Gå til innhold

Canon slår Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg finner mest interessant er at det er solgt 70 millioner objektiver, og 50 millioner EOS hus. Dvs. ca 1.4 objektiver per kamera - synes ikke det var mye.

 

Enkel forklaring. Tipper faktisk så mye som opptil 65-70% av canonkameraene som selges(hvertfall i Norge) havner i en eller annen sminkebimbo sin hånd, evt en annen type fjortis. De klarer seg godt med bare ett objetkiv, hvertfall store deler av tiden. Også mange småbarnsfamilier kjøper et speilrefleks ved fødsel, men tenker ikke noe videre over optikk. :)

Lenke til kommentar

Det jeg finner mest interessant er at det er solgt 70 millioner objektiver, og 50 millioner EOS hus. Dvs. ca 1.4 objektiver per kamera - synes ikke det var mye.

 

Det er faktisk veldig bra. For ikke mange årene siden beregnet man at 10% av alle speilreflekskjøpere kjøpte flere objektiver enn det kameraet kom med. Nå er det nok mange av disse som kjøper flere enn bare ett ekstraobjektiv, men likevel tror jeg nok det er flere som kjøper ekstraoptikk i dag en for kun kort tid siden.

Lenke til kommentar

Det jeg finner mest interessant er at det er solgt 70 millioner objektiver, og 50 millioner EOS hus. Dvs. ca 1.4 objektiver per kamera - synes ikke det var mye.

 

Det er faktisk veldig bra. For ikke mange årene siden beregnet man at 10% av alle speilreflekskjøpere kjøpte flere objektiver enn det kameraet kom med.

 

Stemmer bra med all statistikk jeg har sett referert også. Det normale er et objektiv per kamera. I denne statistikken kommer jo ikke bruktmarkedet med, men heller ikke at mange av de som kjøper ekstra objektiv kjøper mange.

 

Kanskje noe å tenke på når man gir råd til førstegangskjøpere på forumet. Det er stor sjanse for at neste gang de kjøper et objektiv så sitter det et kamera på det også.

Lenke til kommentar

Det jeg finner mest interessant er at det er solgt 70 millioner objektiver, og 50 millioner EOS hus. Dvs. ca 1.4 objektiver per kamera - synes ikke det var mye.

Husk at Sigma, Tamron og Tokina selger noen objektiver de også, selvom det ikke er millionvis. Samt at objektivene har normalt sett lengre levetid enn kamerahusene, så jeg vil tro at det er minimum 2 objektiver pr hus.

Lenke til kommentar

I hvert fall når det gjelder optikk-salg.

 

Canon slår Nikon

Behovet for "flere" Canon-objektiver betyr nok at Canon-brukere av standardobjektiver gjennomsnittlig ikke er "så" fornøyde som Nikon-brukere er med sine. I tillegg så har Nikon-objektivene vært gjenbrukbare pga. samme fatning i tiår etter tiår.....

Se bare på de gamle gode AI og AI-S og AF-objektiver som godt kan brukes på de fleste DSLR....., også crossover.... :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner mest interessant er at det er solgt 70 millioner objektiver, og 50 millioner EOS hus. Dvs. ca 1.4 objektiver per kamera - synes ikke det var mye.

 

Eg hadde 40d og no 7d, med samme objektiva, og ser nok for meg at eg kjøper nytt hus ein gang i framtida, og beheld optikken... dette har nok mange gjort.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...