Gå til innhold

Guide: Slik fungerer en SSD – Del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enl: Jepp, jeg gjorde akkurat det i går på et ASUS Z68-kort. Kom jo til slutt til at jeg heller burde koble den til Intel-kontrolleren. Begge deler fungerte forresten helt greit, også å koble om etter at jeg hadde installert OS.

 

Det som ikke fungerte greit var å koble RAID-kontrolleren til PCIEx16_3 (den nederste). Da kranglet skjermkort og RAID-kontroller om PCIEx-lanes helt til jeg kapitulerte og flyttet den opp til PCIEx_2. Det er en BIOS-innstilling for å allokere ressurser til den nederste porten, men det hjalp ikke.

 

But I digress... Bra guide! Utvid den gjerne litt med FAQ eller andre ting etterhvert.

Lenke til kommentar

Det var da en lang artikkel for å si:

 

"Dette bør du gjøre:Aktiver «AHCI» i maskinens BIOS, lagre, start maskinen på nytt og du er klar for SSD-verdenen!"

Fint med sånne artikler altså, men synes det bør skrives mer tydelig i "punktvis framgang" at man må gjøre dette før man kopierer os på ssd'n. Eventuelt at man gjør det før man installerer os.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin artikkel, men det var en påstand jeg hadde vanskelig for å svelge:

Du kan eventuelt kjøpe en dedikert SATA-kontroller, men det er ikke noe folk flest vil ha behov for.

Etter min mening er det veldig relevant for folk flest å gå til anskaffelse av en SATA 6Gbit/s kontroller for å få full effekt av sin nye SSD. Jeg sitter akkurat nå i den situasjonen.

 

Jeg kjøpte et ASRock SATA3 - PCI Express x1 kort m/støtte PCI Express 2.0

Teoretisk hastighet med SATA3 antar jeg er: 750 MB/s

Teoretisk max hastighet for ASRock-kortet=PCIe*2: 525 MB/s (netto, uten overhead)

Min SSD er en OCZ Agility3 med max lesehastighet: 525 MB/s

 

Da skulle jeg kunne forvente hastigheter opp mot 500 MB/s på SATA3 ?

Og kanskje halvparten eller bedre på SATA2 ?

 

Målt hastighet på hovedkortets interne SATA2 var: 246 MB/s

Målt hastighet på ASRock SATA3 var: 211 MB/s !!!

 

HVORFOR ? Hvordan er det mulig at SATA3 kontrolleren yter dårligere enn en SATA2 kontroller ? Forklar det den som kan. Jeg så bare en mulig løsning på problemet, at SATA-kabelen var av for dårlig kvalitet, så jeg kjøpte en ny som var garantert for 6Gb/s hastighet. Men til ingen nytte, hastigheten var nøyaktig den samme som før.

 

Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Kanskje dette er noe for HW.no å ta tak i som en oppfølger til artikkelen ?

Lenke til kommentar

Når man sier:

"Dette bør du gjøre:Aktiver «AHCI» i maskinens BIOS, lagre, start maskinen på nytt og du er klar for SSD-verdenen!"

 

Dersom det gjelder OS-disk burde man ikke også si:

http://support.microsoft.com/kb/922976

 

Har dette endret seg, eller inspirerer hardware.no til å sende maskiner i blåskjerm nå?

 

Vi vil på ingen måte inspirere til blåskjerm, og jeg kan ikke helt se at vi gjør det heller. Det er akkurat derfor vi under første mellomtittel forklarer at en fersk installasjon er det beste, og at om du ønsker noe annet er det like greit å bruke egne oppstartsett. Det er også derfor vi på side to, hvor AHCI nevnes, har satt inn en stor faktaboks som sier "Pass på" i høyremargen - som forklarer nettopp dette :-)

 

Fin artikkel, men det var en påstand jeg hadde vanskelig for å svelge:

Du kan eventuelt kjøpe en dedikert SATA-kontroller, men det er ikke noe folk flest vil ha behov for.

Etter min mening er det veldig relevant for folk flest å gå til anskaffelse av en SATA 6Gbit/s kontroller for å få full effekt av sin nye SSD. Jeg sitter akkurat nå i den situasjonen.

 

(***Klipp-klipp***)

 

HVORFOR ? Hvordan er det mulig at SATA3 kontrolleren yter dårligere enn en SATA2 kontroller ? Forklar det den som kan. Jeg så bare en mulig løsning på problemet, at SATA-kabelen var av for dårlig kvalitet, så jeg kjøpte en ny som var garantert for 6Gb/s hastighet. Men til ingen nytte, hastigheten var nøyaktig den samme som før.

 

Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Kanskje dette er noe for HW.no å ta tak i som en oppfølger til artikkelen ?

 

For folk flest vil nok en dedikert kontroller være enda en barrière på vei inn i SSD-verdenen, det er derfor jeg har lagt inn den kommentaren. Intels SATA 6 Gbit/s-kontroller er mer enn god nok for «folk flest», fordi folk flest neppe vil begynne med avanserte RAID-løsninger med det første. Marvel-kontrolleren AMD i stor grad benytter på deres brikkesett er ikke like god, men den er fortsatt god nok for de som vil prøve en SSD for første gang.

 

Nøyaktig hva som er problemet i ditt tilfelle kjenner jeg ikke til, men vi har planer om å kjøre en test av SATA-kontrollere om ikke så alt for lang tid :-)

 

 

Lenke til kommentar

Da jeg skulle installere Win7 64 på min nye Vertex3, fikk jeg blåskjerm hvis jeg satte BIOS i AHCI-modus, jeg måtte installere i IDE-modus.

 

Løsningen:

Installere i IDE-modus, følge instruksjonene fra Gib007, og deretter fungerer AHCI-modus ypperlig.

 

Menneh a-hum, hvis du da enda ikke får starta i AHCI, og må tilbake til IDE, starter Windows fortsatt med den instillinga i reg?

 

 

Ellers når jeg setter bios til AHCI detekteres ingen av SATA-diskene, (en Intel X-25M og en WD vanilla) kun en gammel PATA-disk... I tillegg til den berømte blåskjermen, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...