Gå til innhold

– Kopisperre fører til mer piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt at de begynner å oppfatte dette. Kopibeskyttelse har aldri noensinne hindret at et medie har blitt kopiert, og det vil aldri kunne hindre det heller. Det forhindrer snarere at folk ikke får spilt det av, og dermed blir tvunget til å laste ned en ulovlig kopi. Når folk så har blitt tvunget til å laste ned noe de allerede har kjøpt, så er på en måte isen brutt, og man begynner å laste ned i stedet for å kjøpe. Dette konseptet er så vanvittig enkelt at det er absurd at man fremdeles bruker penger på kopibeskyttelse.

Lenke til kommentar

At plateselskapene og spillutgiverne ikke skjønner hvor teit DRM er er ganske utrolig.

Det virker som de lever i en fantasiverden der DRM faktisk fungerer, og hindrer piratene i å få tak i innholdet.

I den virkelige verden er resultatet bare at piratene får en bedre utgave enn de lovlige kundene, som i tillegg er gratis.

 

Jeg kjøper mye musikk på Amazon nettopp fordi jeg får en god gammel MP3-fil som resultat, og den kan jeg gjøre akkurat hva jeg vil med. Slenge inn i Winamp, kopiere over på Androidtelefonen, streame trådløst til anlegget i stua, eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Det at DRM er død født er gammelt nytt, skal man slå piratene så må man være BILLIGERE og BEDRE pluss ENKLERE, da vil folk velge det lovlige alternativet.

Slik som MC Lars sa i "Download this song"

Can't sell bottled up water when it is freely flowing.

 

Faktisk en god del av dette DRM tullet, blant annet MS Live søpplet så har jeg hatt så mange problemer med den lovlige versjonen at jeg NESTEN føler meg snytt selv om jeg ikke betalte for den lovlige kopien (Dirt 2 som kom med ATi skjermkortene.)

Nå vet jeg av erfaring at pirat versjonene av GFLW spill brukte en egen offline konto og bortsett fra denne irriterende notis boksen så var det tut og kjør.

 

Så det at DRM bryter sammen nå er jeg absolutt ikke redd for, og hadde de i sin fantasi verden klart å stenge kranen så er det så mye vann der ute og gratis Open Source varianter som de ikke klarer å stanse at de kan bare GLEMME det hele.

Verdenen har gått framover, men de gutta på kontorene hos spill utgivere. plateselskap og filmselskapene ser ut til å sitte i en tidsbobble hvor datoen fortsatt er 1960-70 eller lignende.

Lenke til kommentar

Lovlig kjøpt musikk, spill og programvare er som regel alltid noe hassle å ta i bruk. DRM, securom, lisensnøkler med begrensninger på antall maskiner du kan installere på, lisensnøkler hvor man må ringe inn for å aktivere (Symantec pg Microsoft).

For ikke å snakke om selve kjøpsprosessen.

Da jeg skulle kjøpe Office 2010 gjennom digital river (Microsofts distribusjonskanal) virket det som de ikke ville ha meg som kunde, først virket ikke registreringen på siden, og så brukte de 2 uker på å svare på ett enkelt spørsmål på mail.

 

Piratkopiering er jo stort fordi det er den desidert enkleste måten å få tak i noe på, uten sperrer. tror jeg.

Endret av EnvyAndroid
Lenke til kommentar

Beatport hadde nok ikke vært like populært dersom de hadde hatt DRM på sine nedlastninger. Man ser vel heller ingen form for kopibeskyttelse hos de mindre plateselskapene/labels.

 

Ser man det fra flere perspektiv tenker vel plateselskapene at dersom de legger på en kopisperre, vil det være vanskeligere for vennen min å kopiere platen jeg har kjøpt/vi har spleiset på. At de velger å ikke se på hvor lett vi begge kan hente den ulovlig fra nettet er bare deres egen feil. Det er visst bedre å ikke tjene noe i forhold til å tro at man taper mye på piratkopiering. Jeg forstår det ikke, men det gjør visst EMI, Universal osv.

Lenke til kommentar

http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/10/a-game-we-all-win-dumping-drm-can-increase-sales-while-reducing-piracy.ars

 

Om dette er samme "undersøkelsen" så stiller jeg meg tvilende til metoden. Først og fremst fordi jeg tviler på "Game theory" i sin helhet (da spesielt utvidelsene av konseptet gjort av Nash på 60-tallet), men også fordi dem har stablet en drøss med antagelser oppå. Med andre ord så er hele greia en teoretisk konstruksjon uten grunnlag i innhentede talldata eller testet opp mot samme.

 

Jeg hadde virkelig likt å fått mine antagelser om mangelen på reell effekt ved bruk av DRM, men dette er ikke det.

Lenke til kommentar

Captain Obvious som forsket på dette? Alle vet at DRM er noe dritt og at det er derfor mange laster ned ting de allerede har kjøpt, og noen laster ned ting de ville ha kjøpt ellers, hvis det bare var lett tilgjengelig i en ukryptert høykvalitetsversjon til akseptabel pris.

Er også en balangsegang her, en enkel cd kopierings sperre som hindrer fjortiser fra å kopiere cd i nero og gi til kompiser hjelper mot pirat kopiering. En DRM som krever at du må ha audiens hos kongen for å få nøkkel vil medføre mer pirat kopiering.

 

Kort, enkele drm løsninger virker ved å stoppe dem som ikke klarer å laste ned torrents.

Ikke realistisk å stoppe dem som laster ned crackede spill, maksimalt klarer du å stoppe crackerene noen dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også en balangsegang her, en enkel cd kopierings sperre som hindrer fjortiser fra å kopiere cd i nero og gi til kompiser hjelper mot pirat kopiering.

(...)

Kort, enkele drm løsninger virker ved å stoppe dem som ikke klarer å laste ned torrents.

 

DRM forutsetter at man har en original, selv i mine fjortisdager på tidlig 90-tall så spredte piratkopier seg som ild i tørt gress via disketter. Og den fjortis som ikke klarer å finne en kompis som kan rippe eller bruke torrents, eventuelt fjortisdame som ikke kan spille litt blond og få hjelp til det finnes ikke. Mitt inntrykk er at DRM var laget for å stoppe 40-50 åringer som skjønte copy-paste men som knapt nok visste å bruke en PC ellers, og ville synes det var for flaut å spørre noen andre, i alle fall på musikk og film.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...