Gå til innhold

Test: OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

minus.png

 

- Har en bittelitt mindre stabil kontroller enn konkurrentene.

 

Ikke bare bittelitt heller, har jeg fått inntrykket av. Jeg tør ikke kjøpe SSD fra dette merket før de får vist at de holder ut i lengden. Har hørt så mange skrekkhistorier, og de backes egentlig bare opp av tilbakemeldingene fra store nettbutikker som Newegg. Statistikken er langt ut i gråsonen. Av den grunn foretrekker jeg lett Crucial m4.smile.gif

Lenke til kommentar

I dag har jeg en Intel X25m (80GB) og er veldig fornøyd med stabiliteten, ikke noe problemer å bruke den som en OS/Program/Spill-disk.

 

Bortsett fra en ting, jeg spiller UT3, Oblivion og kona spiller Sims. Ved UT3 så merker jeg at innlastingen av maps og cache-filer får spillet til å stoppe opp i opp mot 10sekunder før det fortsetter igjen.

 

Cache-filene og maps-filene kan gjerne variere fra 4MB og opp til 50MB, er det noen her som er kjent med om dette er et generelt problem med Intel X25M (2. gen) diskene?

 

Snuser derfor på en ny SSD siden dette begynner å bli et iritasjons moment for meg :-(

Kunne denne disken eller en av de andre nyere SSD være noe for meg?

 

Er jo litt OT i forhold til denne tråden, men trenger bare litt input om jeg burde gå for denne disken eller om jeg burde gå for en av de andre o i så fall hvilken?

 

Frank

Lenke til kommentar

minus.png

 

- Har en bittelitt mindre stabil kontroller enn konkurrentene.

 

Ikke bare bittelitt heller, har jeg fått inntrykket av. Jeg tør ikke kjøpe SSD fra dette merket før de får vist at de holder ut i lengden. Har hørt så mange skrekkhistorier, og de backes egentlig bare opp av tilbakemeldingene fra store nettbutikker som Newegg. Statistikken er langt ut i gråsonen. Av den grunn foretrekker jeg lett Crucial m4.smile.gif

 

Helt riktig, det. Jeg kjøpte meg nettopp en Crucial M4 128 GB. Eneste jeg ikke fikk til å funke var firmware-oppdatering, men da windows var installert så jeg at den allerede hadde nyeste firmware.

Lenke til kommentar

Finnes det noen statistikk på hvor stor andel av Vertex 3 som har fått problemer? Store salgstall vil jo automatisk generere flere klager...

 

På newegg står produktanmeldelser med en oversikt i % over antall "egg". Rett skal være rett: det varierer kraftig. Likevel er det flere Vertex-disker som har dårligere resultater, Intel er hakket over, mens Crucial M4 ser ut til å være hakket over Intel igjen.

Lenke til kommentar

Det er bra at det er såpss godt utvalg med gode SandForce-SSDer nå. Originale Vertex 3 ble i sin tid lovprist av mange tester, men var strengt tatt dårligere enn f.eks. X25-m/320 på de punktene som faktisk betyr noe for skrivebordsbrukere. Intel med 510 klarte å lage et ennå dårligere produkt, men det er en annen sak.

 

Det som bekymrer meg med disse SandForce-SSDene er de vedvarende stabilitetsproblemene. Det er normalt med barnesykdommer på slike produkter, men etter så mange måneder burde slikt vært ordnet opp i. Jeg har ikke fått observere selv hvor utbredte disse problemene er, og om de er knyttet til operativsystem eller ikke, men det er et veldig dårlig tegn at problemene vedvarer.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 120GB ver av denne for 3mnd siden. Den er ustabil. låser pc under oppstart flere ganger. Så må boote 3 til 4 ganger før windows er oppe. Visst en sjekker andre brukere sine tilbakemeldinger vil en se at de har samme problem.

 

Sjekk 120GB versjonen. Jeg har bios 2.06atm. Men etter det jeg har lest, er problemet ikke løst enda. Selv ikke med nyeste bios. Som lagrings disk skal den fungere greit. Men som OS disk, ikke så bra.

 

Nå har jeg kjørt den på ASUS SATA 6GS kontrollerkort, og på SATA 3GS ASUS HK controller. Samme problem på begge 2.

 

Andre som har erfaring fra disse OCZ Vertex 3 diskene?

Lenke til kommentar

I dag har jeg en Intel X25m (80GB) og er veldig fornøyd med stabiliteten, ikke noe problemer å bruke den som en OS/Program/Spill-disk.

 

Bortsett fra en ting, jeg spiller UT3, Oblivion og kona spiller Sims. Ved UT3 så merker jeg at innlastingen av maps og cache-filer får spillet til å stoppe opp i opp mot 10sekunder før det fortsetter igjen.

 

Cache-filene og maps-filene kan gjerne variere fra 4MB og opp til 50MB, er det noen her som er kjent med om dette er et generelt problem med Intel X25M (2. gen) diskene?

 

Snuser derfor på en ny SSD siden dette begynner å bli et iritasjons moment for meg :-(

Kunne denne disken eller en av de andre nyere SSD være noe for meg?

 

Er jo litt OT i forhold til denne tråden, men trenger bare litt input om jeg burde gå for denne disken eller om jeg burde gå for en av de andre o i så fall hvilken?

 

Frank

 

Hvilken score får ssd'en din i Windows-opplevelsesindeks? Og hvor mye ledig plass har du på den?

 

Har selv denne ssd'en og er også meget fornøyd. Oppgraderte nylig fra X58 chipsett til Z68 og min ssd score på Windows-opplevelsesindeks økte fra 7.4 til 7.8. Men det var en periode jeg fylte disken opp ganske mye og da sankt ytelsen drastisk.

Lenke til kommentar

Somdene: Hvis du ikke får 7,9 i windows experience index har du gjort noe galt. Jeg installerte først min 120gb Max Iops som IDE og fikk 7,3, søkte litt på internett og leste jeg måtte velge AHCI og fikk da 7,9.

 

Jeg fikk de første månedene ca. 1-2 BSOD i uken når jeg kjørte på FW 2.06. Prøvde å installere nyeste FW 2.13 og fikk ca. 3 BSOD i timen. Oppdaterte så til nyeste BIOS på mitt ASUS P7P55D-E Pro hovedkort, og nedgraderte FW på disken til 2.11 for snart en uke siden og har ikke hatt en BSOD siden.

 

Håper bare at den nå holder seg stabil.

Lenke til kommentar

Somdene: Hvis du ikke får 7,9 i windows experience index har du gjort noe galt. Jeg installerte først min 120gb Max Iops som IDE og fikk 7,3, søkte litt på internett og leste jeg måtte velge AHCI og fikk da 7,9.

 

Jeg fikk de første månedene ca. 1-2 BSOD i uken når jeg kjørte på FW 2.06. Prøvde å installere nyeste FW 2.13 og fikk ca. 3 BSOD i timen. Oppdaterte så til nyeste BIOS på mitt ASUS P7P55D-E Pro hovedkort, og nedgraderte FW på disken til 2.11 for snart en uke siden og har ikke hatt en BSOD siden.

 

Håper bare at den nå holder seg stabil.

 

Ytelsesindeksen jeg får på min ssd stemmmer med hva jeg ser andre får med samme ssd. Du kan ikke sammenlikne din ssd med den jeg har. Din har i mange tilfeller langt bedre ytelse. Å ja, jeg har aktivert AHCI.

 

Regner med du har fått med deg dagens artikkel http://www.hardware.no/artikler/sandforce_har_fikset_blaaskjermblemme/102943

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...