Gå til innhold

Raskere og bedre, til samme pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært nydelig om Apple kunne lansert en Macbook Pro 15" til 10 000 kr. Prisene for en Macbook Pro forundrer meg egentlig, det er jo alltid ønskelig å selge mest mulig av produktene sine. Apple har jo helt sikkert gode økonomer, så hvorfor skjer dette?

 

inb4 side 20 om OS X vs Windows, som alltid kommer i disse trådene

 

Macbook Pro er ment som et verktøy for profesjonelle. Da betyr faktisk ikke 10K fra eller til så innmari mye. Derfor kan Apple ta seg såpass godt betalt. De andre leverandørene gjør det også, min HP koster godt over 20K fordi det er en Pro-maskin (Elitebook).

 

Bunnsolid byggekvalitet, OSX (for de som foretrekker det selvsagt) og topp support er helt uten tvil verdt 10.000 ekstrakroner for et verktøy man bruker hele dagen hver dag i flere år.

 

Gå i en verktøybutikk og sjekk prisene på driller så ser du samme greia.

 

Når det gjelder økonomien i det hele:

 

Om vi f.eks antar at Apple har break even på 9K for en MBP 15" som beskrevet her tjener de 9K per solgte maskin ved en pris på 18.000. Om de senker prisen til 10K må de selge ni ganger så mange maskiner for å tjene de samme pengene. Om de senker den til f.eks 13.500 må de fortsatt selge dobbelt så mange som ved en pris på 18.000 for å tjene de samme pengene. Når man vet at de fleste "vanlige" brukere velger 13" tror jeg ikke en prissenking ville lønt seg for Apple.

Endret av kvasbo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple 15" Macbook Pro til 19090,-

 

- 2,2 GHz quad-core Intel Core i7

- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM

- AMD Radeon HD 6750M

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min

- 15-tommers MacBook Pro med refleksbehandlet widescreenskjerm med høy oppløsning (1680 x 1050)

- Tastatur med belysning

 

 

Samsung 7 series 15,6" til 9829,-

 

- 2,2 GHz quad-core Intel Core i7

- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM

- AMD Radeon HD 6750M

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min med 8GB Express Cache

- 15,6" matt 1600*900

- Tastatur med belysning

 

 

"Raskere og bedre, til samme pris", men fortsatt meget stivt priset.

 

Joda, men se på bildene. Tastaturdesignet Samsung bruker, er hentet fra Apple. Det samme gjelder pekeflatens form og størrelse. Fargene er like. Samsung prøver å kopiere Apple på alle fronter og sider. Alle porter på én side, samt en slot-in drive på andre siden. Hadde det ikke stått samsung på den, kunne man fort blitt lurt til å tro at dette er et slags nytt Apple-design. Bare dårligere.

 

Apple sine maskiner er i aluminium. Samsung ser ut som plastikk med et tynt metallflak over for at det skal se fint ut.

 

Samsung sin maskin er interessant nok veldig mye billigere for tilsynelatende samme specs, men det er jo mye for at de ikke har betalt noe for designet. Det har de rett og slett stjålet fra Apple. Igjen.

Lenke til kommentar

Om vi f.eks antar at Apple har break even på 9K for en MBP 15" som beskrevet her tjener de 9K per solgte maskin ved en pris på 18.000. Om de senker prisen til 10K må de selge ni ganger så mange maskiner for å tjene de samme pengene. Om de senker den til f.eks 13.500 må de fortsatt selge dobbelt så mange som ved en pris på 18.000 for å tjene de samme pengene. Når man vet at de fleste "vanlige" brukere velger 13" tror jeg ikke en prissenking ville lønt seg for Apple.

Jeg hadde gladelig kjøpt en Macbook Pro til studenttilværelsen min om prislappen hadde vært i nærheten av det man kan få av Lenovo, Dell, Asus og Samsung.

 

Angående 13" vs 15", så er 15" den mest solgte størrelsen av laptoper. Hvorfor tror du de fleste vanlige brukere da kjøper 13" Macbook Pro? Fordi det er 5000 kr forskjell. 13" er for smått for en del mennesker, deriblant meg, og veldig upraktisk om flere mennesker skal se på skjermen. Jeg vil absolutt tro at en Macbook Pro 15" priset kompetetivt mot ASUS N55SF hadde solgt bra blant studenter.

