Gå til innhold

Medietilsynet vil ikke jakte på pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslaget er foreløpig siste ledd i kampen mot ulovlig fildeling og andre krenkelser av opphavsrett på Internett, og involverer blant annet at Internett-leverandører skal bli pålagt å blokkere adgang til nettsider med innhold som krenker opphavsretten.

 

Vil dette i praksis si DNS filter?

 

I så fall spår jeg en markant økning norske OpenDNS brukere i tiden som kommer..

 

Foruten en proxy med pakkeinspeksjon og lovpålagt forbud mot kryptering, ser jeg ikke helt hvordan norske myndigheter skal kunne "blokkere" noe som helst.

 

Dette vitner om politikere uten særlig innsikt i fagområdet de forsøker å regulere, rett og slett uvitenhet.

 

 

 

For å bruke opendns, legg inn følgende adresser i nettverksinstillingene (DNS adresser) dine, ev på router om mulig:

Primær: 208.67.222.222

Sekundær (backup): 208.67.220.220

Så slipper du å bekymre deg for sensur.

 

 

Lenke til kommentar

ser filmbransjen vil bruke verdens regjeringer som politi... fatter ikke at myndighetene er dumme nok til å gjøre som hollywood sier... det blir jo som i usa, det er store bedrifter som bestemmer hva politikerne skal gjøre...

norge er et fritt land, ikke et diktatur. så det blir for tåpelig at utenlandske organisasjoner skal diktere hva norske myndigheter skal gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en brannmursperre hos ISPer vil være effektiv mot de som sporadisk laster ned ting fra bukta. Hvor stor andel av nedlastinger det er vet jeg ikke, men det kan godt hende at det er en betydelig andel.

 

Og for oss andre som har litt mer enn middels erfaring med nedlasting og databruk kommer Proxy-servere og private trackere som hånd i hanske. For å ikke nevne SeedBox igjen.. :)

 

Nei, det er på tide at våre (sympativalgte) folkevalgte politikere får en kraftig utskifting snart, hva anngår kompetanse og utdanning innen IT. De gamle traverne på Tingen kan jo overhodet ingen verdens ting om all den utvikling som har foregått etter 80-tallet.

De lever i en boble uten framgang, og det hjelper ingen lenger.

 

Den dagen medie-bransjen klarer å gi forbrukerne noe bedre enn det samme gamle pisspreiket om ulovligheter, nye lover, regler og svartmaling av Hvermannsen, DA kanskje jeg skal begynne å ta dem seriøst og betale for det lovlige innholdet.

Fram til da betaler jeg og støtter "piratbransjen" :!:

 

Flott at medietilsynet sier ifra, om noe smålig og svakt så er det værtfall noe.

 

God medierik helg! :-)

Lenke til kommentar

Det virker i første omgang ikke som naturlig at Medietilsynet skal drive sensurvirksomhet, men i lys av et totalitært samfunn så gjør det plutselig det. Så vi ser jo hvor lobbybransjen henter inspirasjon fra.

 

Det er flere år siden den prinsippielle avgjørelsen med innføring av sensur falt i Norge. Vi så alle at det var fildelingsspøkelset som var den virkelige fienden så dette er helt som forventet.

 

Så dette er, prinsippielt sett, ikke en viktig sak.

 

Den neste saken som ER viktig er "three strikes"-strategien som de også, allerede nå, er i ferd med å få innført gjennom hele Europa inklusive Norge. Bli meldt tre ganger for fildeling, og du mister retten til å bruke internet. Det blir virkelig å innføre 2-rangs borgere med skarpt begrenset ytringsfrihet.

 

Høres ut som skremselspropaganda, kanskje? I Frankrike er HADOPI-loven allerede innført, og de første har allerede mistet retten til internettilgang:

 

http://www.itavisen.no/879738/60-blir-kastet-av-nettet

 

 

Her er noen av tiltakene som er skissert opp i Norge de siste årene:

- Pålegg ISP lengre lagring av IP-trafikkdata. Check.

