Gå til innhold

Se, den svever!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette noe nytt? Jeg har sett demoer av ting som er låst fast vha superledere i "svevende stilling" for sikkert snart 10 år siden.

Det er 13 år siden jeg så dette på teknisk museum i London og 18 år siden jeg så gimmicken første gang i forbindelse med rekruttering til tekniske studier og 25 år siden jeg leste om det i Illustrert vitenskap.

 

Men på den andre siden: Måneferden for 42 år siden trekkes også frem som et teknisk vidunde, mens en av de mest omtalte fremtids-energikildene våre, solceller, faktisk ble observert for hele 124 år siden og førte til nobelprisen til Einstein for 104 år siden.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette noe nytt? Jeg har sett demoer av ting som er låst fast vha superledere i "svevende stilling" for sikkert snart 10 år siden.

 

Har sett denne saken der via flere på Google + og det store nye ved dette er visst at svevende objekter låses fast i lufta.

 

Det åpner for en hel del nye aspekter for teknologien som man kanskje ikke tidligere har sett på som mulige...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Er dette noe nytt? Jeg har sett demoer av ting som er låst fast vha superledere i "svevende stilling" for sikkert snart 10 år siden.

 

Har sett denne saken der via flere på Google + og det store nye ved dette er visst at svevende objekter låses fast i lufta.

 

Det åpner for en hel del nye aspekter for teknologien som man kanskje ikke tidligere har sett på som mulige...

 

Det er jo det de gjerne gjør med slike superledertriks fra før, nemlig å låase det fast i lufta, om jeg ikke har misforstått noe, så er det jo det samme som skjer her?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det vi normalt har sett tidligere er vel bare to magnetiske objekter som avviser hverandre der den ene blir holdt stabilt svevende over den andre. Her kan du låse fast objektet i ulike vinkler, høyder eller oppned, dette blir noe helt nytt fra det jeg har sett tidligere. Andre / flere typer krefter i sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vi normalt har sett tidligere er vel bare to magnetiske objekter som avviser hverandre der den ene blir holdt stabilt svevende over den andre. Her kan du låse fast objektet i ulike vinkler, høyder eller oppned, dette blir noe helt nytt fra det jeg har sett tidligere. Andre / flere typer krefter i sving.

 

Det er ikke det jeg har sett tidligere ihvertfall, det kan godt hende det er det du har sett, men jeg har sett ting bli låst fast fordi man bruker superledere til å "låse" magnetfeltet.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...