 

Jeg tviler også sterkt på at Macbook Pro har en break even på 9k. iPhone 4S 16GB koster 196$ å bygge (1086kr ifølge google), kilde, og den koster 4650 kr i Norge uten moms, man betaler altså 4.5 ganger så mye for iPhone 4S 16GB som det koster å bygge den.

Det er rimelig å tro at Macbookene har en lignende margin, du kan tross alt få laptoper med tilsvarende maskinvare for halve prisen, og disse må det faktisk tjenes penger på (hvis ikke hadde de ikke blitt solgt).

 

Om man lærer ungdom å like Macbooker fordi de fungerer bra til å jobbe på og koster 10% mer enn konkurransen gjør, er det mye lettere å "låse" folk videre inn i arbeidslivet. Dessverre vil vel dette fjerne en del av eksklusiviteten ved Macbook Pro. Tenk bare på hvor mye mer Apple kunne solgt om de hadde en tredjedel av alle på videregående skole og bedrifter, det er jo faktisk her man tjener store penger.

Lenke til kommentar

Apple 15" Macbook Pro til 19090,-

 

- 2,2 GHz quad-core Intel Core i7

- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM

- AMD Radeon HD 6750M

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min

- 15-tommers MacBook Pro med refleksbehandlet widescreenskjerm med høy oppløsning (1680 x 1050)

- Tastatur med belysning

 

 

Samsung 7 series 15,6" til 9829,-

 

- 2,2 GHz quad-core Intel Core i7

- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM

- AMD Radeon HD 6750M

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min med 8GB Express Cache

- 15,6" matt 1600*900

- Tastatur med belysning

 

 

"Raskere og bedre, til samme pris", men fortsatt meget stivt priset.

 

Og likevel oppgir du ikke batteritid og vekt..........

Lenke til kommentar

Og likevel oppgir du ikke batteritid og vekt..........

 

Når jeg skal velge datamaskin er de viktigste kriteriene:

  • Skjermkvalitet / oppløsning
  • Byggekvalitet
  • Vekt
  • Batterilevetid

Alt av nyere maskiner er raske nok og har stor nok disk til mitt privatbruk, så noen få mhz ekstra eller mer disk har fint lite å si.

Jeg tar du som at du sier: "Jeg gjør ingen objektiv vurdering, men kun en vurdering etter mine behov"

For min del tror jeg at jeg ville ha veid det på en annen måte, der mobilitet ville ha vært prioritert.

Lenke til kommentar

Og likevel oppgir du ikke batteritid og vekt..........

 

Når jeg skal velge datamaskin er de viktigste kriteriene:

  • Skjermkvalitet / oppløsning
  • Byggekvalitet
  • Vekt
  • Batterilevetid

Alt av nyere maskiner er raske nok og har stor nok disk til mitt privatbruk, så noen få mhz ekstra eller mer disk har fint lite å si.

Jeg tar du som at du sier: "Jeg gjør ingen objektiv vurdering, men kun en vurdering etter mine behov"

For min del tror jeg at jeg ville ha veid det på en annen måte, der mobilitet ville ha vært prioritert.

 

Mobilitet er i mine øyne en kombinasjon av vekt (inkludert adapter), byggekvalitet, batteritid og skjermkvalitet. Altså "hvor lett er det å ta med maskinen", "tåler den å reises med", "kan jeg jobbe en stund uten strøm om det trengs" og "er skjermen god nok til å jobbe på". Om jeg skal legge til et kriterie til må det være kvalitet på tastatur og touchpad, glemte det i forrige post.

 

Et annet eksempel: Magsafe er en viktig feature på en reisemaskin som stadig står på hotellrom med strøm fra forskjellige retninger, men det er også en feature som ikke synes i spesifikasjonene om man bare ser på tall.

 

Prosessorhastighet, ram, disk og skjermkort må være "kjappe og store nok", noe de er i alle nye high-end-maskiner.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Og likevel oppgir du ikke batteritid og vekt..........