- Hurtigbehandling av etterspørsler av trafikkdata. I skyggen av ABB-saken tildeles nå forresten domstolene 7 millioner+ for å opprette en vaktordning for begjæringer om utlevering av trafikkdata utenfor normal kontortid. Fordi lobbybransjen kan ikke ta deg raskt nok hvis de må forholde seg til kontortid.

- Fjern kravet om at utlevering av slike opplysninger skal gå via domsstol. Overfør makten til å behandle fildelingssaker fra domstolene til et bransjeorgan. Nå kommet så langt at lovforsvaret har vært ute til høring. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/hoeringer/hoeringsdok/2011/horing---endringer-i-andsverkloven---til.html?id=643799

 

- Gi dette organet makt til å nekte fildelere å bruke internet. Dette er i ferd med å bli innført i Europa. Det startet i Frankrike, som nå altså har iverksatt det. Spredde seg raskt til Storbritannia. I 2009 ble det avvist av EU, men nå er det tilbake og i ferd med å bli nedfelt i det europeiske samarbeidet. Norges standpunkt er at vi har ikke signert ennå, men er i ferd med å klargjøre til signering. Stille og rolig. Etter valget, må vite.

 

Alle innskrenkningene i rettigheter og utvidelsene av overvåkningen går så stille gjennom. Sitat Norges Journalistlag ang. den nye lovgivningen:

- "NJ støtter forslaget om at rettighetshavere skal kunne fortsette å registrere og lagre IP-adresser, men at dette i framtiden kan gjøres uten konsesjon fra Datatilsynet."

 

Har dere hørt noe som helst i media om at Datatilsynet blir hoppet bukk over på denne måten? Tenkte ikke det, nei.

 

 

Slamper og lømler, hele gjengen. :g

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en brannmursperre hos ISPer vil være effektiv mot de som sporadisk laster ned ting fra bukta. Hvor stor andel av nedlastinger det er vet jeg ikke, men det kan godt hende at det er en betydelig andel.

 

Til og med regimer som Kina klarer ikke blokkere nettsteder på en god nok måte, selv om deres "store kinesiske brannmur" kanskje er av de beste nasjonale brannmurene som eksisterer (muligens med unntak av Iran).

 

Det finnes ingen grunn til å anta at Norge, som hverken har kompetansen, viljen eller den politiske makten, vil klare å sette opp noen form for brannmur som vil klare å blokkere folk ute fra piratbukta.

 

Det det er snakk om er høyst sannsynlig et DNS filter (som leder folk videre til en "access blocked" side når de forsøker å gå inn på thepiratebay.org), som lett kan omgås ved enten å bare skrive inn IP adr. direkte i adressefeltet, bytte DNS server til opendns, eller ved å endre innstillinger i HOSTS filen din (om du bruker windows) til korrekte servere for domenet.

 

Det er så enkelt å omgå et DNS filter at det grenser til det absurde å i det hele tatt ville filtrere på denne måten, se forklaring blant annet her:

