Gå til innhold

Artikkel: Her er Steve Jobs' største suksesser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterer meg litt enda at iPod solgte såpass mye, mtp. så mange (bedre) konkurrenter som fantes. Var vel kanskje litt fordi media brukte ordet iPod istedenfor mp3-spiller, og ungdommene spør jo etter det de har hørt om i butikken. Apples beste produkt er fortsatt Mac IMO, har ikke sansen for alle i-greiene.

Endret av Dellers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Steve Jobs er død, og det er et stort tap for IT-industrien. Det må alle kunne enes om, enten de er Apple-fanatikere eller Apple-motstander.

 

Vel... jeg må nok si meg litt uenig der også. Foruten at nesten enhver død er et stort tap, så var Jobs rolle som "oppfinner" og "innovatør" voldsomt overdrevet. Han var (foruten kanskje Bill Gates) et uovertruffent business-talent og markedsstrateg. Han hadde også en voldsom evne til å skape en "cult of personality" rundt seg selv i Apple, etter at han brakte dem tilbake ifra de døde til å bli verdens mest fremgangsrike teknologiselskap i form av vekst.

 

Jeg er dog villt uenig i at tapet av Jobs er et tap for "IT-industrien" i form av nyvinninger og teknologisk fremgang.

 

Han har gjort teknologien tilgjengelig for folk flest.

 

Nja... MacOS og iOS har gjort ting tilgjengelig for bestemor og lillegutt, men ekvivalent maskinvare eksisterte i årevis før iMac, iPod, iPhone, iPad, iDitt, og iDatt :) Og operativsystemet er jo også det eneste Apple egentlig har gjort som er originalt, så vidt jeg vet.

 

Dette var den første datamaskinen for hjemmebrukere som kunne by på mus og et grafisk brukergrensesnitt

 

Dette er to av mytene spindoktorene i Apple har klart å overbevise folk om ;) I virkeligheten var hvertfall Xerox 3 år tidligere ute i 1981 med en desktop som hadde både GUI (PARC), samt datamus som tilleggsutstyr :)

 

Rank_Xerox_8010%2B40_brochure_front.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er to av mytene spindoktorene i Apple har klart å overbevise folk om ;) I virkeligheten var hvertfall Xerox 3 år tidligere ute i 1981 med en desktop som hadde både GUI (PARC), samt datamus som tilleggsutstyr :)

Artikkelen sier «hjemmebrukere». Hvor mange hjemmebrukere hadde råd til en Xerox 8010, som du henviser til?

 

When that system was announced in 1981, the cost was about $75,000 for a basic system, and $16,000 for each additional workstation.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes salgstall, kanskje spesielt Apple sine, litt for ofte blir forklart ved "allmennhetes idioti". F.eks når du (Dellers) begrunner iPods popularitet ved at media til tider har vekslet med ordene, og ungdommen ikke vet bedre enn å da spørre etter iPod i butikken.

 

Tror du virkelig at ungdommen, av alle aldersgrupper i samfunnet, ikke har ganske god oversikt over hva en iPod er? Mener du oppriktig talt at produktforvirring er en nevneverdig faktor til Apples suksess med iPod?

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at ungdommen, av alle aldersgrupper i samfunnet, ikke har ganske god oversikt over hva en iPod er? Mener du oppriktig talt at produktforvirring er en nevneverdig faktor til Apples suksess med iPod?

Helt ærlig: Ja. Var ungdom selv da, så det kan jeg si rett ut uten å kverulere. "Alle" på min alder (1987-modell) kalte mp3-spiller for iPod, og det gjorde som regel media også. Produktforvirring var en meget stor grunn til at iPod solgte såpass bra.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

sitat: Selv om man ikke liker OS X så er det mange som liker maskinvaren, Apple legger gjerne litt mer i design enn det som er vanlig i bransjen.

når ble design maskinvare?

 

ellers en veldig god artikkel!

Kabinett, tastatur og pekeflate er da vitterlig en del av maskinvaren...

Endret av b0nn3
Lenke til kommentar

Artikkelen sier «hjemmebrukere». Hvor mange hjemmebrukere hadde råd til en Xerox 8010, som du henviser til?

 

Ti poeng!! Har møtt på det samme tomme argumentet et utall ganger tidligere. Xerox i sin uendelige visdom ga dette rett i fanget til Jobs & co for en slikk og ingenting da de rett og slett ikke så verdien i dette (til PARC's store fortvilelse).

Lenke til kommentar

Selv om jeg misliker sterkt det Apple står for, produktene, og måten de har behandlet konkurrenter (bl. a. Samsung), var Steve Jobs en viktig brikke i data-utviklingen, mener jeg. Prøvde iPod (2nd Gen) en stund, men var ikke noe for meg.

 

Jeg anbefaler også alle til å se filmen Pirates of Silicon Valley. En fin historie som viser oppstandelsen til både Apple og Microsoft. Dog noe utdatert, gir det likevel et godt innblikk i historien bak :)

Endret av Albatron
Lenke til kommentar

Irriterer meg litt enda at iPod solgte såpass mye, mtp. så mange (bedre) konkurrenter som fantes. Var vel kanskje litt fordi media brukte ordet iPod istedenfor mp3-spiller, og ungdommene spør jo etter det de har hørt om i butikken. Apples beste produkt er fortsatt Mac IMO, har ikke sansen for alle i-greiene.