 

Vekt Macbook Pro 15" = 2,54 kg

Vekt Samsung 7 Series 15,6" = 2,29 kg

 

Batteritid Macbook Pro 15" = 8t 51 min (beste resultat hos Anandtech)

Batteritid Samsung 7 Series 15,6" = 8t 40 min ved 80% ladet batteri (beste resultat i klikk.no sin preview

 

Hvordan ser du på disse tallene? Hvem kommer best ut av sammenligningen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Apple 15" Macbook Pro til 19090,-

 

- 2,2 GHz quad-core Intel Core i7

- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM

- AMD Radeon HD 6750M

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min

- 15-tommers MacBook Pro med refleksbehandlet widescreenskjerm med høy oppløsning (1680 x 1050)

- Tastatur med belysning

 

 

Samsung 7 series 15,6" til 9829,-

 

- 2,2 GHz quad-core Intel Core i7

- 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM (beklager, jeg vet ikke hvilken hastighet det er snakk om på RAM)

- AMD Radeon HD 6750M

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min pluss 8GB Express Cache

- 15,6" matt 1600*900

- Tastatur med belysning

 

 

"Raskere og bedre, til samme pris", men fortsatt meget stivt priset.

Og fortsatt tilgjengelig - i dag, i går, og for et halvt år siden. MacBook Pro med disse spesifikasjonene har vært tilgjengelig siden i mars 2011, Samsung 7-series står oppført med "Ikke på lager" i samtlige norske nettbutikker så vidt jeg kan se...

Vi får se når f.eks Anandtech og NotebookCheck får testet Samsung 7-series - om de lever opp til forhåndshypen, og hvilke andre steder enn i kabinettet de eventuelt har valgt billigere og dårligere løsninger enn Apple. ;)

 

 

Og likevel oppgir du ikke batteritid og vekt..........

 

Vekt Macbook Pro 15" = 2,54 kg

Vekt Samsung 7 Series 15,6" = 2,29 kg

 

Batteritid Macbook Pro 15" = 8t 51 min (beste resultat hos Anandtech)

Batteritid Samsung 7 Series 15,6" = 8t 40 min ved 80% ladet batteri (beste resultat i klikk.no sin preview

 

Hvordan ser du på disse tallene? Hvem kommer best ut av sammenligningen?

Klikk skriver: "Vi fikk bare ladet batteriet til 80 % kapasitet, og resultatet i tabellen er det vi fikk klemt ut."

Det kan like gjerne bety at de fikk fulladet batteriet, og at indikatoren viste feil i dette pre-production eksemplaret de testet.

 

Ser for øvrig mer enn én ting i dette bildet som er mistenkelig likt MBP:

samsung_7-serie__2__422383r.jpg

 

 

3671447898_64c3b63d40.jpg?v=0

...det er nok liten tvil om hva som har vært den viktigste inspirasjonskilden til Sasmung da de kopierte designet Series 7... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får se når f.eks Anandtech og NotebookCheck får testet Samsung 7-series - om de lever opp til forhåndshypen, og hvilke andre steder enn i kabinettet de eventuelt har valgt billigere og dårligere løsninger enn Apple. ;)

Vennligst fortell meg hvorfor du er så skråsikker på at Samsung har kuttet så fryktelig mange hjørner mot Apple?

Klikk skriver: "Vi fikk bare ladet batteriet til 80 % kapasitet, og resultatet i tabellen er det vi fikk klemt ut."

Det kan like gjerne bety at de fikk fulladet batteriet, og at indikatoren viste feil i dette pre-production eksemplaret de testet.

La oss si det var en målefeil og at 80% egentlig var fulladet:

Det vil likevel si at batterilevetiden er veldig kompetetiv mot Macbook Pro, man trenger ikke slå Apple på alt, og det er faktisk snakk om 11 minutter, ikke en halvtime engang. Når man allerede har passert åtte timer vil du ikke merke forskjell på 11 minutter.

Ser for øvrig mer enn én ting i dette bildet som er mistenkelig likt MBP:

 

samsung_7-serie__2__422383r.jpg

 

 

3671447898_64c3b63d40.jpg?v=0

 

...det er nok liten tvil om hva som har vært den viktigste inspirasjonskilden til Sasmung da de kopierte designet Series 7... ;)

Og hva så? Greit, de kopierte designet til Apples MAcbook Pro. Apple har ikke saksøkt dem, tydeligvis siden Apple ikke har patent på rektangulære touchpads av en viss størrelse.