http://www.opendns.com/support/videos

Lenke til kommentar

Folket vill seire, ikke de få som sitter på kontorer bare for å vokte pengene sine. Man kan ikke hindre dyrene som går i skogen fra å spise av det de finner i naturen rundt seg, og tro meg de leter aktivt etter det som de helst vill spise. Vi vil konsumere det vi finner som vi helst vil på nettet og ingen kommer noensinne til å overvinne menneskets naturlige atferd på nettet. Og hyklerne sitter og gjør det samme som alle andre selv om de påstår at de kjemper for "opphavsrett". Du må fjerne internett og gjøre det tilgjengelig bare for lukkede grupper og isolere hver av de gruppene fra muligheten til å komunisere med hverandre og skape et totalt forbud mot å i det hele tatt å sende noen form av data over nett sånn som i nordkorea om du skall klare å forhindre at folk sender filer seg i mellom. Nå er det fastslått at internet i dag er en menneskelig rettighet og en del av ethvert sivilisert lands infrastruktur, så det er i grunn og bunn ulovlig å nekte et menneske som ikke sitter fengslet med mediaforbud eller soner på anstalt tilgang til nettet. Folk er bare dumme som ikke reagerer og steiler mot de foreslåtte forbudene, for det er snart nordkoreanske tillstander om de store filmselskapene og musikkindustrien skall få styre lands interne politikk. Det er ingen umulighet, politikerne er offer for en vanvittig sterk lobbyvirksomhet og penger er makt i dagens samfunn ikke ministertitler. Se hvordan de som har penger gjør, de kjøper seg lov til hva de vill og straffer oss som ikke sitter med de resursene for at vi ikke vill gjøre dem rikere. Dette blir en Robin Hood historie som vill ende med folks frihet , men jo lenger vi venter med å si ifra jo vanskeligere og større blir bråket om den friheten når de allerede har tatt den fra oss, de burde ikke få muligheten å frarøve oss friheten til å begynne med.

Lenke til kommentar

Akkurat, skal piratene stoppes så må det lovlige alternativet gjøres mer attraktivt og BEDRE enn det piratene har.

Dessverre for dem så opererer piratene med mye lavere profitmarginer (Nettside kostnader som eneste utgift for å sette det på spissen) og det gjør det vanskelig å lage en konkurrerende løsning.

 

Alternativet blir da å gi bort dette elektroniske produktet og tilby ekstra tjenester, for eksempel med Linux distroer kan du få distroen gratis, men skal du ha support må du bla opp cash.

Lenke til kommentar

Akkurat, skal piratene stoppes så må det lovlige alternativet gjøres mer attraktivt og BEDRE enn det piratene har.

Dessverre for dem så opererer piratene med mye lavere profitmarginer (Nettside kostnader som eneste utgift for å sette det på spissen)

Etter min erfaring som servicearbeider i noen år nå, er det en klar trend (blant nordmenn iallefall) at de vil mer enn gjerne betale "litt mer" for en vare, hvis kjempegod service, betingelser og kompetanse følger på kjøpet :thumbup:

 

En lettfattelig side, med de nyeste filmene og seriene i høy oppløsning, med god hastighet og forskjellige betalingsmetoder \ abonnement-muligheter og andre positive perks kan lett viser tenner mot diverse pirat-alternativer, selv om prisen er litt stivere enn gratis. Spotify skjønte dette med Premium :thumbup:

 

Alle problemene i denne saken bunner i at folkene som styrer sirkuset er noen genrasjoner for gamle, som ikke henger med i utviklingen. De er ikke "på gata og kjenner regnet", de sitter på kontorene sine, ser grafer og røde\grønne\svarte tall, og gjør økonomiske grep deretter.

 

Så, hvem tror dere er i stand til og produsere en bestselgende regnjakke; en som tilbringer hele året under en paraply på Barbados, eller en som bor 365 dager i Bergen? :tease:

 

Peace, yaaarr!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er soneinndelinger som bransjen fremdeles elsker å benytte seg av. mediebransjen i usa vil f.eks ikke la meg kjøpe et amerikansk produkt fordi jeg bor utenfor landegrensene. De foretrekker heller at jeg skal vente til en norsk distributør har kjøpt rettighetene til å distribuere produktet i norge og så kjøpe tjenesten derifra mange måneder senere.

 

Ta HBO og tv serien true blood som eksempel: TV serien er ferdigsendt i USA, men som forbruker må jeg vente til tv serien blir sendt på tv i norge månedsvis senere. Jeg vil ikke vente! Jeg vil betale penger for å se episodene NÅ! Ettersom jeg ikke får se serien NÅ lovlig, så "må" jeg ty til ulovlige grep for å se serien så snart som mulig. Hadde jeg hatt mulighet til å laste ned hver episode lovlig mot betaling så hadde jeg gjort dette for lenge siden. Jeg har pengene i lomma, de ligger der klar til bruk, men per i dag går de pengene til noe annet fordi bransjen nekter å tilpasse seg markedet og heller kjører sitt eget løp, og heller bruker søksmål, trusler og lignende.

