Gå til innhold

Guide: Utnytt skjermkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tipset: Sett oppløsningen så høyt som skjermen din klarer, men ikke over 1920 x 1200 piksler.", samt tipset om at en skal begynne med lav oppløsning og jobbe seg oppover. Jeg skjønner ikke dette:

 

Bør en ikke sette oppløsning til det som er native-resolution. Jeg har f.eks. en 30" og der er native-resolution 2560x1600 (16:10) og velger alltid det, og så øker jeg på med så mye eye candy som mulig uten at fps blir for lav (slik som i guiden).

Lenke til kommentar

"Tipset: Sett oppløsningen så høyt som skjermen din klarer, men ikke over 1920 x 1200 piksler.", samt tipset om at en skal begynne med lav oppløsning og jobbe seg oppover. Jeg skjønner ikke dette:

 

Bør en ikke sette oppløsning til det som er native-resolution. Jeg har f.eks. en 30" og der er native-resolution 2560x1600 (16:10) og velger alltid det, og så øker jeg på med så mye eye candy som mulig uten at fps blir for lav (slik som i guiden).

 

Jo det høres riktig ut det der, samme her.

 

Har ikke orket og lese denne artikkelen, skjønner det ikke helt, hvis man har en kraftig pc nok, er det ikke bare og sette alt på fullt først som sist da ? Er det jeg pleier og gjøre så lenge jeg får 50-60+ fps med alt på maks uansett...

 

Trenger jeg fortsatt en guide da ? Er lavere innstillinger bedre enn høye innstillinger :hmm: ?

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Det hele gjelder å finne en perfekt balanse mellom grafikkdetaljer og framerate - om man bruker litt tid på å finjustere grafikken, kan resultatet ofte bli mye bedre enn om man bare smeller alt på fullt med en gang fordi man har en "monster-pc", selv på den vasseste Alienware.

 

Også vil jeg påstå at det er en vesentlig forskjell mellom SSAA og MSAA, i motsetning til hva artikkelen her sier. SSAA dekker hele bildet, skygger, små detaljer i bakgrunnen, alt blir utjevnet, og dette er ikke tilfelle med MSAA. Eks: http://imageshack.us/photo/my-images/62/031ef.jpg/

 

Ellers er jeg også uenig i det som blir skrevet om V-Sync, en funksjon som etter min mening er vel så viktig i dag som før. Kort fortalt mener jeg at om man klarer 60 fps med V-Sync på, bør den stå på, da dette vil gi en bedre flyt i grafikken og mindre tearing. Derimot krever V-Sync også sitt av resurssene, og å slå den av vil ofte gi en sårt trengt økning i framerate, noe som kommer klart fram i spill som BFBC2 og BF3 på min relativt kraftige PC. Og skal man bruke V-Sync, bør også Triple Buffering stå på. Det er også verdt å nevne at for å få brukt V-Sync på moderne AMD-kort, må man bruke tredjeparts software, som f.eks. D3DOverrider (som følger med Rivatuner).

 

Ellers en fin (om gammel) guide mange sikkert vil få god nytte av i disse dager med mye nytt "eyecandy" på markedet :)

Endret av marathi
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

1920x 60hz aav .... Her falt jeg av!!

 

Sett alt på auto og spill. Har du en bra pc med høvelig skjermkort og er spillet bra (spillvennlig), så spiller det liten rolle om du har 30 eller 60 fps.

 

Flyt, tema og spillvennlighet er viktigst.

 

Man trenger ikke være professor eller besservessser for å kunne skryte til omverdenen om antall pixler/ fps/ aav..... eller (her falt jeg av igjen) for å like et spill.

 

Har flere ganger opplevd BSOD på grunn av at drivere og hardware har vært trimmet for hardt.

Det er som å kjøpe en bil med 1001hk for å nyte norske sommerveier i 80km/t med alle svinger og telehiv.

Lenke til kommentar

1920x 60hz aav .... Her falt jeg av!!

 

Sett alt på auto og spill. Har du en bra pc med høvelig skjermkort og er spillet bra (spillvennlig), så spiller det liten rolle om du har 30 eller 60 fps.

 

Flyt, tema og spillvennlighet er viktigst.

 

Man trenger ikke være professor eller besservessser for å kunne skryte til omverdenen om antall pixler/ fps/ aav..... eller (her falt jeg av igjen) for å like et spill.

 

Har flere ganger opplevd BSOD på grunn av at drivere og hardware har vært trimmet for hardt.

Det er som å kjøpe en bil med 1001hk for å nyte norske sommerveier i 80km/t med alle svinger og telehiv.

 

Er du virkelig seriøs her?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...