Gå til innhold

Anmeldelse: ICO & Shadow of the Colossus Classics HD (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første gangen jeg testet Shadow of the Colossus hadde jeg ingen forventninger.

Men første kampen så ble jeg helt blown away, først over det visuelle med at du hele tatt kan spille realtime med en såpass svær jævel. Men når du i tillegg kunne holde tak i ting og klatre oppå han var bare helt utenom min fatteevne den gang.

 

Det er egentlig fortsatt det, spill idag har dette scripta men ikke dette gamle spillet. Klatringen er fysikkbasert. Så holder du tak i noe og du blir slengt hit og dit så må du trykke raskere for å holde hardere fast. Aldri sett noen spill gjøre dette før, det føltes naturlig og realistisk. Føltes som det var virkelig meg som kjempet mot denne kjempen, gameplayet er superb!

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke likte disse spillene? Kjøpte denne HD-samlingen for en stund siden i butikk, men endte opp med å levere den inn på GameStop. Greit nok er gameplayet interessant, spesielt i SotC. Men det ble utrolig ensformig etterhvert å løpe gjennom en tom verden, finne en stor kjempe og prøve å klatre opp igjen og igjen og igjen og igjen... Etter å ha plagdes med den tredje i over en halvtime gav jeg opp. Jeg forstod hvordan han skal tas, men så ikke helt poenget med å prøve og feile xxx antall ganger før jeg klarte det med en tilfeldighet. De to første var alt for enkle, om man ser bort fra at jeg måtte holde meg fast i en evighet og denge løs når jeg fikk sjansen en gang hvert kvarter eller noe sånt... ermm.gif

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke likte disse spillene? Kjøpte denne HD-samlingen for en stund siden i butikk, men endte opp med å levere den inn på GameStop. Greit nok er gameplayet interessant, spesielt i SotC. Men det ble utrolig ensformig etterhvert å løpe gjennom en tom verden, finne en stor kjempe og prøve å klatre opp igjen og igjen og igjen og igjen... Etter å ha plagdes med den tredje i over en halvtime gav jeg opp. Jeg forstod hvordan han skal tas, men så ikke helt poenget med å prøve og feile xxx antall ganger før jeg klarte det med en tilfeldighet. De to første var alt for enkle, om man ser bort fra at jeg måtte holde meg fast i en evighet og denge løs når jeg fikk sjansen en gang hvert kvarter eller noe sånt... ermm.gif

Ikke ta det frekt, men da leser du den siste kommentaren og spiller heller de hjernedøde underholdningsspillene. Virker som det er mer din ting.

edit: følte det kunne tolkes litt frekt, ikke ta det sånn, spiller mange av de hjernedøde spillene selv og koser meg.

 

 

Kommer denne på PS Store?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke likte disse spillene? Kjøpte denne HD-samlingen for en stund siden i butikk, men endte opp med å levere den inn på GameStop. Greit nok er gameplayet interessant, spesielt i SotC. Men det ble utrolig ensformig etterhvert å løpe gjennom en tom verden, finne en stor kjempe og prøve å klatre opp igjen og igjen og igjen og igjen... Etter å ha plagdes med den tredje i over en halvtime gav jeg opp. Jeg forstod hvordan han skal tas, men så ikke helt poenget med å prøve og feile xxx antall ganger før jeg klarte det med en tilfeldighet. De to første var alt for enkle, om man ser bort fra at jeg måtte holde meg fast i en evighet og denge løs når jeg fikk sjansen en gang hvert kvarter eller noe sånt... ermm.gif

 

Jeg kan forstå hva du mener med at det kan være ensformig hele tiden finne neste "monster", og at verden er så tom og stille. Men det er nettopp dette som er poenget. Det skaper en veldig spesiell stemning. Hvem er denne karen du styrer? Hva gjør han her? Hva for en verden er dette? Det blir i hele tatt mer mystisk. Dessuten blir det mer fokus på det dramatiske landskapet når det ikke er så mye som skjer hele tiden.

 

Det som selvsagt er høydepunktene i spillet er jo kampene. Og det er her jeg synes dette spillet er fantastisk. Det nytter ikke bare prøve og feile tilfeldig, slik som du nevner. Du må analysere fienden. Finne et handlingsmønster og jakte på svakheter. Hvert monster/kolloss er annerledes, hver krever en spesiell fremgangsmåte som ikke er åpenbar ved første øyenkast. Dette gjør dette spillet unikt. Du lurte på hvorfor du skulle gidde å beseire et monster siden det var så vanskelig og tok litt tid. Vel, for det første får du jo en stor tilfredstillelse av å klare å beseire noe så stort. For det andre gleder man seg til å møte neste monster. De er så unike og kreativt laget at det blir en drivkraft i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...