 

Jeg sitter her i dag og er helt oppgitt.. Jeg får ikke regnestykket til bransjen til å gå opp, de tjener jo ikke mindre penger på å slippe produktene og tjenestene sine på alle markedene samtidig. Det som skjer er at de heller får en massiv fortjeneste med en gang fremfor mye mindre fortjeneste over en lenger periode.

Lenke til kommentar

I så fall spår jeg en markant økning norske OpenDNS brukere i tiden som kommer..

[...]

 

 

For å bruke opendns, legg inn følgende adresser i nettverksinstillingene (DNS adresser) dine, ev på router om mulig:

Primær: 208.67.222.222

Sekundær (backup): 208.67.220.220

Så slipper du å bekymre deg for sensur.

 

 

Så er det det at ved å benytte en annen DNS så legger du igjen alt du gjør på nettet hos en tredjepart som faktisk har interesse av dataene dine. Brukte OpenDNS en stund, men fant ut at det faktisk ikke var noe raskere (spørs hvordan du ligger an i forhold til ISPens DNS), og hvorfor skal jeg frivillig legge igjen haugevis med data som de kan gjøre hva de vil med? Til et firma som er ute etter penger?

Hindre pishing eller rette feilskrevne URLer klarer jeg forøvrig helt fint selv.

 

Har også prøvd Googles DNS en stund, og det er egentlig akkurat samme greia. Greit å bruke hvis man har DNS-problemer, men vær klar over hva du egentlig gjør når du sender trafikken gjennom et firmas DNS som har økonomisk interesse av det.

Lenke til kommentar

Når WIPO-sjefen klarer å komme med gullkorn som at internet hadde vært bedre om det hadde vært patentert så ser jeg bare en måte dette kan ende på, væpnet revolusjon. Dette fordi tankerekkene til folka med makt har for lengst passert "la dem ete kake"-lavmålet...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Hmm, jeg lurer på hvordan det hadde gått å bruke "Piracy is stealing" videoen som forsvar i en eventuell sak. Det er jo "aktor" selv som har sagt at det er stjeling, og da må man jo kunne dømmes ut fra det, og ikke copyright infringment.

Mtp. det kunne gitt lavere straff tror du? :p

Lenke til kommentar

"Medietilsynet er enige i at det må bli utviklet flere attraktive og lovlige fildelings- og streamingtjenester på Internett, i kampen mot ulovlig deling av opphavsrettbeskyttet materiale. Men de presiserer at dette er et ansvar som hviler på aktørene i bransjen, og ikke dem."

 

Det gleder meg at det er flere som ser dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg lurer på hvordan det hadde gått å bruke "Piracy is stealing" videoen som forsvar i en eventuell sak. Det er jo "aktor" selv som har sagt at det er stjeling, og da må man jo kunne dømmes ut fra det, og ikke copyright infringment.

Mtp. det kunne gitt lavere straff tror du? :p

 

Ikke bare lavere straff, men private selskap kan ikke gå etter personer for stjeling, det er noe politiet må gjøre. Torrentfreak hadde en god artikkel for noen måneder siden:

 

https://torrentfreak.com/copyright-infringement-and-theft-%E2%80%93-the-difference-110827/

Lenke til kommentar

Hmm, jeg lurer på hvordan det hadde gått å bruke "Piracy is stealing" videoen som forsvar i en eventuell sak. Det er jo "aktor" selv som har sagt at det er stjeling, og da må man jo kunne dømmes ut fra det, og ikke copyright infringment.

Mtp. det kunne gitt lavere straff tror du? :p

 

Ikke bare lavere straff, men private selskap kan ikke gå etter personer for stjeling, det er noe politiet må gjøre. Torrentfreak hadde en god artikkel for noen måneder siden:

 

https://torrentfreak...ference-110827/

Det må jeg innrømme er latterlig genialt thumbup.gif

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...