før fysiske spillprodukter er avleggs. Ville f eks tro at neste generasjons konsoller i hovedsak vil basere seg på digital distibusjon av spill, men det er kun min synsing...

 

Kanskje utviklerne heller burde begynne å lage spill til entusiastene da, om folk virkelig bryr seg så lite om ting de kjøper. Jeg ville aldri solgt de spillene jeg synes er 9er-spill, selv om jeg aldri så mye hadde fått dobbel pris for dem.

 

Hadde platebransjen, filmbransjen og bokbransjen klaget over samme greie og prøvd å innskrenke bruktsalget på sine produkter, så hadde du hatt et poeng, men jeg tviler. Selger du favoritt-DVDene dine dagen etter du har sett dem?

 

Produktene er for mange dessverre (heldigvis?) for dårlige til at det er noe poeng å beholde dem, derfor blir de også solgt.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er overskriften misvisende? Undersøkelsen til byrået viser at det er flere amerikanske konsollspillere som ikke kjøper spill enn de som gjør det. Sitatstreken poengterer at dette ikke er vår påstand, men noen andres.

 

Ingressen er en naturlig parallell å trekke all den tid bransjen hevder at de sliter med inntektene på grunn av byttehandel og utlån. Hva er det som er ekstremt ukritisk? At det er flere nyanser bak utsagnet? Det er sakens jobb å argumentere for påstanden, av naturlige årsaker. Det synes jeg at den gjør godt.

 

Du har rett og jeg legger meg flat. Da jeg leste dette i går, så fikk jeg inntrykk av at undersøkelsen kalte alle som ikke kjøper nye spill for folk som ikke kjøper spill, og jeg hadde fremdeles denne lesningen da jeg så dette. Jeg ser imidlertid at det ikke er det undersøkelsen sier, så da var ikke min kritikk berettiget overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...