Var det ikke Steve Jobs selv som sa "Great artists steal"? Ikke fortell meg at du er en så stor fanboy at du ikke kan godta at Samsung gjør det samme?

Lenke til kommentar

 

Klikk skriver: "Vi fikk bare ladet batteriet til 80 % kapasitet, og resultatet i tabellen er det vi fikk klemt ut."

Det kan like gjerne bety at de fikk fulladet batteriet, og at indikatoren viste feil i dette pre-production eksemplaret de testet.

Samsung, for å forlenge levetiden på batteriet, lar deg ikke lade opp batteriet mer enn til 80%. Aner ikke om det hjelper på lang sikt.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tastaturdesignet Samsung bruker, er hentet fra Apple.

Apple har selvsagt enerett på chiclet keyboards.

 

Det samme gjelder pekeflatens form og størrelse.
Pokkers Samsung stjeler rektangelet igjen!

 

Fargene er like.
Ikke nok med at de stjeler rektangelet, de stjeler også aluminiumsfargen!

 

Samsung prøver å kopiere Apple på alle fronter og sider. Alle porter på én side, samt en slot-in drive på andre siden.
7-serien har ikke alle portene på samme side. De har en USB-port på høyre side, akkurat som Samsung for eksempel hadde på sin Q30 som kom for ca. 7 år siden og ørten andre maskiner. Men seriøst, skal Apple ha enerett på plassering av porter? Har jeg rett hvis jeg antar du støtter patenter på "rektangulært design med ramme rundt"?

 

Funny at KjellV har fått mange "likes" etter å bare ha konkludert med det samme som meg, uten å komme med noen argumenter som tilføyer nye meninger eller informasjon til debatten.

 

Selvagt har ikke Apple enerett på Chiclet keyboards. Og, jeg vet ikke engang om man kan kalle disse tastaturene for Chiclet keyboards, med tanke på måten tastaturet er bygget opp på. Her eksisterer det ingen stor gummimatte, og hver tast er individuelt fjæret.

 

Poenget mitt var at om du ser på tastaturet til en Macbook i unibody-utførelse, er det tydelig og helt åpenbart at Samsung her har kopiert designet. Det er så innlysende at det er nesten litt latterlig.

 

Når det kommer til pekeflaten er det selvsagt bra at PC-produsentene nå begynner å lage store flotte pekeflater. Normalt sett er de små og "ubrukelige" i forhold til Apples store flater. Her er et eksempel fra Lenovo, til sammenligning: http://www.notebookreview.com/assets/51586.jpg

 

Når det gjelder fargen, var det INGEN som hadde sølvgrå/aluminiumsfargede laptops før Apple kom med sitt unibody-design (jada, jeg er påståelig og tar sikkert feil, men jeg lar det stå).

 

Om du titter på bildene av en 15" 7-serie, har den ingen innganger på samme side som det optiske drevet sitter på. Som i tillegg er en slot-in drive. Tanken bak dette er jo selvsagt å lage maskinen så minimalistisk som mulig og fjerne rotete hull på alle kanter av kabinettet. Nå har desverre Apple gått vekk fra denne designen på sine Macbook Air-maskiner, men det er fortsatt et design de bruker på sine unibody-maskiner, som kom i 2008.

 

Poenget med førsteposten min var bare å frembringe den åpenbare retningen Samsung (og andre) produsenter tar når det kommer til design. Det er ikke nytt og det er ikke dems eget, det er en kopi av en produsent som faktisk er spydspissen når det gjelder design og forbrukerelektronikk (datamaskiner, bærbare musikkavspillere og telefoner) - Apple. Om du ikke kan se det, er det faktisk ikke mitt problem, men ikke kom her og prøv å si noe annet, for det blir bare fjernt.

 

Ja, man kan få en Windows-maskin til kanskje halve prisen. Med alt mikkmakk som følger med av driverrot og den lavere kvaliteten på selve kabinettet, vet jeg ikke helt hvor mye man sparer. Det er viden kjent at en bærbar PC begynner å bli suppetreg etter 2-3 år. En Mac holder gjerne dobbelt så lenge. I tillegg har den et mer robust og finere design. Det er kanskje subjektivt, sier du, men verden generelt skryter av designet til Apple.

Endret av johanf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...