Gå til innhold

Tredje uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste tipset jeg kan gi er kjenn på magefølelsen.

Mac vs resten handler i stor grad om hva man liker best da, som du også nevner, det finnes tilsvarende programmer på begge platformer. Og da mener jeg ikke at den ene platformen har en hobbyutgave slik som man av og til har i Linux.

Selv foretrekker jeg OSX privat, men kommer ikke utenom Office til Windows i jobbsammenheng. Den har fortsatt flere funksjoner i Windowsutgave, noe som jeg trenger. De fleste vil nok ikke merke forskjell.

Hjemme har jeg server som kjører Linux(ja ok pluss en NAS QNAP).

Linux er (vel var) gøy når jeg hadde tid til å sette dem opp og leke med dem. Nå har jeg ikke tid til slikt så om den ryker blir den nok erstattet av ferdige produkter. Fordelen med de er at når de først er satt opp slik man vil ha, så summer og går de til hardwaren ryker...

Lenke til kommentar

Cinch er greit å ha når man jobber med ulike skjermstørrelser fra tid til annen. Funker på samme måte som i Windows 7 der man drar vinduet til kantsidene.

 

Forøvrig så er ikke safari så gærn å bruke om du installerer omnibar (slik at du kan bruke adressefeltet til å søke).

Lenke til kommentar

Skaleringen i OSX er jo desverre generelt jalla, er ikke bare et problem når man bruker flere skjermer. Ellers like jeg selv pekeflaten de har ganske godt. De heftigste gesturene har jeg aldri brukt, synes ofte det blir krøkkete med mer enn to fingre, og ihvertfall mer enn tre.Men de som roer ned fingerbruken litt fungerer bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Pekeplaten er hovedårsaken til at jeg kjøpte meg Macbook Pro (13.3, i7), og jeg skjønner heller ikke hvorfor andre PC-produsenter ikke gjør det samme.

Har oppgradert til 8GB minne og Momentus XT disk og det ble en helt ny maskin, men har en del ting jeg sliter med som er voldsomt irriterende.

Maskinen kan henge seg opp og må tenke seg litt om, Flash krasjer støtt og stadig og enkelte faner i Chrome kan plutselig slutte å svare, er det flere som opplever det samme og kanskje vet hva dette kommer av.

For meg er dette nesten som å komme tilbake til en tidlig versjon av Windows XP hvor ikke alt var så voldsomt stabilt.

Lenke til kommentar

Min annbefaling er at du går tilbake til windowsoppsettet i minst to uker, men gjerne beholde skjermen om den kan brukes med HDMI adapter (eller har "lappisen" din DP-port?).

 

Da tror jeg du er best egnet til å ta en riktigst mulig avgjørelse for deg.

 

Du skriver mye artikler, og i tillegg redigerer bilder og muligens noe enkel videoredigering også står på din dagsorden. De to sistnevnte oppgavene er jo der Apple og MacOS skal ha sin force. Første del, er stort sett hipp som happ.

 

I de periodene du ikke har et alternativ i mac-verdenen, så kan du alltids kjøre paralells og WIN7 ved siden av.

 

For andre brukere, med andre oppgaver, så vil jeg tro en overgang er langt værre. Men for en journalist burde det være lett å hoppe frem og tilbake.

 

Mvh

 

Windowsbruker med enkel linuxkompetanse, bortimot ingen macoskompetanse (foruten teori...).

Lenke til kommentar

Som du skriver så synes du at begge løsnigene fungerer tilnærmet like godt nå. Da synes jeg at du burde se på totalsummen for begge oppsettene. Etter å ha fulgt med på denne artikkelserien virker det for meg som at man må bruke et hav med penger for å få løsningen med Mac til å fungere. Så om du da finner ut at Mac-løsningen er betydelig mer kostbar kunne du sett på mulighetene du ville fått ved å bruke like mye penger på Windows-løsningen.

 

Jeg mener at om man kaster nok penger på noe så vil det til slutt funngere like godt eller bedre som andre løsninger, så det er noe man bør ta med i vurderingen. Jeg skriver ikke om penger fordi ikke alle har råd osv, men det er bare så sykt unødvendig å bruke 5000 ekstra på noe som ikke fungerer bedre enn andre løsninger. Dette er som regel veldig relevant i forhold til bedrifter, siden de sjeldent vil betale for den dyreste løsningen.

 

 

Og så til den totalt partiske delen av min mening. For meg er det utenkelig å bruke Mac i et jobbmiljø(sammarbeid, server, domene), OSX er rett og slett ikke lagd for det. Når jeg sier det så tenker jeg ikke på de som sitter i Photoshop og seiler sin egen sjø uten oppkobling mot andre.

 

Hva bør han gjøre for at Mac-en skal bli en god arbeidsstasjon? Jo, installer Windows på den. :thumbup:

Lenke til kommentar

"Det første irritasjonsmomentet som treffer meg er at alle programmer som var åpne eller aktive når jeg koblet maskinen fra skjermen, holdes i samme størrelse på den lille 13-tommers skjermen som de hadde på den store 27-tommers skjermen. Det betyr at så godt som alle vinduer havner utenfor bildet og må tilpasses hver eneste gang jeg napper ut skjermkabelen. Verst av alt er at en rekke programmer havner så langt utenfor skjermbildet at jeg ikke får hentet de inn igjen, uten å slå av og på maskinen."

 

Et lite tips: Se under "Vindu"-menyen, der er det en "Zoom"-funksjon i de fleste program, som vil tilpasse vindu til skjermoppløsningen - så slipper du i alle fall å restarte fordi du har "mistet" vindu utenfor skjermbildet. Holder du nede alt-tasten vil du i en del program få valget "Zoom alle" - som naturligvis tilpasser alle vindu tilhørende programmet. ;)

 

(Eventuelt kan du holde nede alt-tasten samtidig som du klikker på den grønne (+) "boblen" øverst til venstre i vinduet - dette skalerer f.eks alle åpne vindu i en sleng i Safari.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begynte med Mac uka før Nilsen. Ganske spennende å følge en som er i omtrent samme båt. Morsomt at jeg har kommet til nesten samme konklusjon. Selv om jeg bruker 27" iMac, er følelsen omtrent den samme da han bruker også 27" skjerm. Har knapt savnet et eneste program, da alt jeg har brukt heldigvis er open source. Det eneste jeg savner er spillutvalget, men er strengt tatt ikke et problem. En platform jeg må si meg godt fornøyd med, så langt.

Lenke til kommentar

Artig og lese disse artiklene da jeg selv vurderer ny Bærbar PC. Hadde bestemt meg for macbook air, men etter litt titting frister kanskje macbook pro mer og mer. Med tanke på bruken som er alt fra redigere bilder til å dra med rundt når jeg tar bilder er kanskje Pro den utgaven jeg burde gå for uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...