Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Galaxy Nexus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste i en tidligere artikkel at prisen kom til å ligge på ca. 5000,-. Stemmer det fortsatt, eller har det kommet ny informasjon på bordet?

 

Hvorfor 5MP kamera? Det er litt skuffende på en ellers så sinnsykt bra specca telefon.

 

Flere megapixler betyr ikke bedre bildekvalitet. 5 holder i lange baner i en mobiltelefon.

Endret av Moffe247
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hvorfor 5MP kamera? Det er litt skuffende på en ellers så sinnsykt bra specca telefon.
Dette er nok ikke ment å være noen kamera-mobil, derfor ;) Om det var fokuset hadde den også hatt blitz, noe den ikke har.. Men virker som en rå mobil da :thumbup: Eneste som trekker ned for min del er den store størrelsen, burde vært mindre....

 

Det er LED blits/fotolys på denne.

Lenke til kommentar
Hvorfor 5MP kamera? Det er litt skuffende på en ellers så sinnsykt bra specca telefon.
Dette er nok ikke ment å være noen kamera-mobil, derfor ;) Om det var fokuset hadde den også hatt blitz, noe den ikke har.. Men virker som en rå mobil da :thumbup: Eneste som trekker ned for min del er den store størrelsen, burde vært mindre....
Det er LED blits/fotolys på denne.

 

Ja nettopp!

Denne mobilen har fotolys/LED (som det også står i artikkelen), enten har en mobil fotolys eller så har den blitz, denne har førstnevnte.

Lenke til kommentar

Hvorfor 5MP kamera? Det er litt skuffende på en ellers så sinnsykt bra specca telefon.

 

Generelt sett er det slik at jo mindre sensor du har, jo mindre oppløsning bør du ha. Siden hver piksel skal ha plass på en sensor gir flere megapiksler ofte det problemet at pikslene ikke får nok plass å boltre seg på.

 

Selvfølgelig, som teknologien utvikler seg, jo bedre blir sensorteknologien, og jo flere piksler kan du presse inn på samme sensor og få samme resultat; men høyere pikseltetthet gir piksler av dårligere kvalitet enn lavere pikseltetthet (dette merker vi først og fremst ved at vi opplever støy, at sensor ikke klarer å fange opp sterke kontrastomfang (skygge/høylys), og gitt at optikken ikke er skarp nok, vil vi også se det på at hver enkelt piksel ikke er skarp, om vi titter på bildet i 100%).

 

5-6 megapiksler er mer enn nok for å printe bilder i A3. 8 megapiksler holder fint til 75x50cm, og du vil nok også klare det brukbart med 5 megapiksler. Gitt at optikken er skarp nok og at pikslene har kvaliteten som behøves.

 

:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt riktig som Simon skriver, absolutt en fordel å ha liten oppløsning ved bruk av små sensorer.

Størrelsen på sensorene som brukes i mobiler kan også variere veldig mye, følgelig avgjør dette hvor mye lys som slippes inn og kvaliteten på bildet.

Se tabell under som viser sensor-størrelser for endel mobiler:

 

 

unledbyv.png

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Selv med 5MP kamera er det fult mulig å ta veldig gode bilder. Her må vi nesten se sammenligninger med andre telefoner.

 

Det som derimot er skuffende er at denne telefonen kun kommer med 16GB minne i første omgang (så vidt jeg vet har den heller ikke minnekortleser) og at LTE-støtten (4G) tydeligvis er fjernet på den modellen som kommer til Norge.

Lenke til kommentar

41848.png

 

 

Men, Galaxy Nexus har en pentile-skjerm så:

 

"Note that this is the traditional means of reporting pixels per inch that we've published before. However, using this metric is just a bit misleading since it doesn't take into account the difference between 2 subpixel-per-pixel RGBG or RBGW PenTile versus the 3 subpixel-per-pixel RGB stripe. To make for an effective comparison, we've put together another plot where we take into account the presence of PenTile and report subpixel density."

41846.png

Kilde: (AnandTech)

Lenke til kommentar

<whine>

Overflaten på baksiden gjør kanskje at man ikke mister telefonen så lett, men den hadde motivert meg til å kaste telefonen i veggen fordi den er så grusomt stygg. Ærlig talt, er det ingen som gidder å lage et gjennomført produkt lenger?

 

Er det bare jeg som føler slik? Blir samtlige her inne våt i buksene fordi den kjører Ice Cream og har en stor skjerm? I bilverden hadde denne telefonen vært en Crovette, full av billig plastikk*. Hvor er mobilenes Bentley?

</whine>

 

*Ulikt Corvetten er ihvertfall motoren i denne mobilen imponerende. Nå snakker jeg utelukkende om design og materialer.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...