Gå til innhold

Droppet Spotify – ble digital salgssuksess


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.

 

Dette er akkurat det motstanderne mot Spotify, Wimp og andre lignende tjenester sa når tjenestene først dukket opp. Men se, tjenestene finnes ennå.

 

Jeg synes uttalelsene til Coldplay sier en del om hvor lite de forstår av Spotify.

Lenke til kommentar

Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.

 

Nå er det vel også slik at bandene selv tjener begrenset med penger på salg pr album, men desto mer på kontrakter med plateselskap, reklameoppdrag og ikke minst turneer og liveopptredener.

Lenke til kommentar

Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.

 

Hvis Coldplay hadde gitt ut alle albumene sine hos Spotify, måtte nok stakkars Chris Martin kun leve et liv i middels overdådig luksus. Han hadde blant annet vært nødt til å spare et par dager før han kjøper sitt gullbelagte svømmebasseng :( Denne forferdelig ubekvemme ventinga slipper han vel nå :)

Lenke til kommentar
Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.
Nå er det vel også slik at bandene selv tjener begrenset med penger på salg pr album, men desto mer på kontrakter med plateselskap, reklameoppdrag og ikke minst turneer og liveopptredener.

Jeg trodde vel att kontrakten var en avtale om betaling pr. plate solgt med en fast sum også muligens. Men ellers har du riktig ja, det er reklame ting og oppdrag + live spillinger som gir mest i kassa til de store bandene.

 

Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.
Hvis Coldplay hadde gitt ut alle albumene sine hos Spotify, måtte nok stakkars Chris Martin kun leve et liv i middels overdådig luksus. Han hadde blant annet vært nødt til å spare et par dager før han kjøper sitt gullbelagte svømmebasseng :( Denne forferdelig ubekvemme ventinga slipper han vel nå :)

De driver ett band og en bedrift som har som mål og tjene penger. Om de gir den ut på spotify så taper de penger i forhold til og ikke la sangene kommer ut, ett helt korekt forretningsspørsmål ville jeg si. Men om du ikke likr att gutta tjener penger så er det ditt problem.
Lenke til kommentar
Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.
Dette er akkurat det motstanderne mot Spotify, Wimp og andre lignende tjenester sa når tjenestene først dukket opp. Men se, tjenestene finnes ennå.Jeg synes uttalelsene til Coldplay sier en del om hvor lite de forstår av Spotify.

 

det er jobben dems, altså om dem har muligheten til og tjene mer penger så ser jeg ingen grunn til at dem ikke skal gjøre det, og så langt har konsekvensene vært MINIMALE! så ser ikke noe galt her... og hva er det du "forstår" med spotify som ikke dem gjør?

Endret av sindre94
Lenke til kommentar
Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.
Dette er akkurat det motstanderne mot Spotify, Wimp og andre lignende tjenester sa når tjenestene først dukket opp. Men se, tjenestene finnes ennå.Jeg synes uttalelsene til Coldplay sier en del om hvor lite de forstår av Spotify.
det er jobben dems, altså om dem har muligheten til og tjene mer penger så ser jeg ingen grunn til at dem ikke skal gjøre det, og så langt har konsekvensene vært MINIMALE! så ser ikke noe galt her... og hva er det du "forstår" med spotify som ikke dem gjør?

 

Hehe, fra et forretningsmessig standpunkt så er det jo logisk, så lenge kundene går dit musikken er tilgjengelig. Greia med Spotify er jo (blant annet) å la folk dele musikk de liker på en enklere måte. Og dermed nå ut til et bredere publikum.

 

For et storband som Coldplay (eller Metallica som om jeg ikke tar feil heller ikke er på Spotify) så vil nok fansen uansett kjøpe musikken dems hvor enn den er tilgjengelig, og bandene kan gjøre hva enn som bringer mer penger i kassa.

 

Jeg glemte hele "jeg skal bli rik på dette" mentaliteten en stund og trodde folk lagde musikk til glede for folk og ikke for å bli rike ;)

Lenke til kommentar

Dette er jo verken bevis for eller i mot at et album selger bedre når det ikke er tilgjengelig på Spotify.

 

Jeg heller også mer og mer mot "ingen spotify, ingen lytting", med mindre det er noe jeg er over middels interessert i. Nå som før gjelder regelen om at jeg ikke kjøper et album før jeg har hørt gjennom det, og en ting er sikkert: jeg gidder ikke å stå på platekompaniet og høre på CD'er i lyttedisken.

Lenke til kommentar

Har opplevd flere band gjennom Spotify som jeg senere har gått på konserter med. Om de ikke er tilgjengelige der så er jo det en umulighet. Merkelig at dette ikke tas med i regnestykket. Fans kommer ikke av seg selv. Dog trenger strengt talt ikke Coldplay flere fans (både pga. de lager kjedelig musikk og fordi de har allerede latterlig mange fans).

Lenke til kommentar
Skjønner dem godt jeg egentlig. Går ikke og leve av penge som kommer fra Spotify uansett som er genialt for forbrukeren men dreper bransjen.
Nå er det vel også slik at bandene selv tjener begrenset med penger på salg pr album, men desto mer på kontrakter med plateselskap, reklameoppdrag og ikke minst turneer og liveopptredener.

 

Nå varierer det mye fra band til band. Kontraktene med plateselskaper er ofte slik at bandet får en fast pris for albumet (eller for et gitt antall album over et gitt antall år) + en andel pr solgte enhet. Dersom man selger mer enn et bestemt antall så øker prosentsatsen. Kontrakten med plateselskapet er i stor grad basert på forventede salgstall. Noen band, som U2 har så vidt jeg vet kontrakter der de får relativt stor andel pr solgte album/låt.

 

For band med svært store salgstall (potensielt) er ofte salget av album/låter like viktig som turneer/liveopptredener. Klart de tjener godt på turneer/liveopptredener - men særlig for turneer er også kostnadene store så nettoene blir ikke alltid så stor.

Lenke til kommentar

Hva i huleste? Coldplay blir av mange (inkludert meg selv) sett på som verdens største "unge" (som i at Metallica, U2 osv ikke taes med i beregningen) stadionrockeband/liveband. De håver inn milliarder i året på konserter, og kan fint leve i sus og dus for resten av livet uten å selge en eneste plate. Dette blir for dumt.

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...