Før iPod ble lansert var de fleste harddisk mp3-spillere store stygge klosser, noen merkelig nok designet som walkman cd-spillere til tross for at de brukte harddisk (Creative nomad). Apple endret alt dette, og mp3-spillere gikk fra å være noe kun forbeholdt oss nerder, til å bli allemannseie. Markedet for mp3-spillere vokste enormt takket være iPod.

Lenke til kommentar

At Steve Jobs død er et stort tap for dataindustrien, er som å si at Hitlers død var et stort tap for oljeindustrien.

 

Ja, trur vi skal klare oss i framtida.

Det er ikkje ein mann som har funnet opp alt her i verden.

Det er muligens ein mann som prøver å ta æren av alt sammen.

Lenke til kommentar

* En stor, stinkende haug med bullshit *

Din uvitenhet om det du skriver om er nesten grenseløs, din respektløshet er enda verre, og din mangel på folkeskikk som du har vist gjennom dine mange upassende innlegg siste døgnet mangler sidestykke i forumet.

 

Du har åpenbart ingen formening om i hvilken grad Steve Jobs deltok i produktutviklingen, og hvordan hans tanker og visjoner gjennomsyret Apples produkt. Jobs var ikke først og fremst en administrator og forretningsmann, han var en gründer, en formidler og ikke minst et genuint kreativt og skapende menneske som elsket det han drev med.

 

Du har åpenbart ingen formening om hvilke teknologiske gjennombrudd Apple har stått for og som la grunnen for Apples vekst, hvor avansert hardware og software f.eks Macintosh II hadde i forhold til de samtidige IBM-klonene, eller hvilke originale teknologier Apple har utviklet alene eller sammen med andre.

 

Joda, det sto sikkert mange arbeidsstasjoner til 75.000 $ pr stk. rundt i hjemmene i USA i på begynnelsen av 80-tallet...det betød nok ingen ting for utbredelsen av GUI-baserte dtamaskiner ting at Apple introduserte sin Macintosh til under 2.000 $ da...

 

 

Til slutt, et par ord for natten, som du gjerne kan legge deg på hjertet: "Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt."

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aplle var ikke først, Xerox var... Men sier vi først for hjemmebrukere så stemmer dette, men da igjen i 1981 var jo IBMen dyr også da.

 

Så jeg må også si meg uenig i at Jobs var ett stort tap for IT industrien.

Men! Sannsynligvis ett stort tap for patentjagings industrien, selv om Microsoft begynner å bli store here med sin "Patenttrolling"

Skremmende nok så tjener Microsoft mer på Android i "Patenttrolling" enn de gjør på sitt eget OS...

 

Men nok om det, visse løsninger fra Jobs var heller ikke noe spesielt å skrive hjem om, Mac har alltid ved alle tilfeller vært tungvindte i bruk.

Jeg har prøvd både nyere og Mac classic, de eneste jeg vil si som har fått det til er Linux.

Multitaskingen kom tidlig til GUIer der og det er skremmende hvor mange nyttige funksjoner man kan savne i Windows. (Kan helt sikkert legges til med tileggs programvare men det er ikke poenget her.)

slik som flere skrivebord som er lett tilgjengelig nede i høyre hjørne.

 

Vinduer som oppfører seg rasjonellt. (Mac gjør IKKE det.)

Uansett, ett tap er det uansett, akkurat som ett tap av ett menneskeliv at Jobs har gått bort.

Vi får håpe at Apple vil fortsette å forsøke å konkurrere, så blir i allefall andre produkter billigere for de av oss som ikke vil ha frukta.

Lenke til kommentar

Irriterer meg litt enda at iPod solgte såpass mye, mtp. så mange (bedre) konkurrenter som fantes.

Det var ikke iPod alene som vant, det var iPod kombinert med iTunes. Før iTunes hadde man forferdelige programmer som Musicmatch Jukebox som gjorde MP3-spiller-opplevelsen uutholdelig. Det var ikke før iTunes 4.1 kom til Windows i 2003 at iPod virkelig tok av.

 

Var vel kanskje litt fordi media brukte ordet iPod istedenfor mp3-spiller, og ungdommene spør jo etter det de har hørt om i butikken.

Media brukte ordet "iPod" først etter at iPod hadde verdensherredømme over MP3-markedet, så det var ikke media som var årsaken til iPods suksess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at ungdommen, av alle aldersgrupper i samfunnet, ikke har ganske god oversikt over hva en iPod er? Mener du oppriktig talt at produktforvirring er en nevneverdig faktor til Apples suksess med iPod?

En del av det ja, trenger ikke å gå lenger til min mor som bruker apple sine merkenavn om ting. mp3-spillere er ipodder, mobiler var iphones(blitt bedre etter hun kjøpte seg en Galaxy S2) og nettbrettene er ipads. Noe som sier meg at apple sin markedsføringsavdeling gjør jobben sin godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...