Gå til innhold

Sliter med Ultrabook-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grunnen til pris er at de ikke produserer så mye av disse Ultrabookene, fordi hvis noen vil ha noe som er skikkelig portabelt, kjøper de nettbrett. hvis disse skal bli populære må en ha skikkelig grunn til å kjøpe den. 4 tusen for et nettbrett er akseptabelt, men 1200 Dollar? med norsk valuta og forskjell på pris her og USA blir det en del cash, en får jo en temmelig kraftig stasjonær til samme pris.

Lenke til kommentar

grunnen til pris er at de ikke produserer så mye av disse Ultrabookene, fordi hvis noen vil ha noe som er skikkelig portabelt, kjøper de nettbrett. hvis disse skal bli populære må en ha skikkelig grunn til å kjøpe den. 4 tusen for et nettbrett er akseptabelt, men 1200 Dollar? med norsk valuta og forskjell på pris her og USA blir det en del cash, en får jo en temmelig kraftig stasjonær til samme pris.

Nettbrett og Ultrabooks har ikke sammenliknbart bruksområde i det hele tatt, med mindre det er hjernedød mediekonsumering i sofakroken den skal brukes til.

 

Personlig kunne jeg godt tenkt meg en supertynn og lett laptop med god batterilevetid, men jeg vil helst ha en fjorten tommers, og jeg vil ha den under 4k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å prise seg over en ekvivalent Apple-maskin er toppen av optimisme med mindre en sitter på en ekstremt lojal kundemasse, av typen bedriftskunder ute etter ThinkPad T-serie.

 

Teori: inntil videre er dette markedet såpass lite utviklet at standardprosessene mange produsenter bruker for å spytte ut billige maskiner ikke funker; de er faktisk avhengige av å sette opp egne produksjonslinjer for å bygge kabinetter, trenger et designteam av litt størrelse etc. Kombinert med lojalitet til egne produkter (Samsung vil ha Samsung-minne etc.) og fabrikker gjør dette det ekstremt vanskelig å konkurrere på pris.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

<Off Topic>Anbefaler deg å teste ut nettbrett en gang til. Tror du vil bli overrasket over hvor mye bra som faktisk finnes på youtube eller som podcast, videocast etc.</Off Topic>

Har, bruker det daglig, men er det NYTTIG når det gjelder å utføre arbeid? Over hodet ikke, kun som en ytterste nødløsning. Klart man kan diskutere hvor hjernedød konsumeringen er, men konsumering er det. I tillegg er lcd-skjermer svært uegnet til å lese på over lengre tid, så selv om vi hadde hatt et godt utvalg av norsk nytteinnhold i form av pensumbøker o.l., ville det fortsatt vært en nødløsning. (Og om du er uenig i akkurat det, har jeg en anbefaling til deg og: Test en ebokleser en uke ;))

 

red@Simen1: Tror ikke flertallet bryr seg om det, så lenge den er konkurransedyktig og med liknnde formfaktor. Men jeg vet ikke om AMD har noen gode konkurrenter til i3/i5 i tynne bærbare som skal bruke lite strøm?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Å prise seg over en ekvivalent Apple-maskin er toppen av optimisme med mindre en sitter på en ekstremt lojal kundemasse, av typen bedriftskunder ute etter ThinkPad T-serie.

 

Teori: inntil videre er dette markedet såpass lite utviklet at standardprosessene mange produsenter bruker for å spytte ut billige maskiner ikke funker; de er faktisk avhengige av å sette opp egne produksjonslinjer for å bygge kabinetter, trenger et designteam av litt størrelse etc. Kombinert med lojalitet til egne produkter (Samsung vil ha Samsung-minne etc.) og fabrikker gjør dette det ekstremt vanskelig å konkurrere på pris.

 

Når ble 850£ til 1000£? Beklager at jeg bruker pund, men gidder ikke å undersøke på norsk.

 

Jeg har ikke lyst til å sammenligne Zenbook med MBA, men den er ærlig talt svært konkurransedyktig!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lagt sjelen i å lage prisstatistikk, eneste jeg vet er det som står i artikkelen pluss at billigste Zenbook er en hundrelapp eller to dyrere enn billigste MacBook Air iflg prisguiden. Om dette ikke er representative tall holder selvsagt ikke argumentet mitt stikk.

 

Har vanskelig for å se for meg at det er aversjon mot formfaktoren som helhet som gjør utslaget – etter at inngangsporten til MacBook Air ble $999 solgte de tross alt så mange av denne at den gamle MacBooken ikke selges lengre.

Lenke til kommentar

Billigste Zenbook i Norge koster 7990 pluss frakt ifølge prisguiden. Billigste MacBook Air i Norge koster 7890 inkludert frakt. Formodentlig oppfattes Zenbooken som billigere ved å observere at den er høyere spesifisert og så velge en ekvivalent MacBook Air?

 

Slik tror jeg ikke det er alt for mange andre som tenker.

 

Til maskiner som uansett ikke skal brukes til tunge oppgaver har ikke den marginale fartsøkningen allverden av betydning for de fleste. Gruppen som (i) ønsker å kjøpe tynn laptop, (ii) er villig til å vurdere annet enn Apple-maskiner, (iii) ikke ønsker å betale merkostnaden for å få MBA like rask og (iv) legger mer vekt på den marginale fartsøkningen enn Apples (oppfattede) byggekvalitet og lysende eple er svært liten.

Lenke til kommentar

Billigste Zenbook i Norge koster 7990 pluss frakt ifølge prisguiden. Billigste MacBook Air i Norge koster 7890 inkludert frakt. Formodentlig oppfattes Zenbooken som billigere ved å observere at den er høyere spesifisert og så velge en ekvivalent MacBook Air?

 

MBA til 7890 har 64GB SSD, skal du ha like mye lagringsplass som Zenbook må du betale 9490.

Zenbook har også dobbelt så mye arbeidsminne som den billigste MBA-modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke såkalte "ultrabooks" vil ta av før Ivy Bridge med chipsett thunderbolt eller lignende fra AMD er på banen. Selv er jeg fristet men det er for mange ulemper ennå. Eks. er skjermen meget dårlig på Zenbook og får strykkarakter i flere tester, og dette er et ganske viktig element på en ultrabook.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...