Gå til innhold

Facebook er verdens største fotobibliotek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at FB har full bruksrett over alle bildene er det forstålig at de er størst, litt rart at FB ikke har begynt med fullt salg av bilder ennå, stort inntjeningspotensiale der.

 

Størst på P&S party/familiebilder :) Nei, jeg holder meg langt unna slike støvsuger-sider... :)

Lenke til kommentar

375 milliarder bilder i år, og 85 milliarder i år 2000??? Det er bare ca, 4,4 ganger så mange nå. Det kan da umulig stemme. Før tok man stort sett et bilde (eller toppen to) av hvert motiv fordi det kostet for film og fremkalling. Nå knipser man ofte noen ekstra bilder, for det kan jo være at noen blunket eller at noe annet skjedde, og dessuten er det større sjangs for et "perfekt" resultat med noen ekstra eksponeringer. Bare den effekten burde da føre til en slik økning. I tillegg har man kameramobiler som gjør at man alltid har et kamera med i lommen. Hvor mange dro med kamera på fest før? Hva med på stranden? Er man på brainstorming-møte med whiteboard, så knipser man gjerne noen bilder av tavlen før man går. Var det noen som gjorde slikt med analoge kamera? Dessuten er det flere kamera i familien. Sønnen min på ni år knipset rundt 180 bilder på en ukes høstferie (og da regnet han etter at han hadde slettet de som han ikke syntes noe om). Hvem tok seg råd til slik ukritisk knipsing før? Hvis man også tar med at en langt større prosent av verdens befolkning (antar jeg) har kamera i dag og tar seg råd til å bruke det, så virker en økning på bare 4,4 ganger helt absurd. Økningen er nok minst 100 ganger og kanskje 1000 ganger. Hvor stor økning det er av gode bilder er en annen ting :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

375 milliarder bilder i år, og 85 milliarder i år 2000??? Det er bare ca, 4,4 ganger så mange nå. Det kan da umulig stemme. Før tok man stort sett et bilde (eller toppen to) av hvert motiv fordi det kostet for film og fremkalling. Nå knipser man ofte noen ekstra bilder, for det kan jo være at noen blunket eller at noe annet skjedde, og dessuten er det større sjangs for et "perfekt" resultat med noen ekstra eksponeringer. Bare den effekten burde da føre til en slik økning. I tillegg har man kameramobiler som gjør at man alltid har et kamera med i lommen. Hvor mange dro med kamera på fest før? Hva med på stranden? Er man på brainstorming-møte med whiteboard, så knipser man gjerne noen bilder av tavlen før man går. Var det noen som gjorde slikt med analoge kamera? Dessuten er det flere kamera i familien. Sønnen min på ni år knipset rundt 180 bilder på en ukes høstferie (og da regnet han etter at han hadde slettet de som han ikke syntes noe om). Hvem tok seg råd til slik ukritisk knipsing før? Hvis man også tar med at en langt større prosent av verdens befolkning (antar jeg) har kamera i dag og tar seg råd til å bruke det, så virker en økning på bare 4,4 ganger helt absurd. Økningen er nok minst 100 ganger og kanskje 1000 ganger. Hvor stor økning det er av gode bilder er en annen ting :-)

 

Les igjen ;)

 

85 milliard bilder totalt i verden i år 2000.

375 milliard bare på Facebook, (pga tilgangen til nyere teknologi, enklere deling, og billigere digitale kameraer som det står i artikkelen.

Endret av laurell
Lenke til kommentar

Ikke tvil om at facebook er størst med sin bildekatalog, men kvaliteten på den er vel også deretter. Som noen nevnte er det neste rart at facebook ikke har begynt å selge bildene som de jo har kontroll over. Kanskje dette er noe vi ser at skjer når interessen for facebook daler.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

 

Les igjen ;)

 

85 milliard bilder totalt i verden i år 2000.

375 milliard bare på Facebook, (pga tilgangen til nyere teknologi, enklere deling, og billigere digitale kameraer som det står i artikkelen.

 

Har lest igjen:

Dette tallet har imidlertid flerdoblet seg de siste årene, og flere eksperter anslår at 375 milliarder bilder vil bli tatt i år [...]

140 milliarder bilder på Facebook

Hele seks millarder bilder blir lastet opp i måneden, noe som utgjør over 70 milliarder bilder årlig. Med andre ord vil tjue prosent av de 375 millarder bildene som blir tatt i år havne på Facebook, anslår nettsiden selv.

 

Så fortsatt, estimatet på 375 milliarder bilder i året må da være alt for lavt! Antar at tallet på bilder i 2000 er rimelig riktig, siden det sikkert er basert på mengden solgt film.

Lenke til kommentar

At Facebook ikke har begynt å selge bilder er ikke så veldig rart. I det sekundet de gjør det, mister de hele kundegruppen sin. Da er det nok bedre å tenke langsiktig med reklame og beholde (bittelitt) integritet.

 

Jeg stusser mest over "Tjue prosent av bildene som tas i år kan havne hos den sosiale giganten.". Det tallet høres altfor høyt ut.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...